به گزارش ماسال نیوز؛ هفتهنامه راه ۵۷ در شماره جدید خود به پشت پرده ماجرای کمپین حمایت از ییلاقات بدون زباله در ماسال پرداخت:
کمپین حمایت از ییلاقات بدون زباله در ماسال در روزهای اخیر خبرساز شده و تولیدات مختلف مکتوب و ویدئویی جهت حمایت از پیمانکار طرح پاکسازی ییلاقات در کانالهای تلگرامی دستبهدست میشود.
دل نوشته مینویسند، کلیپ ویدئویی منتشر میکنند، نظرسنجی درباره میزان موفقیت طرح میگذارند و …
اما ماجرا چیست؟
قریب به یک سال قبل، طرح پاکسازی و دریافت عوارض از خودروهای غیربومی در ورودی جاده ییلاقات ماسال آغاز شد.
این طرح با وجود درآمدزایی خاص، بدون برگزاری مناقصه (مناقصهای که اعلام عمومی شود و لااقل چند خبرنگار از برگزاریاش با خبر باشند) “ظاهراً” به تعاونی دهیاران شهرستان واگذار شد. اما در عمل مجری این طرح فردی حقیقی بود که بنا بر ادعای برخی به صلاحدید بخشدار جوان ماسال به عنوان بهترین گزینه اجرای این طرح انتخاب شده است.
اجرای چنین طرحی اثرات بسیار مثبتی در حفظ محیط زیست منطقه داشت اما انتقادات دلسوزان، به نحوه واگذاری پروژهای چنین عظیم و درآمدزا بدون طی تشریفات قانونی بود. (برای درک درآمد این پروژه تنها کافیست حدستان از تعداد خودروهای عبوری در ساعت را ضربدر مبالغ دریافتی کنید تا ببنید درآمد یکساله این طرح چه عددی خواهد شد!)
علاوه بر اشکال عدم برگزاری مناقصه، مشکلی اساسیتر در نحوه اجرای این طرح وجود داشت؛ طبق قانون اجرای هرگونه طرح در گذشته توسط اداره کل منابع طبیعی به مزایده گذاشته شده و به شرکت با هیئتمدیره بومی ماسال واگذار شده بود.
در آغازین روزهای آغاز طرح پاکسازی ییلاقات توسط پیمانکار سفارشی، بنا بر ادعای یک منبع آگاه، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان در نامهای به فرماندار شهرستان ماسال هرگونه اجرای طرح در این منطقه را نیازمند طرح مصوب دانسته که باید از طریق مجری قانونی طرحهای آن منطقه (شرکت آویشو) اجرایی شود.
موضوعی که همان زمان توسط ماسال نیوز مطرح شد اما با بیتوجهی فرماندار و بخشدار جوان روبرو شد.
در روزهای اخیر اما با نزدیک شدن به پایان قرارداد یکسالهی پیمانکار سفارشی، مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان مجدداً در نامهای ضمن تأیید قطعی غیرقانونی بودن اجرای این طرح توسط تعاونی دهیاران، از برگزاری مناقصه توسط آن سازمان و پیشبینی موضوع جمعآوری زبالهها در مناقصه خبر داد.
خلاصهی کلام آنکه: قرارداد سراسر ابهام آقایان رو به اتمام است، و از آنجا که اداره کل منابع طبیعی به دنبال پیدا کردن پیمانکار قانونی از طریق مناقصه است، ترس وجود عدهای را فرا گرفته است. از بیاطلاعی رسانهها سو استفاده کردهاند و پاکی ییلاقات را بهانه همراه ساختن کانالهای تلگرامی و جلب حمایت مردم از خود ساختهاند.
ما میگوییم روند قانونی مناقصه پیگیری شود. هرکس برنده شد درآمد حاصله نوش جانش؛ ییلاقات را بیهیچ منتی برای ما پاکیزه نگاه خواهند داشت.
