یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 November 2024

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۹۵
ساعت انتشار : ۱:۵۸ ب.ظ
چاپ مطلب
پاسخ به یک شبهه دینی؛

کسی که بر محسن (ع) نگرید نفرین شده است؟!

آیا صحت دارد که در احادیث آمده است امام صادق (ع) بر کسی که بر محسن (ع) نگرید نفرین کرده اند؟

سرویس پاسخ به شهبات ماسال نیوز؛ آیا صحت دارد که امام صادق(ع) کسی که بر مصیبت حضرت محسن(ع) نگرید را نفرین کرده اند؟

 

پاسخ

سند این روایت شدیدا ضعیف است زیرا مجلسی(ره) آن را در بحارالانوار از افراد شدیدا بدنام نقل کرده است. سند این روایت اینگونه است:

أَقُولُ رُوِيَ فِي بَعْضِ مُؤَلَّفَاتِ أَصْحَابِنَا عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ حَمْدَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ وَ عَلِيِّ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِيِّ عَنْ أَبِي شُعَيْبٍ وَ مُحَمَّدِ بْنِ نُصَيْرٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ الْفُرَاتِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْمُفَضَّلِ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ  (بحار الانوار، ج۵۳، ص۱)

 

در اینجا دو تن از راویان که واسطه نقل هستند اتهامات سنگینی دارند و هر دو از پیشوایان فرقه منحرف نُصَیریه(علوی های سوریه و ترکیه) هستند که عقایدی شبیه علی اللهی ها دارند. این دو روای عبارتند از:

۱ – محمد بن نصیر نمیری بصری

۲ – حسین بن حمدان خصیبی

 

درباره محمد بن نصیر نمیری بصری باید دانست که از کسانی بود که نخست به دروغ ادعا کرد که وکیل خاص امام  عسکری(ع) است سپس ادعای نبوت کرد و همجنسبازی را حلال اعلام کرد و خود نیز به این کار اقدام کرد از این رو امام عسکری (ع) توقیعی (بیانیه ای) صادر کردند و او را به صورت علنی لعن فرمودند. (رجال الکشی، ص۵۲۰ و ۵۲۱)

 

اما حسین بن حمدان خصیبی  که کتاب الهدایة الکبری را نیز تالیف کرده است باید بدانیم که از نظر مذهبی منحرف بوده تا جایی که نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) درباره اش می فرماید: «كان فاسد المذهب‏»(رجال‏ النجاشي ص :  ۶۷ )

وی از بنیانگذاران فرقه ضاله نُصَیریّه است که معتقد به نواب اربعه در عصر غیبت صغری نبودند و به جای آن بزرگواران به بابیت «محمد بن نُصَیر نُمَیری بصری» اعتقاد داشتند و به همین دلیل به نام «نُصَیریه» شناخته می شوند.

تحقیقات درباره این فرقه که امروزه در سوریه به نام فرقه «علوی» شناخته می شود نشان می دهد دچار عقاید غالیانه و افراطی هستند و از جمله به تناسخ باور دارند. درباره شخصیت حسین بن حمدان و عقاید نُصَیریّه مقالات تحقیقی در اینترنت موجود است.

 

اساسا اینکه انسان در ذکر مصیبت اهل بیت(ع) گریه اش نگیرد موجب نفرین و لعن نیست مگر اینکه به ظلم هایی که بر اهل بیت(ع) روا داشته شده راضی باشد.


    همچنین بخوانید :