به گزارش ماسال نیوز؛ به نقل از فارس، نیروی انتظامی با توجه به ماهیت ماموریت‌های خود ارتباط مستقیمی با اقشار مختلف مردم دارد و تنوع ماموریت‌های ناجا کارکرد اجتماعی آن را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

پاسخگویی در سازمان‌هایی همچون ناجا که مردم روزانه و به طور مستمر با آن سر و کار دارند اهمیت خاصی دارد؛ چرا که می‌تواند در جلب اعتماد عمومی موثر باشد.

افزایش اعتماد عمومی، افزایش مشارکت مردمی و در نهایت امنیت عمومی را در پی دارد؛ بنابراین می‌توان گفت پاسخگویی از مهمترین راهبردهای نیروی انتظامی محسوب شده و توام با اخلاق حرفه‌ای پلیس موجب تعاملات و همفکری در جامعه شده است.

تاسیس مرکز نظارت همگانی ۱۹۷ یکی از اقداماتی است که در راستای رویکرد جامعه‌محوری و با هدف اجرای طرح پلیس پاسخگو صورت گرفته و نشان‌دهنده آن است که پلیس درصدد است تا تعامل خود با مردم را ارتقاء داده و بتواند رضایت هموطنان را بیش از پیش جلب کند.

از سوی دیگر شاهدیم که معاونت اجتماعی ناجا هر از چندگاهی به برگزاری نظرسنجی‌هایی اقدام می‌کند تا بتواند به واسطه آن نقاط ضعف و قوت پلیس را در مناسبت‌ها و بازه‌های زمانی مختلف بسنجد و چگونگی عملکرد ماموران در سطح جامعه را نظاره‌گر باشد.

راه‌اندازی مرکز نظارت همگانی ۱۹۷، اجرای طرح مکنا در کلانتری‌ها و انجام نظرسنجی‌ها و … از جمله اقدامات مطرح پلیس برای تکریم و احترام به حقوق شهروندان بوده است؛ اما انگار ناجا به این موارد بسنده نکرده و طرحی نو درانداخته است.

«دوربین سرزده پلیس» همان طرح جدید معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است؛ خودروی رونیز سفیدی که با بغل‌نویسی دوربین سرزده پلیس و حک تصویر یک دوربین، انگار قصد دارد که از زاویه دیگر ناظر عملکرد ماموران پلیس باشد.

پیگیری‌های ما حاکی از آن است که قرار است معاون اجتماعی ناجا و تیم‌شان به صورت سرزده از کلانتری‌ها، پلیس آگاهی و سایر یگان‌های تخصصی پلیس بازدید کرده و به طور مستقیم در جریان روند خدمت‌رسانی ماموران ناجا به شهروندان قرار گرفته و بتوانند به طور ملموس مشکلات مراجعه‌کنندگان به مراکز پلیس را شاهد باشند.

البته گفته می‌شود که این موضوع در حد طرح و برنامه است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک با جمع‌بندی برنامه، اجرایی خواهد شد.