یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ , 08 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۹۷
ساعت انتشار : ۱:۳۰ ق.ظ
چاپ مطلب
مدیر مسئول هفته نامه راه 57:

آزادی بیان پس از انقلاب غیر قابل مقایسه با آزادی‌های محدود پیش از انقلاب است

مدیر مسئول هفته‌نامه "راه 57" ضمن مقایسه آزادی بیان رسانه پیش و پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: پیش از انقلاب کل کشور تنها سه روزنامه داشت اما امروز تنها استان گیلان دارای 104 سایت خبری، 176 رسانه خبری و 11 روزنامه است. 

به گزارش ماسال نیوز به نقل از تسنیم؛ همزمان با فرا رسیدن روز خبرنگار نشست هم اندیشی “روز خبرنگار” با حضور اصحاب رسانه و قلم گیلان به میزبانی خبرگزاری فارس استان گیلان در رشت برگزار شد.

مدیر مسئول پایگاه خبری “لنگر خبر” در این نشست روز خبرنگار را آغاز سال کاری جدید خبرنگاران دانست و اظهار داشت: خبرنگاران همواره سختی‌های کار خبر را تحمل کرده و در مسیر کاری خود با قدرت عمل می‌کنند.

حسن غلامپور با تاکید بر اینکه بی‌تفاوتی مسئولان به رسانه‌ها قابل هضم نیست عنوان داشت: حوزه رسانه دارای گستردگی بسیار زیادی است و باید تلاش شود تا این وسعت به مردم نیز سرایت پیدا کند.

وی خبرنگاری که به فکر مردم است را انسانی باارزش دانست و خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا تنها منتقل‌کننده اخبار ناامیدکننده نباشند زیرا می‌توانند خبرهای خوب جامعه را نیز منتقل کنند.

مدیر مسئول هفته‌نامه “راه ۵۷” نیز در این نشست ضمن مقایسه آزادی بیان رسانه پیش و پس از پیروزی انقلاب تصریح کرد: پیش از انقلاب کل کشور تنها سه روزنامه داشت اما امروز تنها استان گیلان دارای ۱۰۴ سایت خبری، ۱۷۶ رسانه خبری و ۱۱ روزنامه است.

سیدهادی منفرد با تاکید بر اینکه امروزه آزادی بیان رسانه‌ها با پیش از انقلاب به هیچ وجه قابل مقایسه نیست عنوان داشت: متاسفانه خبرنگاران خطوط قرمز را بسیار نزدیک به خود می‌بینند و همین امر مانع انتقاد آن‌ها می‌شود.

مدیرمسئول هفته‌نامه “راه ۵۷” با بیان اینکه انتقاد از برخی مسئولان هزینه‌بردار است و خبرنگاران باید این فضا را بشکنند افزود: عدم حمایت رسانه‌ای از اخراج کارگران “سد شفارود” سبب شد تا اطلاع‌رسانی دقیقی در این زمینه انجام نشود.

منفرد با انتقاد از نامشخص بودن شیوه تجلیل از خبرنگاران اظهار داشت: اینکه بین خبرنگاران و رسانه‌ها تبعیض قائل شوند بسیار تعجب‌آور است و عجیب‌تر اینکه مسئولان به برخی مدیران کانال‌های تلگرامی بیشتر از اصحاب رسانه اهمیت می‌دهند.

وی با اشاره به حمایت برخی فرمانداران استان گیلان از مدیران کانال‌های تلگرانی بدون مجوز ابراز داشت: این مسئله باید توسط وزارت ارشاد بررسی شود که چرا اطلاعات پیش از خبرگزاری‌ها به کانال‌های بدون مجوز می‌رسد.

مدیر مسئول هفته‌نامه “راه ۵۷” با تاکید بر اینکه خبرنگاران باید برای تهیه گزارشات خود اولویت قائل شوند تصریح کرد: در مسئله شایعه کمبود بنزین تعلل رسانه‌ها باعث گسترش این شایعه شد.

منفرد با بیان اینکه رسانه‌ها اگر مورد حمایت مسئولان باشند می‌توانند اطلاع‌رسانی صحیحی به مردم ارائه کنند خاطرنشان کرد: همگرایی رسانه‌های همسو سبب می‌شود تا بتوانند در مقابل حوزه رسانه معاندان بایستند.

مسول خبرگزاری بسیج استان گیلان با اشاره به رانت اطلاعاتی موجود بین برخی اصحاب رسانه گفت: برخی از مسئولان اطلاع خود را در اختیار رسانه‌های غیررسمی می‌گذارند.

