صمد رضایی امروز در گفتگو با خبرنگار ماسال نیوز با بیان اینکه زیرسازی خیابان شهید یعقوب دولتی میله سرای ماسال با دهیاری روستا و بخشداری بوده است اظهار داشت: مسئولیت اجرای آسفالت این پروژه با بنیاد مسکن شهرستان بوده است و تخریباتی در جاده صورت گرفته است که بخشی از تخریب به دلیل ترانزیت ماشینهای سنگین بتن آماده و … رخ داده است.
وی افزود: ما با پیمانکار درباره این پروژه صحبت کردهایم و قرار شده است ایشان در اولین فرصت آن بخش از تخریب که جز وظایف ماست را اصلاح کند اما بخش تخریبشده توسط ماشینآلات سنگین جز وظایف ما نیست.
رئیس بنیاد مسکن ماسال ادامه داد: از جاده چوکا تا مسافت ۴۷۰ متر در محدوده پروژه ما قرار دارد و مابقی مربوط به حوزه و محدوده شهری و شهرداری است و حسابوکتاب آن هم با شهرداری است.
رضایی گفت: مسئولیت نگهداری آسفالت به عهده دهیاری بوده است و ما در نگهداری آن مسئولیتی بر عهده نداشتهایم.
وحید سبحانی کارشناس بنیاد مسکن ماسال نیز در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار ماسال نیوز اظهار داشت: زیرسازی با دهیار است و ما ظاهر کار را تأیید و یا رد میکنیم مثلاً اینکه آیا بیس برای زیرسازی ریخته شده است و یا خیر و یا اینکه غلطک خورده است و یا باز هم نیاز به غلطک دارد. این موارد را بنیاد بصورت ظاهری چک میکند و سپس آزمایشگاه بهصورت تصادفی از یک یا دو نقطه جاده نمونهگیری میکند و درباره تراکم جاده نظر میدهد.
وی افزود: مجموع کار زیرسازی با دهیاری و بخشداری است و پس از آماده شدن کار، اجرای آسفالت بر عهده ماست ضمن اینکه هیچ راهی با عرض ۳٫۵ و ۴ متر جز راه ترانزیتی نیست و راه ترانزیتی در واقعی راهی است که سه لایه زیرسازی شده باشد و آسفالت آن سه لایه باشد و این جاده هم یک حد نصاب عبور راه دارد لذا نباید از کوچهای مانند کوچه شهید دولتی ماشینآلات سنگین عبور کند.
سبحانی با بیان اینکه متولی نگهداری این راه دهیاری بوده است و راهی که تازه آسفالت شده تا ۵ ماه به آسفالت آن آسفالت داغ گفته میشود گفت: این راه باید نگهداری شود و نباید اجازه داده شود که ماشین سنگین از آن عبور کند و بعد از این نیز جاده باید تعمیر و نگهداری شود.
این کارشناس فنی و ناظر بنیاد مسکن ماسال با بیان اینکه زیرسازی این خیابان مقداری ضعیف بوده است اظهار کرد: اگر فرض کنیم اختلاط آسفالت هم خوب نبوده باشد تردد ماشینآلات سنگین مزید بر علت شده است و موجب این تخریبها بوده است اما بااینوجود آسفالت محدوده روستایی بسیار کمتر آسیبدیده و بیشتر آسیبها مربوط به محدودهی شهری است.
وی با بیان اینکه در محدوده شهری اصلاً زیرسازی انجام نشده و آسفالت روی گل انجام شده است گفت: من نمیدانم چطور شهرداری قبول کرده است که این آسفالت انجام شود و حتی پیمانکار هم به نظر میرسد بابت این کار پولی هم دریافت نکرده است و برای این قسمت از جاده حتی آزمایش خاک هم انجام نشده است و ترمیم این بخش از جاده امکان پذیر نیست و باید آسفالت کنده و سپس زیرسازی شود و مجددا آسفالت انجام شود.
سبحانی با بیان اینکه پیمانکار قسمتهای دارای مسئله را برطرف میکند ادامه داد: پیمانکار تعهد دارد این آسفالت را ترمیم کند و حتی ممکن است اگر مشکل از اختلاط باشد جرائم هم مشمول وی شود.
وی در پایان گفت: کل هم و غم مسئولان این است که کارها انجام شود تا مردم در رفاه باشند اما مشکلات زیادی در کار وجود دارد و تأخیر در قراردادها باعث میشود که کارها بصورت تأکید انجام گیرد. ضمن اینکه متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار گاهی دهیارها راهی را که باید با ۴۰ میلیون تومان آماده سازی کنند مجبورند با ۱۰ میلیون تومان آماده سازی کنند و مسلماً این جاده کیفیت واقعی خودش را نخواهد داشت و این به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب برای کمتر شدن هزینههاست.