سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ , 17 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۹۸
ساعت انتشار : ۱۰:۵۵ ق.ظ
چاپ مطلب

برای هر رأی اتاق تعاون تهران ۱۰ میلیون تومان می‌دادند!

برای هر رأی در اتاق تعاون ۱۰ میلیون تومان می‌دادند! این سخنان علی ربیعی سخنگوی فعلی دولت در دیدار با مالباختگان تعاونی مسکن فرهنگیان سری دوم است.

برای هر رأی در اتاق تعاون ۱۰ میلیون تومان می‌دادند! این سخنان علی ربیعی سخنگوی فعلی دولت در دیدار با مالباختگان تعاونی مسکن فرهنگیان سری دوم است. #عباس_رادمنش یکی از مالباختگان تعاونی مسکن فرهنگیان تهران خطاب به وزیر وقت کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گوید نگذارید افرادی مثل اسماعیل خلیل‌زاده مجدد در اتاق تعاون رأی بیاورند. ما شنیده‌ام که قرار است ۵ میلون تومان برای هر نفر که دارای حق رأی است پرداخت کنند تا به لیست ۱۰ نفر خلیل زاده رأی بدهند. ربیعی با قطع سخنان رادمنش می‌گوید ۵ میلیون تومان نیست بلکه ۱۰ میلیون تومان است. ربیعی در ادامه می‌گوید بنده وقتی در مجلس موضوع آقای خلیل زاده را طرح کردم ۲۶ نفر از نماینده‌ها گفتند علی! خفه شو!
این بخشی از فساد موجود در اتاق تعاون تهران است. آن‌ها این پول‌ها را از جای دیگری جبران می‌کنند. برویم به سراغ ماجرای عجیب و غریب مسکن فرهنگیان تهران؛ ماجرای از آن جا آغاز شد که سال ۱۳۴۹ تعدادی از فرهنگیان تهران تصمیم گرفتند یک تعاونی تشکیل دهند که به کمک آن بتوانند خانه دار شوند. آن‌ها قرار شد هر بار با اعلام هیأت مدیره، مبالغی را در این تعاونی پس انداز کنند. خانمی می‌گوید زمانی که حقوق ما ۳ هزار تومان بود ۳۰ هزار تومان به تعاونی پرداخت می‌کردیم. هر بار آن‌ها اعلام می‌کردند اعضا با توجه به تمکنشان مبالغی پرداخت می‌کردند. برخی ۳۰ و برخی ۱۰۰ هزار تومان. سال ۵۶ تعداد اعضای تعاونی حدود ۴۲۰۰ نفر شد. برای تسهیل در مدیریت کار تعاونی به سه قسمت تقسیم شد. تعاونی سری یک، دو و سه فرهنگیان تهران. سال ۶۲ اعضای تعاونی سری سوم خانه دار شدند. سال ۷۰ هم اعضای تعاونی سری اول مسکنشان تأمین شد. تا سال ۷۲ هم تعداد ۲۲۴ نفر از اعضای سری دوم تعاونی خانه دار شدند اما ۳۰۰ نفر باقی مانده تعاونی در دام افراد طماع افتادند. آن‌ها قرار بود در بلوار فرحزاد در شهرک غرب خانه دار شوند اما این زمین از سوی دولت موات اعلام شده بود. فاطمه داوری لنگرودی یکی از اعضای تعاونی و بازرس وقت آن با حضور در جلسات متعدد دادگاه و گرفتن ۷۰ حکم قضایی مختلف موفق می‌شود این زمین‌ها را از حالت موات خارج به تعاونی بازگرداند. فاصله ایجاد شده در آزاد شدن زمین از زمان تأسیس تعاونی، دندان تعدادی طمع کار را تیز کرده بود و آن‌ها تلاش کردند از راه اختلاف پیش آمده در تعاونی به آن نفوذ کنند. علی‌رغم اینکه وزارت تعاونی بارها اعلام کرد اسماعیل خلیل زاده داور اتاق تعاون تهران حق دخالت در تعاونی مسکن سری دوم فرهنگیان را ندارد او با اعمال نفوذش وارد ماجرا شد و تلاش کرد آن را به نوعی تصاحب کند. به گفته فاطمه داوری، خلیل زاده بارها تلاش کرد از راه تهدید و تطمیع او را قانع کند که زمین بین خودشان به نحوی تقسیم شود و به اعضای هیأت مدیره هم مبالغی جهت حق السکوت پرداخت کنند. اما بازرش شجاع و عدالتخواه این تعاونی حاضر به همکاری با داوری نشد. به گفته داوری، مافیای پشت پرده برای اینکه بتواند مصوبه هیأت مدیره را برای فروش زمین بگیرد یک روز قبل از تشکیل جلسه، افرادی را اجیر کردند و آن‌ها او را مقابل خانه‌اش با سلاح سرد ترور کردند. حالا داوری راهی بیمارستان شده بود و هیأت مدیره بدون شنیدن گزارش وی برای فروش زمین مصوبه گذراندند. فردای آن روز در خارج از ساعت اداری میلیاردها تومان پول از تعاونی به حساب خلیل زاده واریز شد. داوری بعدها برای این پول و ماجرای تعاونی از خلیل زاده شکایت کرد. اکنون ۴ سال از شکایت داوری می گذرد. در یک اتفاق عجیب و غریب دیگر، ۷ بازپرس در این پرونده تغییر کرده است اما همچنان به سرانجام نرسیده است. این ماجرا ادامه دارد. در مطالب بعدی زوایای بیشتری از این پرونده را برای شما باز خواهیم کرد.
سید هادی منفرد