به گزارش ماسال نیوز به نقل از رجانیوز: نخستین اجتماع مذهبی و همایش مردمی اطبای طب اسلامی ــ ایرانی روز چهارشنبه با حضور فعالان، مسئولان و بزرگان طب اسلامی ــ ایرانی برگزار شد.
در این همایش که با حضور پروفسور علی کرمی، استاد حسین خیراندیش و دکتر طریقت منفرد در مسجد جامع انصارالمهدی(عج) واقع در جنت آباد شمالی تهران برگزار شد، حجتالاسلام علیرضا پناهیان به سخنرانی پرداخت.
حجتالاسلام علیرضا پناهیان با انتقاد از حذف طب از دروس حوزههای علمیه گفت: این نوعی از سکولاریسم حاکم بر حوزههای علمیه است چرا که بهخلاف دستورات اسلام، دیگر علومی مانند طب، اقتصاد و سیاست بهخلاف قرون گذشته و سیره ائمه در حوزهها تدریس نمیشود.
علیرضا پناهیان در نخستین همایش مردمی «اطبای طب اسلامی ــ ایرانی» با اشاره به حذف بخشهایی مهم از اسلام در طول تاریخ بهوسیله دشمنان اسلام اظهار کرد: علامه عسکری در کتاب «یکصد و پنجاه صحابه ساختگی» اشاره میکند که برای انحراف در راه اسلام، بهوسیله دشمنان ۱۵۰ صحابه ساختگی برای جعل احادیث از ائمه وارد تاریخ اسلام شده است.
وی افزود: قرنهاست حکومتهای ظالم همانند بنیامیه و بنیعباس در زمان ائمه هدی هزاران کار تبلیغاتی انجام میدادند تا اسلام و سخنان ائمه را جعل و منحرف کنند؛ عقلانی است که این انحرافهای واردشده در طول تاریخ آثار زیانبار خود را گذاشته باشد و حال شاهد هستیم بهسبب همان کارها که بخشهای مهمی همانند طب، سیاست، اقتصاد و … از دین و دروس حوزههای علمیه حذف شده است.
حجتالاسلام پناهیان درباره برخی دیگر از جنبههای اجتماعی دین یادآور شد: برخی از عبادات اسلام، کاملاً سیاسی است و از نمونههای بارز آن نماز جماعت است؛ هدف از نماز جماعت، آموزش و تمرین ولایتپذیری است و این نماز همانند یک نظام جمع همگانی برای مسلمانان است که باید پنج مرتبه در روز آن را تمرین کنند، اما با انحرافات صورت گرفته کمتر کسی به این موضوع مهم پی خواهد برد.
استاد حوزه و دانشگاه با انتقاد از حذف برخی از دروس از حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: ما طلبههایی هستیم که بخشی از علوم دینی را یاد نمیگیریم و این نوعی از سکولاریسم حاکم بر حوزههای علمیه است؛ چرا در حال حاضر بهخلاف دستورات اسلام، علومی که برای سعات در دنیا هستند همانند طب، اقتصاد، سیاست و دیگر علوم بهخلاف قرون گذشته و سیره ائمه(ع) در حوزهها تدریس نمیشوند.
وی ادامه داد: در تاریخ ثبت شده که ائمه برای مسلمین نسخه میدادند و بیماریهای آنان را درمان میکردند، اما چرا نباید من طلبه که الگوی من ائمه هستند، نتوانم غیر از علم فقه و برخی از علوم دیگر حرفی بزنم، روایت است که روزی به امیرالمؤمنین(ع) گفته شد که در قرآن همه علوم هست بهجز طب و حضرت در جواب فرمود یک آیه در قرآن هست که تمام طب در آن خلاصه شده است و آن هم «كُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَتُسْرِفُواْ» بخورید و بیاشامید اما اسراف نکنید.
این استاد حوزه و دانشگاه ضمن دوطرفه دانستن تأثیر روح و جسم نسبت به هم متذکر شد: همانطور که روح بر جسم اثرگذار است، جسم هم بر روح تأثیر دارد و اسلام به این مورد بسیار اهمیت داده است مثلاً روزه یک عمل عبادی است که رویکرد آن تأثیر جسم بر روح است که از طریق جسم، روح را پرورش میدهد یا اینکه توصیه شده که در روز عید فطر قبل از نماز عید، مستحب است که مسلمین کام خود را با خرما باز کنند، این موارد، نشاندهنده اهمیت سلامت جسم در اسلام است.
