جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ , 20 September 2024

تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۹۵
ساعت انتشار : ۸:۴۱ ب.ظ
چاپ مطلب

چند نکته درباره محمدعلی کلی +تصاویر

محمد علی، بوکسور اسطوره‌ای آمریکا که مشت‌های سریع و شخصیت سرکش‌اش جهان را مسحور خود ساخته بود در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال به نقل از آستان‌خبر، امروز صبح جهان ورزش و اسلام پهلوانی را از دست داد که نمادی از مقاومت و ظلم ستیزی بود. محمد علی مشت‌زن اسطوره‌ای مسلمان بعد از سال‌ها مبارزه با بیماری پارکینسون(لرزش بدن) جان به جهان آفرین داد.

منش و رفتار این پهلوان واقعی چیزی نیست که قابل توصیف باشد. یاد مشت‌های سنگین او بر حریفانش در ذهن‌های تک تک ما ایرانی‌ها نقش بسته است. او کسی بود که یک تنه برابر آمریکا ایستاد و حاضر نشد تا به جنگ با ویتنام برود حتی حاضر شد به زندان برود ولی مقابل ظلم آمریکا سر خم نکند.

781807

غیرت دینی و تعصب خاص او به اسلام زبانزد خاص و عام بود. او تنها در رینگ بوکس قهرمان نبود بلکه در میان مردم شخصیتی والاتر از یک قهرمان داشت. در هالیوود خیابانی هست به اسم خیابان نامداران، که در این خیابان برای قدردانی از افراد مشهور اسمشان داخل یک ستاره نوشته می‌شود تا مردم هر روز نام آنها را در زمان رد شدن نظاره کنند.

از او درخواست کردند تا نامش را در یکی از ستاره‌ها بنویسند اما محمدعلی در عین ناباوری این درخواست را رد کرد زیرا نمی‌خواست نام پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم در کف خیابان باشد و مردم از روی آن بگذرند و این تعجب آمریکایی‌ها را برانگیخته بود زیرا هیچ کس حاضر نبود این افتخار را از دست دهد.

13950315000078_PhotoL77b83351-5076-4b0a-9555-d6b440ad639e

زمانی که از او پرسیدند چرا راضی به انجام این کار نشده است، در پاسخ قاطعانه گفت: اسم من، همان نام پیامبرم محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است ، و من به هیچ وجه حاضر نخواهم بود که نام پیامبر اسلام بر روی زمینی نوشته شود که هر روز مردم بر روی آن پا میگذارند.

13950315000513_PhotoL

هالیوود در نهایت برای او دیواری را ساخت و نامش را روی دیوار حک کرد تا تنها ستاره هالیوودی باشد که نامش بر روی دیوار حک شود.

او که سه دهه به عنوان یکی از برترین بوکسورهای سنگین‌وزن جهان فعالیت داشت به دلیل فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز جای خاصی را در میان ورزشکاران به‌نام جهان به خود اختصاص داده بود.

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به ۱۰ عکس به یاد ماندنی از دوران حرفه ای او:

01117335

بزرگترین
از روز ۱۵ اوت تا ۱۰ اکتبر گالری Camera Work  در برلین شماری از عکس های فوق العاده از محمدعلی، اسطورهی مشتزنی را به نمایش گذاشته است، ستاره ای که همواره خود را «بزرگترین» می دانست و می خواند. این تصویر از توماس هوپکر، عکاس معروف آلمانی است که در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو گرفته شده است. هوپکر یکی از عکاسان مومرد علاقه محمدعلی بود.

01117338

«شهادت محمدعلی»
این تصویری است که کارل فیشر در سال ۱۹۶۷ برای روی جلد مجله Esquire تهیه کرد. این تصویر از نقاشی های دوران رنسانس از سنت سباستیان یا قدیس سباستیان الهام گرفته شده است. هنگامی که محمدعلی در سال ۱۹۶۷ برای جنگ در ویتنام به خدمت فراخوانده شد، سر باز زد و در پی ان به ۵ سال حبس محکوم شد. او با پرداخت پول، از زندان جان به در برد، البته عنوان قهرمانی جهان و مدرک بوکس از او گرفته شد.

