به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، حدود ۸۸ روز به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. با وجود این فاصله زمانی، فعالیت های انتخاباتی، نشست ها و سخنرانی ها در بسیاری از شهرستان ها برای جلب آرای مردم آغاز شده است. در این میان شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز خالی از تبلیغات و فعالیت های انتخاباتی نیست.
یکی از عرصه های هیجان آور در فضای مجازی برپایی نظرسنجی های اینترنتی درباره گرایش مردم به نامزدهای احتمالی است اما این روش نظر سنجی دارای ایراد و اشکالات اساسی می باشد که برخی از این اشکالات به این شرح است:
یکم – هیچ کدام از نامزدهای مطرح شده در نظرسنجی ها را نمی توان به عنوان نامزد نهایی دانست چرا که تاکنون مراحل ثبت نام و تأیید صلاحیت نامزدها آغاز نشده است و ممکن است افراد جدیدی وارد عرصه شده و برخی از ثبت نام در انتخابات منصرف شوند و عده ای نیز نتوانند از صافی شورای نگهبان عبور کنند. فعالان انتخاباتی به خوبی می دانند که حذف افراد در این مراحل در نتایج انتخابات تأثیرات زیادی خواهد گذاشت.
دوم – رأی دهنده گان در نظرسنجی های اینترنتی تنها بخش کمی از خیل عظیم رأی دهندگان در جامعه هستند و از طرفی افراد حاضر در فضای مجازی تا حد بسیار زیادی از اقشار تحصیلکرده جامعه می باشند که آرای آنها هر چند در نتیجه انتخابات تأثیرگذار است اما به اذعان بسیاری از کارشناسان آرای آنها از آرای مردم در بسیاری از موارد متفاوت بوده است. از طرفی تنها حدود ۱۰ میلیون نفر در کشور به اینترنت دسترسی دارند که در این مورد نیز می توان گفت کسانی که از فنآوری اینترنت استفاده می کنند در دسته اقشار بیشتر برخوردار قرار می گیرند که آرای این قشر با آرای اقشار ضعیف تر تفاوت هایی دارد.
سوم – هیچ گونه نهاد نظارتی بر روند برگزاری نظرسنجی های انتخاباتی وجود ندارد و ممکن است برخی از جریانات سیاسی جهت القای یک جریان در مخاطبان، در نتایج نظرسنجی ها دستکاری کنند.
چهارم – در همه نظرسنجی ها امکان دادن بیش از یک رأی برای کاربران اینترنتی با استفاده از ترفندهای خاص فراهم است. بسیاری از حامیان نامزدها در هنگام نظرسنجی ها به تشکیل تیم های مجازی مبادرت کرده و در بالا بردن آرای نامزد مورد علاقه خود تلاش می کنند. تغییرات ناگهانی آرای برخی نامزدها در دو نظرسنجی اخیر ماسال نیوز در حوزه تالش بزرگ گویای وجود تیم های مجازی برای برخی نامزدهاست. هرچند روش هایی برای جلوگیری از رای دهی مکرر کاربران وجود دارد، اما تاکنون در محیط اینترنت، نرم افزاری که بتواند تضمین کند یک کاربر تنها یک بار در نظرسنجی شرکت کند طراحی نشده است و این امر ارزش علمی نظرسنجی های اینترنتی و صحت نتایج آن را کاهش می دهد.
پنجم – حضور برخی نامزدها در فضای مجازی گسترده تر است به نحوی که در فضای حقیقی جامعه سخن کمتری از برخی نامزدها شنیده می شود اما همین افراد در فضای مجازی همیشه به عنوان یکی از نامزدهای مطرح جلوه گری می کنند.
ششم – در نظرسنجی اینترنتی مخاطبان را نمی توان در شرایط قانونی انتخابات گنجاند. به عنوان مثال یکی از شرایط رأی دادن در انتخابات، محدوده سنی بالای ۱۸ سال است اما در نظرسنجی اینترنتی نمی توان این محدودیت را اعمال کرد.
هفتم – استناد به نتایج آرای نظرسنجی های اینترنتی و برنامه ریزی بر اساس اعتماد به آن موجب به بیراهه رفتن بسیاری از نامزدها خواهد شد.
و موارد بسیار دیگر …
انتهای پیام/