جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ , 22 November 2024

تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۹۶
ساعت انتشار : ۹:۴۰ ب.ظ
چاپ مطلب
عضو سابق شورای اسلامی رشت:

اکنون زمان محاکمه تضییع کنندگان بیت‌المال در رشت است

عضو سابق شورای اسلامی شهر رشت در واکنش به برچیده شدن نرده های آهنی پروژه موسوم به بی‌آرتی رشت نوشت: اکنون زمان محاکمه تضییع‌کنندگان بیت‌المالی است که عامل اصلی این دور ریز بیت‌المال بوده‌اند.

به گزارش ماسال نیوز، محمود باقری خطیبانی عضو سابق شورای اسلامی شهر رشت در واکنش به برچیده شدن میله های آهنی پروژه بی آر تی رشت نوشت:

بالاخره عملیات جمع‌آوری میله‌های آهنی پروژه موسوم به بی آرتی که با هزینه چند میلیاردی در زمان شورای چهارم و بدون مطالعات جامع اجتماعی، زیست‌محیطی، ترافیکی، فنی و عمرانی توسط شهردار متخلف و معزول وقت رشت افتتاح شده بود در نیمه‌های شب جمعه چهارم اسفند سال ۹۷ برچیده شد. برچیدن پروژه بی آرتی در شبکه‌های اجتماعی و در بین شهروندان بازتاب‌های مختلفی داشته است و من به عنوان عضو شورای چهارم و از مخالفان این پروژه ضروری می‌دانم برای اطلاع افکار عمومی به چند موضوع اشاره نمایم:

۱- من یکی از مخالفان اجرای این پروژه بودم و دلایلم برای مخالفت هم مشخص بود. این پروژه در تداوم پروژه پیاده راه فرهنگی اجرا شد. پروژه پیاده راه صرف نظر از مسائل و انحرافات مالی آن، شهر را با مشکلات فراوانی مواجه کرده بود و اجرای پروژه بی آرتی شهر را در بن‌بست ترافیکی قرار داد و به نارضایتی عمومی دامن زد و همین امر باعث شد که شورای چهارم و شهرداری رشت به برچیدنان رضایت دهند.
۲- رئیس کمیسیون ترافیک و حمل‌ونقل شورای شهر چهارم رشت در افتتاح این پروژه طی سخنانی ابراز داشت: پروژه بی آرتی و خط ویژه اتفاقات خوبی را رقم خواهد زد و با ادامه و توسعه آن وضعیت بهتر می‌شود که شاهد بهبود عبور و مرور و تسهیل در رفت‌وآمد مسافران خواهیم بود و هم‌چنین این خطوط  منجر به کاهش آلودگی محیط‌زیست می‌شود  که از نتایج مهم این پروژه است […] امروز از همین‌جا عرض می‌کنم خدمت همه کسانی که با هر نیتی چوب لای چرخ توسعه شهر می‌گذارند، امروز توسعه شهر مبتنی بر یک شخص مشخص نیست و چرخ توسعه شهر قابل از کار انداختن نیست. (گیل خبر)
شهردار معزول رشت در مراسم افتتاحیه این پروژه گفت:  کسی که مسئولیتی در شهرداری و شورا قبول می‌کند طبق قسمی که خورده باید منافع عمومی را خیلی بزرگ‌تر از منافع خصوصی ببیند.  تعارضات فی‌مابین منافع عمومی و منافع خصوصی بعضی اوقات به گونه‌ای است که ممکن است شهروندان را در به دست آوردن منافع خصوصی خودشان دچار اختلالات بکند که این‌ها در مباحثات و مکالمات قابل حل است […]  ما نمی‌توانیم منافع عمومی خودمان را با همان شدت در منافع خصوصی خودمان هم به دست بیاوریم،  گاهی این تعارضات پیش می‌آید و این تعرضات موضوعاتی نیست که مدیریت شهری ما دچار عقب‌نشینی بکند. فارغ از نیت‌ها و پشت پرده‌ها و منافع فردی‌های افرادی که اقلیتی بیش نیستند امروز مدیریت شهری و مردم عزیز دنبال منافع عمومی هستند و این منافع آن‌قدر بزرگ است که منافع خصوصی را حتی نبینیم و  ما در این مسیر توسعه  ادامه خواهیم داد. (گیل خبر)
۳- امروز دقیقاً زمان مناسبی است که رئیس وقت کمیسیون ترافیک و حمل‌ونقل شورای چهارم که به گفته شهردار معزول این پروژه چند میلیاردی سهم شخص ایشان بوده است و شهردار متخلف وقت، به مردم و متخصصین حمل‌ونقل و تشکل‌های تخصصی رشت پاسخ دهد که چرا با اجرای این پروژه تمام پیش‌بینی‌های شما غلط از آب درآمد و عبور مرور در شهر مختل شد و تسهیلی در رفت‌وآمد مسافران انجام نگرفت و محیط‌زیست هم آسیب فراوانی دید و سرمایه‌های شهر هم به جیب باندهای فروش تجهیزات و مصالح و … رفت؟  بنده معتقدم یکی از کسانی که در اجرای این پروژه اصرار فراوانی داشت و هزینه‌های مالی، روحی، اقتصادی، زیست‌محیطی به شهر وارد کرد، شخص رئیس کمیسیون بوده است و  ایشان باید به همراه آن معزول به خاطر تضییع اموال عمومی محاکمه شود و خسارت‌های وارده به مردم و شهر را پرداخت نماید.
۴- در مراسم افتتاح این پروژه، یکی از بازاریان که از یادگاران  هشت سال دفاع مقدس، جانباز جنگ تحمیلی و معاون عملیاتی لشکر قدس که سه بار توسط منافقان کوردل در این شهر ترور شده بود به اجرای بی آرتی که همراه با پروژه پیاده راه، به بازار رشت خسارات فراوانی وارد کرد، هنگام سخنرانی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری رشت با اعتراض  به پروژه خط ویژه گفت: این پروژه مشکلات زیادی برای ساکنان و کسبه این مسیر فراهم کرده است که این فرد معترض در چشم شهردار و تعدای از اعضای شورا و مدیران میهمان این پروژه مورد ضرب و شتم قرار گرفت. اینک این پرسش وجود دارد که پاسخ اعتراض بازاریان به اجرای پروژه بی آرتی و پیاده راه و خسارات وحشتناکی که به آنان وارد شد و اخیراً نیز به تجمع منتهی گردید و حیثیتی که از این بازاری معترض و محترم بر باد رفت را چه کسی باید بدهد؟ آیا جز شهردار متخلف و شرکای ایشان در شورای چهارم کسی باید پاسخگوی این خسارات باشد یا خیر؟

