پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ , 19 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۹۶
ساعت انتشار : ۵:۰۱ ق.ظ
چاپ مطلب
یادداشت سردبیر؛

۵ نکته درباره نامه سرگشاده شهردار ماسال

اینکه شورا ممکن است در کار شهرداری دخالت کرده باشد امری کاملا ممکن است، اما دقیقا بفرمایید کدام دخالت؟ دقیقا بگویید تا از همین رسانه از مداخله گران مطالبه کنیم دخالت فراقانونی نکنند.

ماسال نیوز- یادداشت سردبیر؛ در روزهای اخیر محمد کاتوزی شهردار ماسال در نامه ای سرگشاده انتقادات تندی به برخی اعضای شورای شهر ماسال مطرح کرد.

این نامه حاوی نکات قابل تاملی بود که به برخی از آنان اشاره خواهم کرد؛

 

۱- متاسفانه این نامه «ضد رسانه» بود!

به عقیده حقیر، نامه کاتوزی را بیش از همه باید از این نگاه نگریست؛ مخالفت با مصاحبه های صریح اعضا و رسانه ای بودن آنان.

پس از انتشار نامه شهردار ماسال و انتقاد وی از مصاحبه های سلیقه ای، نگاهی به آرشیو مصاحبه های اعضای شورای شهر در مدت سرکار آمدن کاتوزی انداختم. تقریبا تمام مصاحبه های مهم (جز یکی که در ادامه به آن هم خواهم پرداخت) مربوط به سوالاتی بود که در نشست خبری اعضای شورا توسط خبرنگاران مطرح و از سوی اعضای شورا پاسخ داده شد. در نشست اول، برخی اعضا حضور نداشتند اما در نشست دوم همگی حضور داشتند و هیچ یک از اعضا پاسخ های عضوی دیگر را منکر و اشتباه ندانست.

کاتوزی در نامه اش نوشته است: ” بعضی از اعضای محترم شورای شهر به حاشیه سازی پرداخته و با اظهار نظر شخصی یا مصاحبه های سلیقه ای…”

آیا برگزاری نشست خبری با خبرنگاران به صورت ادواری و پاسخ به سوالات مردم از طریق رسانه ها، هرچند چالشی و بحث برانگیز اتفاقی کم میمون و مبارک است که کسی بتواند آن را دست مایه گلایه کند؟ خود را در معرض سوالات مردمی قرار دادن و شفاف سازی اتفاقی بی نظیر در سالهای اخیر در ماسال است.

مردم ماسال، و بیش از مردم، خبرنگاران، به خوبی میدانند برکات برگزاری نشست خبری تا چه حد می تواند در شفاف سازی و مشارکت مردم در اداره امورات موثر باشد.

نشست خبری اعضای شورای شهر را باید از مردمسالارانه ترین اتفاقات ماه های اخیر عنوان کرد.

اگر منظور شهردار ماسال از اظهار نظر شخصی و مصاحبه سلیقه ای، موارد مطرح شده در این نشست ها باشد، باید گفت نامه کاتوزی به دنبال ساکت کردن اعضای شورای شهر و  جلوگیری از آنچه وی «حاشیه سازی» خوانده است می باشد. کاتوزی از این جهت یک بی تجربگی رسانه ای اساسی کرده است. مشاوران رسانه ای او باید بدانند نشست خبری، دقیقا عمل به مطالبات مردم و شفاف سازی است نه حاشیه سازی .

آیا شهردار ماسال انتظار داشت نشست خبری برگزار نشود؟ و یا آنکه انتظار داشت پس از برگزاری، پاسخ سوالات خبرنگاران، با وی هماهنگ شود؟ همه اینها ابهاماتی است که زاییده نامه سراسر مبهم اوست.

آیا جز این است که هر عضو شورا در جایگاه فردی، باید بر اساس سلیقه و دیدگاه خود به سوالات پاسخ دهد؟! اعضای شورای هر کدام شخصیتی مستقل و نمودی از نگرش بخشی از جامعه اند. اگر قرار باشد استقلال اعضا به بهانه تعامل، زمین زده شود اساسا انتخابات برای چه برگزار شده است؟

نظرات و سلایق گوناگون اعضای شورا برای شهردار مشکلی ایجاد نخواهد کرد چرا که قطعا آنچه به شهردار تکلیف می شود از بستر مصوباتی است که با حداکثر آرا تصویب شده و نتیجه تضارت همین آرا با سلایق گوناگون است.

 

 

۲- کدام موضوع عامل اصلی ادعای «دخالت» است؟!

گلایه اصلی شهردار ماسال دخالت فراقانونی شورا در شهرداری است. پس از بررسی مصاحبه های اعضای شورا، تنها یک مورد اساسی در اظهار نظرهای رسانه ای اعضای شوای شهر وجود داشت که مربوط به نشست های خبری نبود. آن مورد، پاسخ سامره یعقوبی به خبر ماسال نیوز؛ در خصوص شایعات جذب نیروهای جدید بر خلاف قانون در شهرداری است.

امیدواریم منظور شهردار محترم از دخالت شورا، این موضوع نباشد. چرا که در این مورد اتفاقا کاملا سخن ها بر اساس قانون است.

