سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ , 17 September 2024

تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۹۷
ساعت انتشار : ۱۱:۰۶ ب.ظ
چاپ مطلب
گزارش خبرگزاری دانشجو؛

سریال غم‌انگیز اخراج کارگران؛ این بار در غرب استان گیلان/ پاسخ‌ عجیب فرماندار رضوانشهر

کارگران سد شفارود که بابت چند ماه حقوق معوقه اعتصاب کرده بودند، می‌خواستند صدای خود را به گوش مسئولان برسانند؛ اما جای اینکه صدایشان شنیده شود، اخراج شدند.!

به گزارش ماسال نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ حدود ۵ سال از ریاست رئیس جمهوری روحانی می‌گذرد و متاسفانه هر روز شاهد تعطیلی یکی از کارخانه‌ها و تعدیل نیروی آن‌ها بوده‌ایم. مدتی است خبر‌هایی از عدم پرداخت حقوق کارگران و یا اخراج آن‌ها از کارخانه ها می‌شنویم. صنایع چوب اسالم، چوکا، شرکت سهامی جنگل شفارود و کارگران سد شفارود، چهار کارخانه و پروژه‌ای است که در غرب استان گیلان فعالیت داشته و دارند.

مردم این خطه از طریق کار در این کارخانجات زندگی خود را می‌گذراندند؛ اما چند سالی است که صنایع چوب اسالم به تعطیلی کشیده شده و چوکا با حداقلی‌ترین ظرفیت خود در حال کار است؛ به گونه‌ای که حقوق و معوقه کارگران این کارخانه سر به فلک کشیده و شرکت سهامی جنگل شفارود و سد شفارود نیز از این قاعده مستثنی نیست. کارگران سد شفارود بابت چند ماه حقوق معوقه با اعتصاب خواستند که حرفشان را به گوش مسئولین برسانند؛ اما نه تنها مسئولان صدایشان را نشنیدند؛ بلکه پیمانکاران در همان وهله اول صدای آن‌ها را خفه کرده و اخراجشان کردند.
در همین رابطه با خبر شدیم ۷ نفر از کارگران شرکت ژیان هم به خاطر اعتراض به حقوق معوقه خود اخراج شدند که یکی از این کارگران در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو می گوید: پروژه سد شفارود از جمله پروژه‌های فاینانس خارجی است، که به گفته نماینده شهرستان نباید هیچ مشکل مالی در پرداخت حقوق کارگران داشته باشد؛ اما با این حال کارگران شرکت ژیان در کارگاه سد شفارود چند ماهی است که حقوق در یافت نکردند.
کارگر اخراجی؛ حق‌مان را خواستیم اخراجمان کردند/ فرماندار رضوانشهر: قولی برای پیگیری وضعیت کارگران اخراجی نمی‌دهم!
وی ادامه می دهد: بسیاری از کارگران که دستشان به هیچ منبع درآمد دیگری بند نیست، امروز با مسئله تأمین مایحتاج زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم می‌کنند. چند وقت پیش به خاطر عدم پرداخت حقوق اعتراض کردیم؛ اما مسئولان کارخانه به جای اینکه مشکل را حل کنند، ما را اخراج کردند.
چند وقت پیش به خاطر عدم پرداخت حقوق اعتراض کردید، اما مسئولین کارخانه به جای اینکه مشکل را حل کنند ما را اخراج کردند
یکی دیگر از کارگران اخراجی گفت: در برگه اخراج ما تنها «عدم نیاز» درج‌شده؛ درحالی‌که حدود پنج سال است درهمان شرکت مشغول به کار هستیم و علاوه بر آن روزانه تعدادی از نیروی کار برای اتمام پروژه به شرکت افزوده می‌شوند.
وی دلیل اخراج کارگران از شرکت را دلیلی غیر از عدم مورد نیاز نیرو می داند و می گوید: به نظر ما دلیل اخراج باید اعتصابی باشد که در سال گذشته به‌منظور مطالبات معوق چندین ماهه انجام داده بودیم؛ درحالی‌ که هم‌اکنون نیز سه ماه از حقوق ما به تعویق افتاده و جرات اعتراض و یا مطالبه حقوقمان را نداریم.
این کارگر شرکت ژیان که از اخراجش خیلی ناراحت بود، با نگرانی ادامه می دهد: شرکت باید مشخص کند که دلیل واقعی اخراج ما چیست و چه جوابی باید به شکم‌گرسنه زن و فرزندان خود بدهیم؟!

وی می افزاید: چند روزی است که بنده پیگیر این موضوع هستم و مواضع مسئولان را دنبال می‌کنم. فرماندار رضوانشهر اعلام کرده که من هیچ قدمی برای بازگشت این کارگران به شرکت انجام نخواهم داد؛ این در حالی است که در جایی اعلام کرده که هرروز تعدادی از افراد را برای اشتغال به شرکت شفارود معرفی می‌کند.