در پایان پاسخ به چند نکته واضح و مبرهن میتواند مفید باشد:
– چرا نمیگذارید چند جوان ماسالی کار کنند؟
پاسخ: مگر قرار است در مناقصه آتی چند جوان غیرماسالی کار کنند؟ میگوییم بگذارید جوانان ماسالی در فرآیندی قانونی و برابر برای به دست آوردن این فرصت رقابت کنند. بگذارید مثلاً فردی مثل بخشدار جوان که از قضا متولد رشت است، راسا انتخاب نکند!
– روزهای قبل از اجرای این طرح را ببنید! ببینید ییلاقات عاری از زباله چقدر زیبا شده است! چرا با پاکسازی ییلاقات مخالفید؟
پاسخ: کسی با پاکسازی مخالف نیست. اینکه زبالهها جمع شود عالی است اما پیمانکار باید قانونی انتخاب شود. چه بسا جوانانی از ماسال بتوانند این طرح را بهتر و عالیتر اجرا کنند. طرحهای ارائه شده توسط برخی متقاضیان، نشان از توانایی اجرای بهتر و کاملتر طرح ساماندهی ییلاقات دارد.
– الآن باید چکار کنیم؟ با کنار نهادن پیمانکار فعلی، ییلاقات دوباره آلوده میشود؟
پاسخ: راه حل ساده است، از مسئولین مطالبه کنیم تا با طی روند قانونی یک پیمانکار بومی را برای اجرای این طرح پیدا کنند. شاید پیمانکاری که در مناقصه برنده میشود همین پیمانکار فعلی باشد. اشکالی ندارد. چه بهتر. اما این روند باید قانونی اجرا شود. با کمپین و نظرسنجی و مظلومنمایی و … نمیتوان و نباید قانون را دور زد.
شما دنبال پروژه آویشو باش که واقعا ۷ هزار هکتار درسته یا نه ؟! تو پروژه اونا چی چیزی وجود داره ؟ من دوست دارم پروژه آویشو شروع بشه تا مردم ببینند که چند تا درخت قطع خواهند کرد ،
.مگه استفاده از تلگرام با فیلتر شکن جرم نیست و شلاق نداره؟پس چی رو فیلتر کردن اینا؟فقط میخواستن ملت با انواع فیلتر شکن آشنا بشن؟
سلام.. ایا شما می دانید که پشت پرده شرکت اویشو چه کسی است ؟ و جناب عالی به چه علت همواره از شرکت اویشو حمایت کرده اید ؟ بنده یک ماسالی هستم و هفته پیش به ماسوله رفتم مبلغ هفت هزار تومن عوارض دادم و وقتی اعتراض کردم که پلاک خودرویم مال گیلان هست گفت فرقی ندارد در صورتی که عوارضی ماسال نصف قیمت برای گیلانی ها به مبلغ دو هزار و پانصد می گیرد واقعا انصاف هم چیز خوبی هست شما ایا از سرویس دستشویی ییلاق استفاده کرده اید ؟ از جامایع دستشویی چشمی استفاده کرده ما حتی برای خانه ما چنین امکاناتی نمی گذاریم…
در سرتیتر مقاله تان نوشتید هفته نامه راه ۵۷ بررسی کرد؟! برایم جای سوال بود که چرا مواضع آن هفته نامه با ماسال نیوز یکی است. پاسخ واضع است چون مدیر مسول ماسال نیوز و هفته نامه راه ۵۷ و ۸ دی یکی است بنام سید هادی منفرد و این به دور از اصول خبرنگاری است که یکی به نقل هفته نامه خودش چیزی بگوید.. و هدف تان از دایر کردن سایتی بنام ماسال نیوز چیست آیا صرفه اقتصادی دارد آیا داشتن رسانه به ثروت و قدرت منتهی نخواهد شد؟ مطمین باشید پیمانکار عوارضی ماسال به برخی از رسانه ها باج نمی دهد؟! می دانم که مطلبم هرگز گذاشته نخواهد شد چون به ضررتان هست..