حمیدرضا دنیادیده با انتقاد از عدم وجود جریان‌سازی در حوزه رسانه‌ای گیلان عنوان داشت: ما در استان گیلان رسانه معاند نداریم اما متاسفانه جریان‌سازی مناسبی توسط رسانه‌ها انجام نمی‌شود‌.

وی با بیان اینکه برخی خبرنگاران و رسانه‌ها مشغول خوش خدمتی به مسئولان شده‌اند تصریح کرد: در چنین رسانه‌هایی روحیه مطالبه‌گری وجود ندارد و به نوعی به روابط عمومی ادارات تبدیل شدند.

مسئول خبرگزاری بسیج استان گیلان با اعلام اینکه مسئولان استان از مشاوران رسانه‌ای خوبی برخوردار نیستند گفت: خلاء وجود مشاوران کارامد سبب شده تا ایده‌های جدید در ادارات شکل نگیرد.

دنیادیده با بیان اینکه اصحاب رسانه باید دغدغه مردم را به گوش مسئولان برسانند ابراز داشت: خبرنگاران باید بایگدیگر همگرایی داشته و اخلاق رسانه‌ای را مدنظر قرار دهند.

خبرنگار خبرگزاری شبستان نیز در این نشست با اشاره به عدم اتحاد و تعامل خبرنگاران استان گیلان ابراز داشت: برخی مدیران از این خلاء استفاده کرده و برخی رسانه‌ها را به خود نزدیک و دیگران را از خود دور می‌کنند.

سمیه اکبرپور با انتقاد از عدم وجود قدرت تحلیل و انتقاد در برخی رسانه‌های استان گیلان گفت: برخی رسانه‌ها که به برخی مسئولان نزدیک هستند در مقابل انتقادات رسانه‌های دیگر جبهه گرفته و این امر سبب می‌شود تا برخی صاحبان قلم از قلم‌زدن دست بردارند.

وی تمایل برخی رسانه‌ها یه منفعت‌طلبی را عاملی دانست که مانع از بیان حقایق می‌شود و خاطرنشان کرد: برخی از خبرنگاران دغدغه دیده شدن دارند و همین امر دغدغه انتقال صحیح اخبار را از آن‌ها می‌گیرد.

خبرنگار خبرگزاری شبستان با انتقاد از ورود افکار ناکاربلد به حوزه خبری استان گیلان اظهار داشت: هدف برخی افراد از ورود به عرصه رسانا نزدیک شدن به افراد شاخص برای کسب منافع شخصی است.

اکبرپور با تاکید بر اینکه خبرنگار می‌بایست تخصص لازم را در حوزه کار رسانه و خبر داشته باشد خاطرنشان کرد: کمبود خبرنگار در استان گیلان سبب شده است تا خبرنگاران در تمامی حوزه‌ها فعالیت کنند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم نیز در این نشست با بیان اینکه برخی افراد بدون سابقه کار خبری خود را خبرنگار معرفی کرده و پایگاه خبری تاسیس می‌کنند گفت: این افراد تنها برای گرفتن منصب یا کسب منافع مالی وارد این حوزه می‌شوند.

علی دارا با انتقاد از جناح‌بندی‌های نادرست اعمال شده میان خبرنگاران استان گیلان تصریح کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری ملاک معرفی افراد انقلابی بودن یا نبودن است و سایر جناح‌بندی‌ها مانع فعالیت درست خبرنگاران می‌شود.

وی با انتقاد از به کارگیری افراد غیررسانه‌ای در جایگاه روابط عمومی‌ها و همچنین نبود مشاوران رسانه‌ای توانمند در کنار مسئولان ابراز داشت: هدف برخی‌ خبرنگاران از تاسیس پایگاه خبری کسب منافع مالی است.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه برخی اصلاح‌طلب‌نما‌ها و اصولگرا‌نما‌ها سعی در ایجاد تشنج و اختلاف‌افکنی در جامعه رسانه‌ای گیلان دارند افزود: این مسئله سبب شد تا اگر خبرنگاری از مسئولی انتقاد کرد خبرنگاران حامی آن مسئول علیه او فضای نامطلوب رسانه‌ای ایجاد کنند.

دارا با تاکید بر اینکه مسئولان نباید میان خبرنگاران و رسانه تبعیض قائل شوند خاطرنشان کرد: برخی مسئولان در کلام ادعای حمایت از رسانه و تعامل با آن را دارند اما در عمل با رسانه‌ها تعامل نداشته و پاسخ آن‌ها را نمی‌دهند.

وی با تاکید بر لزوم همکاری و تعامل رسانه‌های همسو در راستای ایجاد جریان رسانه‌ای واحد و موثر اظهار داشت: برگزاری جلسات مشترک میان خبرنگاران رسانه‌های همسو سبب اتحاد بیشتر آن‌ها می‌شود.