کارگر اخراجی؛ حق‌مان را خواستیم اخراجمان کردند/ فرماندار رضوانشهر: قولی برای پیگیری وضعیت کارگران اخراجی نمی‌دهم!
جواب درست‌ و حسابی از نماینده شهرستان در مجلس نشنیدیم
این کارگر اخراجی با اشاره به اینکه مسئولیت من تکنسین اجرای شرکت بوده و هشت نفر نیرو نیز داشته‌ام و تنها حق کارگران را مطالبه کرده‌ام؛ ما هیچ‌کس اکنون نیست که از ما حمایت کند، ادامه می دهد: با نماینده شهرستان در مجلس تماس گرفتیم؛ اما ماحصل پیگیری‌های ما، بازگشت به کار دو تن از کارگران و رانندگان استیجاری‌ بوده که به‌ وسیله فرد واسطه‌ای با نماینده در ارتباط بوده‌اند و اکنون مجدداً مشغول به کارشده‌اند.

وی می گوید: علت بازگشت دو تن از نیرو‌های استیجاری را از نماینده شهرستان جویا شدم و گفتم که ما نیروی شرکتی هستیم؛ اما جواب درست‌ و حسابی از نماینده شهرستان در مجلس نشنیدیم. مسئولان باید به داد ما برسند، چون ما حدود چهار سال در بدترین شرایط برای این شرکت زحمت‌ کشیده‌ایم؛ اما اکنون‌ که شرکت بر روی غلطک افتاده، اقدام به اخراج ما کرده‌اند که تقاضا داریم استاندار وارد میدان شود و ما را نجات دهد.

پاسخ‌های عجیب فرماندار درباره وضعیت اخراج کارگران سد شفارود!
محمدحسین غریبی، عضو سابق شورای مرکزی مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه گیلان هم در این رابطه می‌گوید: کارگران تمام ایران در این چند سال سختی کشیده‌اند، شلاق خورده‌اند و اخراج شده‌اند و حقوق نگرفته‌اند؛ اما امروز می‌خواهم درباره کارگران دیار رنج و برنج بگویم، آنانی که رنج می‌کشند؛ اما نان و برنجی دستشان را نمی‌گیرد.

غریبی اضافه می کند: چند وقت پیش کارگران چوکا و شرکت سهامی جنگل شفارود دست به اعتصاب زدند و چند هفته پیش کارگران سد شفارود. کارگران سد شفارود بابت چند ماه حقوق معوقه با اعتصاب خواستند که حرفشان را به گوش مسئولان برسانند؛ اما نه تنها مسئولین صدایشان را نشنیدند؛ بلکه پیمانکاران در همان وهله اول صدایشان را خفه کردند و اخراجشان کردند.

این فعال دانشجویی می گوید: رسانه‌های محلی وقتی به سراغ فرماندار شهرستان رضوانشهر می‌روند، پاسخ جالبی می‌گیرند، اینکه اولا وی می‌گوید که «بنده اصلا در جریان اخراج کارگران نیستم و اگر می‌بودم هم کاری برایشان نمی‌توانستم انجام بدهم، چون این فضا، فضای کارگری است و کارگران به صورت ماهیانه قرارداد می‌بندند.»
بنده اصلا در جریان اخراج کارگران نیستم و اگر می‌بودم هم کاری برایشان نمی‌توانستم انجام بدهم، چون این فضا، فضای کارگری است و کارگران به صورت ماهیانه قرارداد می‌بندند.
این فعال دانشجویی به پاسخ عجیب فرماندار اشاره می کند و می گوید: آقای فرماندار در ادامه هم می‌گوید: «شاید افرادی که به طور مرتب کارگران را برای احقاق حق خودشان دعوت به اعتصاب می‌کردند، اخراج شده اند! من هیچ قولی حتی برای پیگیری امور کارگران نیز نمی‌دهم چه برسد به بازگرداندن آنان بر سر کار!»

وی گفت: جالب است بدانید اخراج کارگران در زمانی اتفاق افتاده که سد به شدت در حال جذب نیرو است؛ به گونه‌ای که فرماندار بیان کرد که ما برای جذب نیرو در سد شفارود ۱۵۰ نفر را معرفی کرده ایم و به آن‌ها گفته ایم که شرایط کار به گونه‌ای است که ممکن است یک یا دو ماه از حقوقتان نیز عقب بیفتد!