وی با اشاره به حوادث عاشورا گفت: بعد از حادثه عظیم روز عاشورا، برای خاندان رسول خدا غذایی حاوی گوشت آورده شد که حضرت زینب(س) به این نوع غذا اعتراض میکنند و میفرمایند “ما عزادار هستیم” برای ما غذای عزادار بیاورید، غذای عزادار عدس است و نه گوشت”؛ اسلامی که حتی برای غذای عزادار و نوع خوابیدن دستور دارد، مگر میشود گفت این دین با دنیا کاری ندارد و تنها برای سعادت آخرت آمده است.
پناهیان ضمن لزوم پرداختن به علم طب در حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر هم نیاز است که طب به دروس حوزههای علمیه حداقل برای برطرف کردن نیاز حوزویان اضافه شود، این مضر است که شخصی اخلاق را فرا بگیرد، اما سیاست و مزاج شناسی را نداند؛ اگر استاد اخلاقی مزاجشناسی نداند، نمیتواند نسخه اخلاقی درست به شاگردانش بدهد چرا که بیشتر رفتار ما بر اساس نوع مزاج ما شکل میگیرد.
استاد خیراندیش: جریاناتی نمیخواهند «طب سنتی» در ایران به ثمر برسد
همچنین استاد حسین خیراندیش از اطبای شاخص سنتی کشور با نوپا دانستن طب سنتی ایرانی در کشور گفت: حرکتی بهعنوان احیای طب سنتی ایرانی با ریشه احادیث گهربار ائمه و تجربیات دانشمندان گذشته آغاز شده است و در مقابل جریاناتی نمیخواهند این نهال به ثمر برسد.
وی ادامه داد: زمانی که نظامی بخواهد سامان پیدا کند تواناییهایی از قبیل اعتقادی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی لازم است تا این نظام جدید و سازمان نوپا شکل گیرد.
وی ادامه داد: هنگامی که دو پدیده در مقابل هم قرار میگیرند باید تناسبهای این پدیدهها را مقایسه کرد؛ حرکتی که بهعنوان احیای طب سنتی ایرانی با ریشه احادیث گهربار ائمه و تجربیات دانشمندان گذشته، آغاز شده است، در مقابل جریاناتی که نمیخواهند این نهال به ثمر برسد، هیچ تناسب مادی از نظر حمایتهای سیاسی و اقتصادی ندارد.
خیراندیش با اشاره به حمایتهای سازمانهای سیاسی و اقتصادی از طب نوین در مقابل طب سنتی خاطرنشان کرد: اکثر سازمانهای سیاسی، اقتصادی و تشکیلات حقوقی وسیع در جهان در حال حمایت از طب نوین در مقابل طب سنتی هستند؛ اگر کتب منتشره در حمایت و تبیین طب نوین، کنار هم چیده شود به دهها متر میرسد و صدها قانون در حراست از این طب در جهان وضع شده است.
این استاد طب سنتی ایرانی ــ اسلامی درباره حرکت طب سنتی ایرانی در کشور متذکر شد: در کشورمان نیز وضعیت به این صورت است؛ در نظامی که اسلامی است برخی با بودجه عمومی این کشور در مقابل این طب ایستادگی میکنند؛ پس ما به دریچهای دیگر برای رشد این طب نیاز داریم و اگر بخواهیم حرکت طب با منشأ آیات قرآن و روایات ائمه همچنین آثار علمی دانشمندان گذشته به سامان برسد، اینگونه نمیشود حرکت کرد پس باید به قدرتی تکیه کنیم که ورای این قدرتها باشد.
وی افزود: ما برای رشد این طب تنها میتوانیم به قدرت الهی تکیه کنیم و زیر چتر اهل بیت قرار گیریم.
خیراندیش با اشاره به حذف مهمترین عامل در طب نوین تصریح کرد: مهمترین عامل در طب، اخلاق است؛ اخلاق است که طبیب را به حکیم تبدیل میکند؛ این موضوع حتی در اوایل قاجار هم بهعنوان یک رکن به اطبا تدریس میشد برای مثال در کتاب «مخزن الادویه» حکیم «عقیلی علوی خراسانی» بابی بهعنوان اخلاق طبیب آمده است اما متأسفانه در حال حاضر شاهدیم که اخلاق و معرفت با دسیسه دشمنان از طب حذف شده است.
این استاد طب سنتی ایرانی ــ اسلامی درباره شرایط طبیب و پزشک یادآور شد: در متون تاریخ آماده است که بزرگان طبابت در یونان هم اعتقاد داشتند که طبیب باید اخلاقی شبیه اخلاق پیامبران داشته باشد؛ بنده در اوایل انقلاب، اخلاق در طب و درس ولایت فقیه را تدریس میکردم، نکته جالب اینجاست در خصوصیات ذکرشده برای طبیب و ولی فقیه میتوانم بگویم تقریباً هیچ تفاوتی میان خصوصیات این دو نبود.