جمعه ۰۹ آذر ۱۴۰۳ , 29 November 2024

تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۹۶
ساعت انتشار : ۵:۰۰ ق.ظ
چاپ مطلب

آیا کمیل ایرانیانی که به زیارت کوروش می رفتند را می کشت؟

چندی است مطلبی تحت عنوان اینکه کمیل استاندار علی (ع) در فارس بوده و دست به کشتار ایرانیان زده در فضای مجازی منتشر شده است.

به گزارش ماسال نیوز؛  چندی است مطلبی تحت عنوان اینکه کمیل استاندار حکومت علی (ع) در فارس بوده و دست به کشتار ایرانیان زده است در فضای مجازی منتشر   شده است، آیا این مطلب صحت دارد؟

« کمیل در سال ۳۶ هجری ازطرف علی به حکومت فارس منصوب شد. وی وقتی فهمید که ایرانیان پنهانی به زیارت آرامگاه کوروش بزرگ می روند تصمیم گرفت آنرا خراب کند و همین باعث شد مردم فیروزاباد فارس بر ضد او قیام کنند. وی پس ازکشتن هزاران ایرانی ، شکست خورد و به شام گریخت. او همان کسی است که دعایش یعنی «دعای کمیل» ما را به بهشت می برد!! »

پاسخ خلاصه:
این مطالب ، ساختگی و مغرضانه است. اساسا سند معتبری درباره مشارکت او در جنگ با ایرانیان نداریم. تنها جنگی که وی در آن شرکت کرده «جنگ صفین» است که در کنار امام علی(ع) برای سرکوب «عربهای شورشی شام» – که دستشان به خون بی گناهان آلوده بود – شجاعانه جنگید.

@pasokhtext
توضیحات بیشتر:
کمیل اساسا در زمان هیچیک از خلفا هیچ منصب سیاسی یا فرماندهی نظامی نداشته است. فهرست استانداران و امیران عرب در فارس در کتب تاریخی مثل تاریخ طبری ، تاریخ خلیفه ، تاریخ یعقوبی ، الاخبار الطوال ، المعارف ابن قتیبه و انساب الاشراف بلاذری و … آمده ولی نام کمیل در هیچیک از آنها به عنوان «استاندار فارس» نیامده است. کسانی که ادعا می کنند کمیل استاندار فارس بوده باید سند ارائه کنند. هیچیک از مطالبی که برای وحشی نامیدن کمیل منتشر می شود سند تاریخی ندارد و در منابع مهم تاریخی نیست و اگر بود حتما شماره جلد و صفحه اش را بیان می کردند.
کمیل از شیعیان شجاعِ امام علی(ع) و مخالف نژادپرستی بنی امیه بود. وی در جنگهای عربها با ایرانیان نقشی نداشته اما در رکاب امام علی(ع) با شورشیان مسلح شام – که عرب و پیرو معاویه بودند – جنگیده است.
پیش از آن نیز در زمان عثمان در انقلاب مردم عراق بر ضد ستم های «اشرافِ عربِ اموی» شرکت کرد و در این راه از عثمان سیلی خورد. وی هیچگاه به شام نگریخته زیرا شام مرکز اقتدار عربهای اموی بود که به خون کمیل و سایر شیعیان تشنه بودند. کمیل تا آخر عمر خود را در عراق گذراند و مدتها بخاطر مخالفت با «حکومت نژادپرست عربی اموی» تحت تعقیب بود و مخفیانه زندگی می کرد. وی سرانجام در سن ۹۰ سالگی به خاطر سوابق عدالتخواهانه و مخالفت با نژادپرستی بنی امیه به دست حَجّاج گردن زده شد.
حتی بر فرض اگر کمیل منصب استانداری فارس را از سوی امام علی(ع) داشت – که البته چنین نیست- اساسا شیوه حکومتی علی(ع) به نحوی بوده که آسیبی به معبدهای زردشتی ها ، مسیحیان و حتی یهودیان وارد نشود و حقوق انسانی اقلیتهای دینی محفوظ بمانَد. امام علی(ع) به رعایت حقوق اقلیت ها مشهور بودند تا جایی که امروزه نیز بخشنامه ای منسوب به آن حضرت در میان اقلیت های دینی وجود دارد که مسؤولان حکومت اسلامی را از ظلم به اقلیتها بر حذر می دارد.
«دعای کمیل» نیز نوشته ی خود کمیل نیست بلکه در روایات آمده که علی(ع) این دعا را به کمیل آموخته اند. در این دعا نه تنها اثری از سنگدلیِ یک انسانِ نژادپرست دیده نمی شود بلکه «عشق به خدا و بندگانِ او» در‌ آن موج می زند.

یک نکته کلی:
در سال های اخیر برخی از “تیم های جعل خبر” و “اتاق های فکر” در داخل و خارج از کشور اقدام به “تولید مطالب نادرست” و سرشار از “مغالطه” ، “”دروغ” و “اغراق” می کنند تا میان ایرانیان و اسلام فاصله ایجاد کنند. آنان تلاش می کنند شخصیت های محترم و مقدس اسلامی همچون اهل بیت(ع)، سلمان ، کمیل و … را اشخاصی نژادپرست یا جنایتکار قلمداد کنند. متن هایی که با این مضامین منتشر می شود بی استثنا حاوی دروغ و مغالطه و فاقد سند معتبر است. گاهی نیز نام برخی از کتب را به عنوان «سند» ذکر می کنند ولی وقتی مراجعه می کنیم می بینیم چنین مطالبی در آن کتاب ها وجود ندارد و آدرس جلد و صفحه را تنها برای فریب مخاطبان ذکر کرده بوده اند.
در اینگونه متن ها از شیوه های «تحریک احساسات» و «تکنیک های اثرگذاری روانی» استفاده می شود. مثلا در متنی که برای تخریب چهره کمیل نوشته بودند مدعی شده اند که «کمیل ایرانیان بسیاری را کشت ولی سپس شکست خورد و به شام گریخت»!! در واقع نخست او را به جنایت متهم می کنند و سپس روحیه حماسی ایرانی ما را ارضا می کنند.
در واقع ، این مطالب در پوشش «دفاع از مظلومیت ایرانیان» و «افشای چهره کریه نژادپرستی عربی» ، به دنبال بدنام کردنِ اسلام و شخصیتهای اسلامی است.
برای کسب اطلاعات دقیق درباره کمیل به منابع زیر رجوع فرمایید:
الطبقات‏الکبرى ، ابن سعد ،ج‏۶، ص:۲۱۷
الفتوح، ابن اعثم ، ج‏۷، ص:۹۴
البدایه و النهایه، ابن کثیر ، ج‏۹، صص:۴۶-۴۷
الإصابه ، ابن حجر ، ج۵ ، صص:۴۸۵-۴۸۶


منبع : کانال پاسخ به شبهات

    همچنین بخوانید :