موضوع اخراج چند تن از کارگران شفارود در دست بررسی است

عسگر حسن پور، فرماندار شهرستان رضوانشهر هم با اشاره به اخراج کارگران شرکت ژیان گفته است: مجموعه کارگری، چارچوبی دارد و من نمی‌توانم ورود کنم؛ هرچند در بخش‌هایی که بعضاً کارگران حقوق معوق داشتند ما بر خود فرض دانستیم و مطالباتشان را پیگیری کردیم.

حسن پور با بیان اینکه حدود ۷۰۰ کارگر در شرکت سد شفارود مشغول به کار هستند، می گوید: ما معتقد هستیم که حقوق کارگر حتی یک روز هم نباید به تعویق بیفتد و دولت نیز همیشه در احقاق حقوق، حق را به کارگران داده است.

فرماندار شهرستان رضوانشهر هم با اشاره به اخراج کارگران شرکت ژیان دلیل تعویق سه تا چهارماهه حقوق کارگران شفارود را فاینانس بودن پروژه سد شفارود عنوان کرد و می گوید: مشکلات مالی و رکودی که در اجرای پروژه سد شفارود وجود داشت، اکنون از بین رفته و این شرکت منظم و با دو شیفت کاری مشغول ساخت‌وساز است.

حسن پور ادامه می دهد: از مجموع حدود ۷۰۰ نفر جامعه کارگران شفارود ۱۰ نفری هستند که کمتر صبوری به خرج دادند، دست به اعتصاب زدند، ما به جامعه منتصب کارگری اعلام کردیم که حقوق شما پرداخت می‌شود و حقوقشان نیز در اسرع وقت پیگیری و پرداخت شد و این وظیفه ما است.

مجموع حدود ۷۰۰ نفر جامعه کارگران شفارود ۱۰ نفری هستند که کمتر صبوری به خرج دادند دست به اعتصاب زدند، ما به جامعه منتصب کارگری اعلام کردیم که حقوق شما پرداخت می‌شود
وی با بیان اینکه همیشه حق با کارگر است؛ اما استیفای حقوق حدودی دارد، معتقد است: همان‌گونه که کارگران حقوقی دارند، کارفرما نیز حقوقی دارد که باید به آن توجه شود.

فرماندار شهرستان رضوانشهر با بیان اینکه موضوع اخراج کارگران شفارود در دست بررسی است و این کارگران می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند، گفت: ما از شرکت خواسته‌ایم تا جایی که ممکن است با خویشتن‌داری و تعامل از ظرفیت کارگران اخراجی استفاده و مجدداً به کار برگردند؛ اما فرمانداری نمی‌تواند وارد جزئیات و مسائل کارگاهی شود.

وی در پاسخ به اینکه قرارداد یک‌ماهه شرکت با کارگران موجب شده تا آن‌ها امنیت شغلی نداشته باشند و به‌ناچار با شرکت همکاری می‌کنند، بیان می کند: حدود ۶۵۰ نفر با این شرکت بر اساس همین قرارداد همکاری می‌کنند و چون این شرکت معتبر و مورد اعتماد است و دستگاه‌های نظارتی نیز فعال هستند، خطری شغل کارگران را تهدید نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، نفس کارگر در این وانفسای اقتصادی بند آمده، اگر می‌خواهیم مقابل مفاسد اجتماعی و اخلاقی را بگیریم، باید حقوق کارگر را سر موقع و بدون تاخیر پرداخت کنیم، آیا فرماندار و یا مسئولین شهرستان و استان و بلکه کشور می‌توانند در خانه استیجاری و ۵ ماه حقوق معوقه زندگی کنند و دم برنیاورند؟ و اگر هم اعتصاب کردند، آنان را اخراج کنند چه حالی به آن‌ها دست می‌دهد؟ امیدواریم در این اوضاع نابسمان اقتصادی کارگران با مشکلات این چنینی روبرو نشوند.

فاضل گیلانی با اشاره به اخراج کارگران سد شفا رود در توئیتر خود نوشت:
کارگر اخراجی؛ حق‌مان را خواستیم اخراجمان کردند/ فرماندار رضوانشهر: قولی برای پیگیری وضعیت کارگران اخراجی نمی‌دهم!
سیاوش آقا جانی دولت و مجلس را در قبال شرایط سخت صنایع مختلف مسئول میداند و در توییتر خود نوشت:
کارگر اخراجی؛ حق‌مان را خواستیم اخراجمان کردند/ فرماندار رضوانشهر: قولی برای پیگیری وضعیت کارگران اخراجی نمی‌دهم!
سوگند کرامتی در توییتر خود نوشت: آقای مسئول مربوطه؛ کارگران سد شفا رود و جنگل شفا رود چند ماهیست حقوق معوقه دارند….
کارگر اخراجی؛ حق‌مان را خواستیم اخراجمان کردند/ فرماندار رضوانشهر: قولی برای پیگیری وضعیت کارگران اخراجی نمی‌دهم!