۵- مبارزه با فقر و فساد و تبعیض در گفتمان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و فکر می‌کنم همه ما وظیفه داریم در مبارزه با فساد مالی و اقتصادی بکوشیم و نگذاریم اقتصاد فساد در کشور بزرگ‌تر شود؛ من تردید ندارم در اجرای پروژه پیاده راه و بی آرتی و دیگر پروژه‌های شهری در زمان آن معزول، فساد صورت گرفته است و من هم در رسانه‌ها و هم در نامه‌های مکتوبی که به دستگاه‌های نظآرتی نگاشته‌ام دلایلم را ارائه داده‌ام. اما بر فرض که تمام ادعاهایم واقعیت نداشته‌اند آیا اجرا و برچیدن یک پروژه چندمیلیاردی فساد نیست؟ و یا اگر تعطیل کردن بازار مرکزی رشت که قطب اقتصادی شهر فساد نیست؟ لطفاً نامش را بگویید؟ آیا ما به عنوان مدیر و مسئول که به اقتضای موقعیت‌های قانونی، قدرت تصمیم‌گیری داریم، می‌توانیم هر آن‌گونه که دلمان می‌خواهد یا منافعمان اقتضا می‌کند، تصمیم بگیریم و به مردم خسارت وارد کنیم و بعد هم از عقوبت تصمیماتمان، نگران نباشیم؟ آیا این‌گونه باید با فساد برخورد کرد؟ آیا با این نوع برخوردها می‌توانیم اعتماد مردم را به دست بیاوریم؟
۶- از منظر من و به رغم طی شدن ظاهری سلسله‌مراتب تصویب این پروژه‌ها، معتقدم پروژه پیاده راه و بی آرتی، پروژه‌سازی است و یکی از تکنیک‌های آن معزول هم پروژه‌سازی بوده و قابلیت اقناع دیگران را به طرق مختلف داشته است!؛ ازاین‌رو، از دستگاه‌های نظآرتی می‌خواهم به وظایف قانونی خود در این خصوص عمل کنند و اجازه ندهند که افراد فرصت‌طلب و منفعت‌جو  اموال عمومی را به تاراج ببرند و برای خود نفع مقاصد اقتصادی و سیاسی تولید کنند. اینک زمان محاکمه تضییع کنندگان منافع عمومی است و فردا خیلی دیر است.