به گزارش
ماسال نیوز به نقل از
فردا؛ یکی از منتقدان اروپایی در نقد تاریخچه فرهنگی اروپا مینویسد: «نژادپرستی در فرهنگ ما عمیقاً نهادینه شده. بردگی مردم آفریقا، پاکسازی قومی بومیان آمریکا. محصول امپریالیسم استعماری است که منجر به رشد فزاینده نژادپرستی میشود که اثرات آن تا امروز هم وجود دارد.» یک مثال از تاریخ تأثربرانگیز نژاد پرستی- که طی آن همواره استعمارگران خود را برتر از دیگران میدیدند- تاریخچه طولانی باغ وحشهای انسانی است.
استعمارگران به خاطر تسلط بر سرزمین بومیان آفریقا و همچنین خصوصیات جسمی مردم آفریقا که برای اروپاییان شگفتانگیز بود، این بومیان را مجبور میکردند روی صحنه نمایش همچون حیوانات در معرض دید بازدیدکنندگان قرار بگیرند. ویژگیهای اندام و صورت مردم آفریقا که قوی هیکل بودند و یا براساس رسوم قبیلهای مثلاً دندانهای خود را تیز میکردند، مایه سرگرمی اروپاییان شده بود.
از اواسط سال ۱۹۵۰ بومیان آفریقا و آمریکا توسط تجار اروپایی ربوده شده و به باغ وحشها فروخته میشدند تا در معرض نمایش قرار بگیرند. و طبیعتاً مرگ زودرس این بومیان- حتی در اولین سال اسارت- دور از انتظار نیست. از اوایل قرن بیستم، آلمان نمایشی را به روی صحنه برد که «نمایش انسانی» نامیده شد. بومیان آفریقایی در یک کارناوال [نمایش سیار] برای عابران و رهگذران به نمایش درآمدند.
بردگی آفریقایی، تفریح اروپایی
تنها چند دهه قبل در اوایل قرن نوزدهم میلادی، اروپا پر شده بود از باغ وحشهای انسانی در شهرهایی مثل پاریس، هامبورگ، بارسلونا، لندن، میلان و ورشو
. نیویورک هم در قرن بیستم شاهد این نمایشگاههای معروف و محبوب بود. به طور متوسط هر نمایشگاه در هر شهر دویست تا سیصد هزار بازدیدکننده داشته است.
«کارل هاگنبرگ» که نمایشگاهی در آلمان را اداره میکرد، آن را «کاملاً طبیعی» نامیده بود. اعضای نمایش معمولاً از جزایر شرق آسیا بودند. اما در سال ۱۸۷۶، هاگنبرگ یکی از همکارانش را به سودان فرستاد تا «حیوانات وحشی» یعنی بومیان نوبی را به اروپا بیاورد. این سفر و آوردن نوبیها یک موفقیت بزرگ در شهرهایی مثل پاریس، لندن و برلین برای هاگنبرگ و همراهانش محسوب میشد. در سال ۱۸۸۹، ۲۸ میلیون نفر از این نمایشگاه جهانی بازدید کردند. این افراد منتظر بودند تا چهارصد بومی زندانی شده را به عنوان جاذبههای دیدنی و مهم ببینند!