جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ , 20 September 2024

تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۹۵
ساعت انتشار : ۱:۳۵ ب.ظ
چاپ مطلب
نگاه آزاد / معین ضیا؛

مسئولین فکری به حال زباله‌های روستایی کنند / برخی اگر فرهنگ ندارند، امکانات هم ندارند

نویسنده : معین ضیا

سخن این است که بعضی از مردم (که تعدادشان محدود است) فرهنگ اگر ندارند امکانات هم ندارند. چرا برای جمع آوری زباله های روستایی فکری نمی‌کنید. تولید زباله در روستاهای بزرگ شهرستان کمتر از داخل شهر نیست.

نگاه آزاد – یادداشت معین ضیا؛ لا تُبَيِّتوُا القُمامَةَ فى بُيوتِكُم و َأَخرِجوها نَهارا، فَإِنَّها مَقعَدُ الشَّيطانِ؛

زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد، زيرا زباله نشيمنگاه شيطان است.حضرت محمد (ص)

پرتاب زباله با شخصيت يك انسان منافات دارد و احساس مي كند كه اين كار او باعث آزار و اذيت مردمي مي شود كه مي خواهند از آن محيط استفاده بكنند. اين مسئله اگر از كودكي آموزش داده شود و در نوجواني و جواني در افراد نهادينه شود قطعا شاهد رفتار مطلوب در اين زمينه از نسل جديد خواهيم بود. (این جمله یعنی اینکه از فرهنگ سازی به انتقاد یاد نکنیم چون فرهنگ یک مسئله شخصی است که هر فرد طبق آدابی که از خانواده و اجتماع فراگرفته شخصا نسبت به آن اقدام خواهد کرد، مانند مسواک زدن، زباله نریختن، آداب سخن گفتن و … یعنی بهتر است آن را به گردن دولت و مملکت نیندازیم!)

اما . . .

مسئولین زحمتکش شهرستان

با عرض احترام ، بنده به عنوان فرزند کوچک شما (هم از نظر عقلی و هم از نظر علمی)یک سوال و چالش را مطرح می‌کنم.

امیدوارم که شما به عنوان بزرگ تر و پدر خانواده ی شهرستان بزرگ و زیبای ماسال و شاندرمن جوابی مناسب به من فرزند و جوان این خانواده بزرگ بدهید.

جوابی قانع کننده!

داشتن و نداشتن فرهنگ زندگی در محیط های اجتماعی طبق مقدمه فوق مسئله ایست شخصی، که هر شهروند طی آدابی که فراگرفته خود را نسبت به آن متعهد می بیند.

اما بنده امروز با صحنه ای زشت(پرتاب زباله در وسط خیابان)مواجه شدم!

سوالم این است بعضی از مردم (که تعدادشان محدود است) فرهنگ اگر ندارند امکانات هم ندارند!

چرا برای جمع آوری زباله های روستایی فکری نمی‌کنید. تولید زباله در روستاهای بزرگ شهرستان کمتر از داخل شهر نیست.

شما به عنوان مسئول چه امکاناتی داده اید و چه خروجی ای باید انتظار داشته باشید از این عدم وجود امکانات؟!

آیا حق ما به عنوان یک شهروند این نیست که بخشدار محترم و شورا و دهیاری های عزیز نسبت به جمع آوری زباله ها اقدامی بکنند تا ماشاهد پرتاب آن به وسط و حاشیه معابر شهری و روستایی نباشیم؟

تصاویر شاید بیانگر این حرکات زشت می باشند. منتظر پاسخ های مستدل شما عزیزان هستیم و از خداوند آرزوی توفیقات برای شما عزیزان زحمتکش دارم.

photo_2016-12-26_12-52-20

photo_2016-12-26_12-52-35

انتهای پیام /