سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ , 17 September 2024

تاریخ انتشار : ۰۵ تیر ۹۷
ساعت انتشار : ۹:۲۵ ق.ظ
چاپ مطلب
فرماندار رضوانشهر در گفتگو با ماسال نيوز:

كارگران حق دارند حتي براي يك روز حقوق معوق اعتراض مدنی كنند / خبر اخراج كارگران سد شفارود را نشنيده ام!

فرماندار رضوانشهر گفت: اعتراض حق کارگر است و من اعتراض را برای کارگری که حتی یک روز حقوق معوق دارد یک نوع حق می‌دانم اما ما باید با هم تعامل داشته باشیم و هم‌فکری کنیم.

عسگر حسنی پور عصر شنبه در گفتگو با ماسال نیوز و در واکنش به سؤال خبرنگار ما درباره خبر اخراج کارگر سد شفارود اظهار داشت: بالاخره این یک فضای کارگری است و با آن‌ها به صورت ماهیانه قرارداد می‌بندند و کارفرما احتمالاً تمایل به ادامه همکاری با بعضی از این کارگرها را ندارد.

وی افزود: تاکنون خبر مستندی در خصوص اخراج کارگران به من نرسیده است و این خبر را بنده الان از شما می‌شنوم.

فرماندار رضوانشهر ادامه داد: کارگاه سد شفارود فعال است و این پروژه ملی و فاینانس خارجی است و این سد به هیچ وجه تعطیل نخواهد شد و دورخیز ما این است که در پایان ۹۸ آب گیری و پایان ۹۹ نیز سد افتتاح شود.

حسنی پور گفت: احتمالاً افراد اخراجی بصورت مرتب دعوت به تجمع می‌کرده‌اند. البته من در این خصوص حدس می‌زنم کسی درباره این موضوع مستند به من مراجعه نکرده است. ما ۱۵۰ نفر نیرو اخیراً برای سد معرفی کرده‌ایم البته از قبل هم به این کارگرها وضعیت سد را می گوییم و اعلام می‌کنیم ممکن است یک ماه یا دو ماه تأخیر پرداخت داشته باشیم.

وی تأکید کرد: البته حقوق کارگر باید سر ماه پرداخت شود و این اعتقاد من است با این وجود اقدامات دیوانه وار ترامپ برای مسائل مالی سد شفارود مشکلاتی ایجاد کرده است و ما مجبور شده‌ایم بانک چینی را تغییر دهیم و این موضوع ۴۵ روز کار دریافت پول را به تعویق انداخت ولی با این وجود کار انجام شد و تا چند روز دیگر حقوق فروردین و اردیبهشت را تسویه می‌کنیم.

فرماندار رضوانشهر گفت: با بستن جاده و این کارها مسئله‌ای حل نمی‌شود. اعتراض حق کارگر است و من اعتراض را برای کارگری که حتی یک روز حقوق معوق دارد یک نوع حق می‌دانم اما ما باید با هم تعامل داشته باشیم و هم‌فکری کنیم و وقتی فرماندار شهرستان قول می‌دهد که حقوق شما ریال به ریال پرداخت می‌شود آن‌ها هم باید رعایت کنند.

حسنی پور ادامه داد: من هیچ قولی برای پیگیری امور کارگران اخراجی نمی‌دهم چون همه چیز باید طبق قانون انجام شود. کارگر می‌تواند برای گرفتن حقوق خود اعتراض مدنی کند اما اینکه ما بیاییم و کارگر صبور ما را تهدید و تحریک برای تجمع کنیم و فشار بیاوریم که نباید سر کار بیایید درست نیست. این اتفاق در دهه فجر افتاد. این آقایان روز اول دهه فجر شروع به اعتراض کردند.

رئیس شورای تأمین شهرستان رضوانشهر افزود: کارگران اخراجی باید مسائل خود را به‌صورت قانونی پیگیری کنند و تعاملات سیاسی در اینجا معنی ندارد. قانون کار هم بیشترین حق را به کارگر می‌دهد اما من شخصاً ورود نمی‌کنم ولی در شورای تشخیص کارگری سعی می‌کنم به این‌ها کمک کنم.

وی درباره حقوق معوق کارگران شرکت جنگل شفارود نیز گفت: کارگران شرکت شفارود ۴ ماه حقوق معوق دارند. در این خصوص البته ما پیگیر هستیم تا همه مشکلات این کارگران حل شود.

فرماندار رضوانشهر ادامه داد: ما برای حفاظت از جنگل از طرف دولت و شرکت شفارود قرارداد بسته‌ایم و بخشی از حقوق نیروهای شرکت شفارود از طرف دولت و منابع طبیعی پرداخت می‌شود و از این به بعد در این خصوص خیال ما تا حدی راحت شده است.

حسنی پور گفت: بخشی از حقوق کارگران شرکت شفارود هم با هماهنگی‌های صورت گرفته از طریق برداشت درختان افتاده انجام می‌شود؛ ضمن اینکه مجوز برداشت ۳۰ هزار مترمکعب صنوبر نیز برای شرکت شفارود گرفته شده است و این بخش هم‌اکنون در حال کار و فعالیت است. شرکت شفارود علاوه بر این‌ها کارگاه پالت سازی و تولید کود ارگانیک راه‌اندازی کرده که از جمله بخش‌های درآمدزای شرکت خواهد بود.

وی پیش‌بینی کرد: به نظر من جنگل شفارود تا ۸ ماه آینده می‌تواند تأخیر حقوق‌ها را به حدود یک ماه کاهش دهد که در این صورت بخش زیادی از مشکل حل خواهد شد.

فرماندار رضوانشهر درباره سد شفارود نیز گفت: تأخیر پرداخت حقوق کارگران سد شفارود نیز تا یکی دو ماه آینده به حداکثر ۴۵ روز خواهد رسید.

حسنی پور درباره حقوق معوق چوکا ادامه داد: حقوق فروردین کارکنان چوکا هم پرداخت شده است اما مشکل این کارخانه نقدینگی است. کارخانه چوکا در دو ماه و نیم ابتدایی امسال نسبت به سال ۹۵ حدود ۵۰۰ درصد رشد تولید دارد و نسبت به سال گذشته هم حدود ۱۴۶ درصد افزایش تولید ثبت شده است و کارخانه بابت تولید مشکلی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه مشکل چوکا نقدینگی است افزود: با فشار مسئولان استانی، سازمان بازنشستگی و شستا قبول کرده‌اند که ۱۰ میلیارد تومان در اختیار چوکا قرار دهد و این پول در یک حساب مشترک با سه امضا باشد و به هیچ وجه برای پرداخت حقوق استفاده نشود و تنها به بخش تولید اختصاص یابد. محصولات چوکا در سال ۹۶ و ۹۷ به سه کشور ترکیه، امارات و عراق صادر شده است و اکنون هم با طرف اماراتی و ترکیه قرارداد دارند.