ماسال نیوز در گزارش خود از شایعاتی مبنی بر بکارگیری نیروهای جدید در شهرداری بدون ابلاغی رسمی از سوی وزارت کشور گفته بود و مشکلاتی که در گذشته بر اثر همین بی توجهی ها برای مدیریت مالی شهرداری رخ داده بود. سخنگوی شورای شهر هم در واکنش به این خبر، کاملا متمدنانه متن دقیق قانون را یادآور شده بود که چنین اتفاقی اگر بخواهد رخ دهد قانونی نیست.

 

 

۳- نظرات شورا کجا باید مطرح شود؟!

شهردار در نامه خود آورده است ” امید است نظرات همه اعضا در آینده توسط ریاست شورای شهر در جلسات مشترک مطرح و فرآیند تصمیم گیری مطلوب لحاظ گردد…”

قانون تکلیف را در این مورد به وضوح گفته است. اعضای شورای شهر هر قدر هم نظراتشان متکثر و متفاوت باشد آنچه شهرداری بدان مکلف است مصوبات رسمی است.

خارج از مصوبات رسمی، اعضای شورا هر کدام دارای شخصیتی مستقل و نظرات و سلایقی گوناگون هستند.

آیا می شود گفت اعضا بر اساس سلایق اظهار نظر رسانه ای نکنند؟ یعنی اگر خبرنگاری با فلان عضو شورا تماس گرفته و نظرات وی در موضوعی خاص را طلب کرد، او باید پاسخ منفی دهد و هر گونه اظهار نظر را موکول به اجازه از جمع شورا کند؟! حقیقتا چنین تصوری -در صورت وجود-  بسیار عجیب است.

در مقام قانون، مصوبات شورا مکالمه رسمی و قانونی آنان با شهردار است اما خارج از مصوبات هر کدام ازاعضا توان سخن گفتن دارند! و اساسا مقام شهردار -در هر شهری- در جایگاهی نیست که موضوعی را به اعضای شورا تکلیف کند. ظاهرا خلطی در تصور جایگاه ها رخ داده است؛ شورا می تواند با زبان مصوبات (در صورت رعایت موارد قانونی) به شهردار چیزی را تکلیف کند اما شهردار در این جایگاه نیست.

هر عضو شورا «میتواند» و «باید» نظرات خود را با مردم در میان بگذارد.

خوب است فراموش نکنیم هر کدام از اعضا جایگاهشان را مدیون آرای مردم هستند و باید به وعده هایشان به همین مردم، لا اقل در مقام اظهار نظر پای بند باشند.

 

۴- اعضای شورا تاکنون شفاف سازی کرده اند اما شهردار با نامه اش سراسر ابهام زایی کرد / دقیقا کدام دخالت؟

نامه شهردار ماسال سراسر ابهام بود. وی از ذکر حتی یک مثال دقیق خودداری کرد. آیا مردم نامحرم اند؟ یا ادله کافی برای اثبات آنچه دخالت خوانده می شود وجود ندارد؟ هر چه هست کلی گویی کار را خراب تر می کند.

اعضای شورای شهر با برگزاری نشست های خبری (با همه نواقص و مشکلات) پاسخ سوالات مردم را تا حدودی داده اند و انعکاس سخنانشان در رسانه ها راه را برای مطالبه از آنان در آینده باز کرده است اما شهرداری چه؟ با چنین نامه ای اساسا هیچ کدام از مردم توانستند بفهمند موضوع چیست؟

به نظر می رسد با گسترش رسانه ها، دوران «نگذاشتند و نشد» گذشته و هر کس باید به وضوح با مردم سخن بگوید.

اینکه شورا ممکن است در کار شهرداری دخالت کرده باشد امری کاملا ممکن است، اما دقیقا بفرمایید کدام دخالت؟ دقیقا بگویید تا از همین رسانه از مداخله گران مطالبه کنیم دخالت فراقانونی نکنند . کلی گویی و اتهام زنی کار را دشوارتر می کند.

مردم در انتظارند شهردار دقیقا بگوید اعضای شورای شهر در کدام موضوع یا موضوعات مربوط به مدیریت شهرداری، دخالت غیرقانونی داشته اند.

 

 

۵- شهردار هم نشست خبری برگزار کند

انتظار داشتیم شهردار محترم هم در آینده ای نزدیک همچون اعضای شورا نشست های خبری به راه بیندازد و با مردم بی پرده سخن بگوید اما نامه ی وی این امید را کمرنگ کرد.

شایسته است، برای رفع ابهامات و پیشبرد شهر، نشست های خبری شهرداری ماسال هم بزودی برگزار شود.

 

***

قصد و غرضی در نوشتن این کلمات نبود امیدوارم همانطور هم بدون قصد و غرض خوانده شود شاید راه را برای مسئولین، رسانه ها و مردم در مسیر تعالی هموارتر کند.

انتهای پیام /

 

 

 

همچنین بخوانید:

نام سرگشاده شهردار ماسال

واکنش سامره یعقوبی به نامه شهردار ماسال


يک ديدگاه

  1. شهروند ماسالی گفت:

    عالی بود