01117343

«یک تیر و چهار نشان»
این عکس اثر هری بنسون، عکس اسکاتلندی است و در میامی گرفته شده است. محمدعلی در آن زمان هنوز به اسلام نگرویده بود و کاسیوس کلی نام داشت. کلی در دیدار با ستارگان بیتل ها با یک ضربه ی کوچک همه را «ناک اوت» می کند.

01117337

قهرمان جوان
این تصویر یکی از معروف ترین عکس هایی است که از محمدعلی در رینگ مشتزنی گرفته شده است. او در سا ل ۱۹۶۵ در رقابت نهایی قهرمانی جهان به مصاف سونی لیستون رفت؛ حریفی پرآوازه که قهرمان جهان بود. لیستون اما در راند ششم به دلیل مصدومیت دیگر وارد رینگ نشد و بدین ترتیب کلی برای نخستین بار به قهرمانی جهان دست یافت. این عکس از چهره ی «قهرمان جوان» اثر نیل لیفر، عکاس آمریکایی است.

01117341

ایمان و باور
کاسیوس کلی در سال ۱۹۶۵ به دین اسلام گروید و نام خود را به محمدعلی تغییر داد. او در اواخر دهه ی شصت میلادی یکی از هواداران صاحب نام جنبش مسلمان آمریکا به رهبری ملکوم ایکس بود و علنا نیز درباره دین و باورش سخن می گفت. تصویری از محمدعلی در هنگام نیایش در رینگ مشتزنی، این عکس را توماس هوپکر در سال ۱۹۶۶ در جریان مسابقه ای در لندن گرفت.

01117336

سرگرم کننده ای بااستعداد
محمدعلی ار هر فرصتی برای سرگرم کردن هوادارانش استفاده می کرد که دسته دسته حتی سر تمرینات این ستاره مشتزنی حاضر می شدند. این عکس را پیتر آنجلو سایمن در سال ۱۹۷۲ در حین یکی از تمرین های طناب زدن محمل علی گرفته است. در این سال بود که او جورج فورمن ستاره ی «شکست ناپذیر» بوکس را شکست داد.

01117339

«غرش در جنگل»
در روز چهارشنبه سی ام اکتبر سال ۱۹۷۴ جرج فورمن، قهرمان سنگین وزن بوکس آن زمان جهان (چپ) در کینشاسا، پایتخت جمهوری دمکراتیک کنگو (زئیر سابق)، در باربر محمدعلی، قهرمان سابق جهان قرار گرفت و برخلاف گمانه زنی های کارشناسان از او شکست خورد. برخی ها این مسابقه را که به «غرش در جنگل» شهرت یافته، معروف ترین نبرد تاریخ ورزش مشتزنی می دانند، تصویر: ضربه ی سهمگین محمدعلی (راست) به فورمن.

01117342

خودشیفتگی
این تصویر را نیز توماس هوپکر گرفته است. محمدعلی که برای کوتاه کرده مو سراغ آرایشگر رفته، به حاصل کار و چهره اش در آینه می نگرد. او در توصیف خود غالبا از واژه «زیبا» استفاده می کرد و می گفت که برخلاف دیگر بوکسورها در چهره او کمتر نشانی از جنگ و مبارزه دیده می شود. او در زمانی که سپاهان در آمریکا شهروند درجه دو بودند، خود را زیباترین می نامید.

01117340

اراده و پشتکار
محمدعلی با سبکبالی مشت می زد و به نظر می رسید که او نیروی چندانی برای این کار صرف نمی کند، اما در واقع با پشتکار و اراده فوق العاده بود که او توانست به این موفقیت ها دست یابد. این مشت زن ۱۹۱ سانتیمتری در مورد خود می گفت:«من هم چون پروانه بال می زنم و مثل زنبور نیش.» تصویری از کلی در حین تمرین در سال ۱۹۶۶ در شیکاگو، این عکس را توماس هوپکر گرفته است.

01117344

«استاد رسانه»
عکس هایی که در نمایشگاه «محمدعلی» در برلین ارائه شده اند، نشان می دهند که این اسطوره ی مشتزنی نه تنها سوژه عکاسی بود بکه خود نیز در شکل گیری اثر نقش و نفوذ داشت. عکاسان زیادی از سادگی کار با این ورزشکار محبوب سخن گفته و براین باور بوده اند که کلی درک و فهم خوبی از کار با رسانه و هنر داشته است. این تصویر نیز اثری از توماس هوپکر است./ورزش سه/دانا

انتهای پیام/