به گزارش ماسال نیوز به نقل از ۸دی، خیرالله خادمی ظهر امروز در حاشیه بازدید از روند اجرایی راه آهن قزوین-رشت اظهار داشت: ما در حال حاضر در پنج محور ریلی کشور عملیات اجرایی ریل گذاری را در دست اجرا داریم.
وی با اشاره به برنامههای اقتصاد مقاومتی دولت افزود: در نظر داشتیم تا پایان سال گذشته ۱۵ استان را به شبکه ریلی کشور متصل کنیم و محور رشت به قزوین یکی از سختترین این پروژهها است که امیدواریم با تکمیل این فرآیند استان گیلان را نیز به شبکه ریلی کشور متصل کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه تا ۱۵ الی ۲۰ روز دیگر به پایان میرسد تصریح کرد: ۵۸ دستگاه تونل و ۵۰ پل در این پروژه در حال ساخت است و عملیات اجرایی زیرسازی آن نیز مراحل پایانی خود را میگذراند.
وی طول محور ریلی پروژه را ۱۶۵ کیلومتر دانست و افزود: تاکنون ۱۰۰ کیلومتر از این محور ریلگذاری شده است و در نظر داریم با یک برنامه زمانبندی شده تا پایان کار دولت یازدهم ریلگذاری را به اتمام برسانیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی، محور راه آهن رشت –قزوین را یکی از مهمترین و منحصر به فردترین محورها دانست و یادآور شد: نوع سازهها و ابنیههای منحصر به فرد بهکار گرفته شده در این پروژه آن را به یکی از مهمترین محورهای ریلی کشور تبدیل کرده است.
خادمی ریزش کوه را از عوامل تاخیر در اجرای این پروژه دانست و خاطرنشان کرد: با وجود تمام این مشکلات و با تدابیری که اتخاذ شد امیدواریم این پروژه را تا پایان دولت یازدهم اجرایی شده و به بهره برداری برسد.
وی این محور را بلندترین پل ریلی کشور خواند و اظهار داشت: پلهای زیبایی که در مسیر این راه آهن قرار دارد این مسیر را به یک منطقه خاص از حیث گردشگری تبدیل میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عملیات اجرایی راه آهن در ۵ استان در حال اجرا است ابراز داشت: همزمان در استانهای گیلان، همدان، کرمانشاه و آذربایجانهای غربی و شرقی، مشابه این عملیات در حال پیگیری است.
خادمی تصریح کرد: روزانه حدود ۵ کیلومتر از کار ریل گذاری انجام میشود اما روز گذشته هزار و ۷۲۸ کیلومتر در محور تهران-همدان ریل گذاری شد که رکورد خوبی برای ریلگذاری در یک روز کاری در کشور بود.
خادمی همچنین با اشاره به روند اجرایی آزاد راه رشت-قزوین اظهار داشت: این پروژه بسیار سنگین بوده و از اعتبارات محل منابع دولت و اوراق مشارکت در این پروژه هزینه شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارزش ریالی این محور مواصلاتی ۳ هزار میلیارد تومان است افزود: تا کنون هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان برای عملیات رو و زیرسازی این پروژه پرداخت شده است و تا اتمام کار به ۴۰۰ میلیارد تومان نقدینگی دیگر نیاز است.
خادمی اذعان داشت: آزاد راه قزوین-رشت یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی شمال کشور است و علاوه بر جنبه گردشگری میتواند یک محور ترانزیتی نیز باشد.
وی به اجرایی شدن ۱۲۸ کیلومتر مسیر آزاد راه اشاره کرد و گفت: کل این مسیر ۱۳۸ کیلومتر بود که با توجه به صعوبت مسیر، چند کیلومتر آن با اختصاص ۲۰۰ میلیون تومان در پایان سال ۹۵ و با حضور نوبخت افتتاح شد و باقیمانده آن نیز در قالب ۵ کیلومتر تونل و ۴ پل تا پایان اردیبهشت به بهره برداری میرسد.
انتهای پیام/