جدای از کیفیت ساخت، امکانات و توانایی فنی یکی از مهمترین مزایای یک خودرو بهرهمند از گیربکس اتومات است تا رانندگی راحتتری خصوصا در محیطهای شهری تجربه کنید.
در بازار ایران برای داشتن خودرویی مجهز به گیربکس اتومات و بهروز باید قیمت بالایی بپردازید اما خودروهایی هم پیدا میشوند که تنها با حذف پدال کلاچ به شما القا میکنند که دارید سواری راحتی را تجربه میکنید. اکثرا این خودروها از لحاظ کیفیت ساخت و توانایی فنی چندان اوضاع خوبی ندارند،خصوصا آن که تعدادی از آنها را تنها در بازار دست دوم میتوان پیدا کرد.
ردیف | مدل | حدود قیمت | ردیف | مدل | حدود قیمت |
۱ | جک جی ۵ – ۱۳۹۴ | ۵۰ | ۲۹ | هیوندای ورنا – ۱۳۸۹ | ۴۱ |
۲ | ام وی ام ۵۵۰ – ۱۳۹۴ | ۵۰ | ۳۰ | — | — |
۳ | رنو مگان – ۲۰۰۸ | ۵۰ | ۳۱ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۹۱ | ۳۹ |
۴ | پژو پارس – ۱۳۹۵ | ۴۹ | ۳۲ | پژو ۲۰۷ – ۱۳۹۰ | ۴۰ |
۵ | لیفان ایکس ۵۰ – ۱۳۹۵ | ۴۹ | ۳۳ | هیوندای ورنا – ۱۳۸۸ | ۳۹ |
۶ | برلیانس اچ ۳۲۰ – ۱۳۹۴ | ۴۹ | ۳۴ | پژو پارس – ۱۳۹۳ | ۳۷ |
۷ | رنو ساندرو – ۱۳۹۴ | ۴۹ | ۳۵ | ولکس سی ۳۰ – ۱۳۹۱ | ۳۷ |
۸ | کیا سراتو – ۲۰۰۸ | ۴۹ | ۳۶ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۹۱ | ۳۷ |
۹ | تویوتا یاریس هاچبک – ۲۰۰۸ | ۴۹ | ۳۷ | هیوندای ورنا – ۱۳۸۷ | ۳۷ |
۱۰ | ال ۹۰ – ۱۳۹۵ | ۴۸ | ۳۸ | پژو پارس – ۱۳۹۲ | ۳۵ |
۱۱ | ال ۹۰ – ۱۳۹۴ | ۴۵ | ۳۹ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۹۰ | ۳۵ |
۱۲ | جک جی ۵ – ۱۳۹۳ | ۴۷ | ۴۰ | پژو ۲۰۷- ۱۳۸۹ | ۳۵ |
۱۳ | لیفان ایکس ۵۰ – ۱۳۹۴ | ۴۷ | ۴۱ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۹۰ | ۳۴ |
۱۴ | رنو مگان – ۲۰۰۶ | ۴۷ | ۴۲ | مزدا ۳۲۳ – ۱۳۸۵ | ۳۴ |
۱۵ | بایک سابرینا- ۱۳۹۵ | ۴۶ | ۴۳ | پروتون جن۲ – ۲۰۰۷ | ۳۴ |
۱۶ | ال ۹۰ – ۱۳۹۳ | ۴۲ | ۴۴ | پژو پارس – ۱۳۹۱ | ۳۳ |
۱۷ | پژو پارس – ۱۳۹۵ | ۴۵ | ۴۵ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۸۹ | ۳۲ |
۱۸ | هیوندای ورنا – ۱۳۹۰ | ۴۵ | ۴۶ | پژو پارس – ۱۳۹۰ | ۳۱ |
۱۹ | رنو مگان – ۱۳۸۹ | ۴۵ | ۴۷ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۸۹ | ۳۱ |
۲۰ | برلیانس اچ ۲۲۰ – ۱۳۹۵ | ۴۴٫۵ | ۴۸ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۸۸ | ۳۰ |
۲۱ | برلیانس اچ ۲۳۰ – ۱۳۹۵ | ۴۴٫۵ | ۴۹ | پژو پارس – ۱۳۸۹ | ۲۹ |
۲۲ | بایک سابرینا – ۱۳۹۴ | ۴۴ | ۵۰ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۸۸ | ۲۹ |
۲۳ | برلیانس اچ ۳۳۰ – ۱۳۹۵ | ۵۴ | ۵۱ | پژو پارس – ۱۳۸۸ | ۲۶ |
۲۴ | برلیانس اچ ۳۳۰ – ۱۳۹۴ | ۵۰ | ۵۲ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۸۷ | ۲۶ |
۲۵ | ال ۹۰ – ۱۳۹۲ | ۴۰ | ۵۳ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۸۷ | ۲۶ |
۲۶ | پژو ۲۰۷ – ۱۳۹۱ | ۴۲ | ۵۴ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۸۶ | ۲۴ |
