یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ , 08 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۹۶
ساعت انتشار : ۸:۴۷ ق.ظ
چاپ مطلب
رئیس اداره بهزیستی ماسال:

مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی در ماسال راه اندازی می شود / یک سوم از مسکن مهر معلولین ماسال افتتاح شده است / ۱۱۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی ماسال هستند

نویسنده : خدیجه درخشان

رئیس اداره بهزیستی ماسال گفت: مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال راه اندازی می شود.

مجیدرضا اصلاحی رییس بهزیستی ماسال به مناسبت هفته جهانی معلولین در گفتگو با ماسال نیوز؛ با اشاره به موضوع مسکن مهر معلولین گفت: مسکن مهر در طول دو سه سال به دلیل مشکلات آب و فاضلاب  به صورت غیر فعال شده بود ولی با رایزنی‌هایی که با مسئولین تراز اول شهرستانی و استانی و حتی کشوری که طی یکسال گذشته انجام شد توانستیم مشکلات پیش روی مسکن را حل کنیم که خوشبختانه از این ۹۶ واحد ۶ بلوکه، ۲ بلوک افتتاح شده و قابل واگذاری است.

 

اصلاحی با بیان اینکه از ۳۲ واحدی که در دو بلوک است، ۲۹ واحد مربوط به حوزه توان‌بخشی بهزیستی می‌باشد، تصریح کرد: از این ۲۹ واحد، ۲۴ واحد خانواده‌های تک معلوله، ۳ واحد خانواده‌های دو معلوله و دو واحد خانواده‌های سه معلوله هستند.

 

وی با بیان اینکه از این ۳۲ بلوک ۱۱ واحد واگذار شده ، خاطرنشان کرد: مسکن مهر در شهرستان چالش بزرگی برای ما بود که به همت مسئولان تا کنون رفع رجوع شده و بلوک سه هم در حال آماده شدن است تا بتوانیم در ماههای اخیر آن را افتتاح کنیم  و خانواده‌ها در آنجا سکونت داشته باشند.

 

اصلاحی  از راه اندازی مرکز کار درمانی وگفتار درمانی برای اولین بار در سطح شهرستان ماسال خبر داد وافزودند: با اشاره به اینکه «کاردرمانی» یکی دیگر از موضوعات مهم در شهرستان است و خدمات کاردرمانی با هدف ارتقای سلامت، و بهزیستی، و برای کسانی که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه، اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی، محدودیت فعالیت، یا محدودیت در مشارکت هستند، ارایه داده می‌شود.

 

رییس بهزیستی ماسال اظهار داشت: در شهرستان «کاردرمانی» حتی در بخش خصوصی هم فعال نیست  که در این راستا با خیرین خوب و همیشه همراه بهزیستی رایزنیهایی صورت گرفت و لیستی از وسایل و تجهیزاتی را که این شهرستان نیاز دارد، ارائه دادیم  که خرید آن در حال انجام است و به زودی در این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه کاردرمانی هزینه های بسیار زیادی بر خانواده ها تحمیل میکند امیدواریم با راه اندازی این مرکز، هزینه‌ها برای خانواده ها به کل کاهش پیدا کند، گفت: بخش دولتی فقط در مرکز استان فعال میباشد و شهرستان‌  ماسال از معدود شهرستانهایی است که این مرکز دولتی را راه‌اندازی خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه شهرستان‌های صومعه‌سرا و رضوانشهر هم می‌توانند از این مرکز بهره‌مند شوند، تصریح کرد: موضوع دیگر بهزیستی «گفتاردرمانی» است، که عموماً در کنار خدمات کاردرمانی قرار میگیرد.

 

اصلاحی خاطرنشان کرد: کودکانی که کاشت حلزون انجام می‌دهند نیاز است که بعد از آن از خدمات گفتار درمانی بهره مند شوند تا مراحل درمانی کودک تکمیل گردد، که اگر این پیگیریها به صورت مستمر انجام نشود، می‌توان گفت کاشت حلزون با شکست مواجه می‌شود.ایشان افزودند:(گفتار درمانی)در کنار موضوع (کار درمانی)به صورت دولتی سبب کاهش هزینه های خانوارهای افراد معلول خواهد شد.

 

رییس بهزیستی ماسال همچنین : در زمینه اشتغال معلولین در طول سال جاری اظهار داشت:ُ ۱۸ فقره پرونده آماده شده و به بانک‌ها ارئه شده که تا کنون ۱۱ نفر از توانخواهان از اعتبار سازمان که بالغ بر یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال است، در زمینه دامداری، خرید ماشین آلات کشاورزی، خرید خودرو و … در شهرستان اشتغال ایجاد کرده‌ایم.

مجیدرضا اصلاحی ، رئیس بهزیستی ماسال با بیان اینکه حدود یک هزار و ۱۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی ماسال هستند، اظهار کرد: حدود ۴۰۰ نفر از این تعداد مستمری ماهانه دریافت می کنند و مابقی از خدمات بهزیستی به شکل غیر مستمر بهره‌مند می‌شوند.

 

وی با بیان اینکه پرداخت مستمری جزء وظایف ذاتی بهزیستی است، افزود: در چند سال اخیر در زمینه تکمیل و تحویل مسکن مهر ماسال و همچنین در زمینه خدمات کاردرمانی و گفتار درمانی که حتی بخش خصوصی نیز در آن فعال نیست و این موضوعات خانواده‌ها را با چالش مواجه نموده و خیلی از توانخواهان به خاطر حداقل‌ها نتوانسته اند در بطن جامعه حضور داشته باشند و آن طور که باید و شاید به آنها خدمت ارائه نشده است.ودر صددیم با راه اندازی  مرکزگفتار در مانی وکار درمانی وگسترش خدمات مدرسه استثنایی بار سنگین خانواده های معلولین را به حداقل برسانیم.