۲۷ | بایک سابرینا – ۲۰۱۴ | ۴۲ | ۵۵ | پژو ۲۰۶ صندوقدار – ۱۳۸۶ | ۲۳ |
۲۸ | پژو پارس – ۱۳۹۴ | ۴۱ | ۵۶ | پژو ۲۰۶ – ۱۳۸۵ | ۲۲ |
# در جدول فوق، قیمت خودروهای صفرکیلومتر در بازار با رنگ سبز مشخص شدهاند.
مدل | پیشرانه | قدرت | گشتاور | گیربکس | سرعت | وزن |
Kia Cerato | ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر | ۱۴۳hp | ۱۹۰nm | ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک | ۱۹۷km/h | ۱,۳۵۰kg |
MVM 550 | ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر | ۱۳۹hp | ۱۸۲nm | CVT | ۱۷۵km/h | ۱,۳۶۶kg |
Renault Megane | ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر | ۱۳۲hp | ۱۸۸nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۲۰۲km/h | ۱,۳۸۵kg |
JAC J5 | ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر | ۱۴۱hp | ۱۶۵nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۷۵km/h | ۱,۳۵۵kg |
Hyundai Verna | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۴hp | ۱۴۳nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۸۹km/h | ۱,۰۴۰kg |
Mazda 323 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۶hp | ۱۴۵nm | ۴ دندهاتوماتیک | ۱۸۲km/h | ۱,۰۷۳kg |
Peugeot 206SD V9 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۱۰hp | ۱۴۲nm | ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک | ۱۸۹km/h | ۱,۱۳۸kg |
Peugeot 206 Type6 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۱۰hp | ۱۴۲nm | ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک | ۱۹۰km/h | ۱,۰۹۶kg |
Peugeot 207 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۱۰hp | ۱۴۲nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۹۰km/h | ۱,۰۹۶kg |
Peugeot Pars | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۸hp | ۱۴۲nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۰۸km/h | ۱,۲۱۵kg |
Proton Gen2 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۱۰hp | ۱۴۸nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۸۵km/h | ۱,۱۸۵kg |
Renault Sandero | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۵hp | ۱۴۰nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۷۰km/h | ۱,۱۴۶kg |
Tondar 90 | ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۵hp | ۱۴۰nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۷۵km/h | ۱,۱۵۵kg |
Baic Sabrina | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۱۳hp | ۱۴۳nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۷۰km/h | ۱,۰۹۰kg |
Brilliance H220 | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۲hp | ۱۳۸nm | ۶ دنده اتوماتیک | ۱۸۰km/h | ۱,۱۹۴kg |
Brilliance H230 | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۲hp | ۱۳۸nm | ۶ دنده اتوماتیک | ۱۸۰km/h | ۱,۱۹۴kg |
Brilliance H320 | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۳hp | ۱۳۸nm | ۴ دنده اتوماتیک تیپترونیک | ۱۷۰km/h | ۱,۲۴۰kg |
Greatwall Voleex | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۴hp | ۱۳۸nm | CVT | ۱۸۳km/h | ۱,۱۴۵kg |
Lifan X50 | ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱۰۲hp | ۱۳۳nm | CVT | ۱۶۰km/h | ۱,۱۵۰kg |
Toyota Yaris HB | ۱٫۳ لیتری ۴ سیلندر | ۸۴hp | ۱۲۱nm | ۴ دنده اتوماتیک | ۱۷۰km/h | ۱,۰۴۵kg |
توضیح گیربکسها:
# گیربکس تیپترونیک همان گیربکس اتومات است با این تفاوت که قابلیت تعویض دستی هم دارد؛ تیپترونیک را نخستینبار فولکسواگن ثبت تجاری کرد ولی امروزه سایر خودروسازان نیز از این نام استفاده میکنند.
# گیربکس CVT نمونه پیشرفتهتر و گرانتر گیربکس اتومات است اما ۴ یا ۵ یا ۶ دنده ندارد بلکه بینهایت دنده دارد! برخی گیربکسهای CVT قابلیت تعویض دستی هم دارند از اینرو شبیه تیپترونیکها هستند ولی هنگام تعویض دستی در CVTها دیگر شاهد کاهش دور انجین نیستیم.
-کالایاب خودرو