یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ , 08 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۹۸
ساعت انتشار : ۸:۱۷ ب.ظ
چاپ مطلب

صداوسیما را تعطیل کنید،  آستانه تحملمان پایین است!

به گیلک‌ها توهین شده است،  چرا در یک دیالوگ از واژه توهین‌آمیز بی‌غیرت استفاده شد؟،  چرا قهرمان داستان غیر بومی است،  مگر در گیلان مردی نبود به عنوان قهرمان داستان معرفی شود؟،  زن گیلانی را ضعیف نشان داده‌اند و...

سجاد رستم زاده پیرسرایی – پخش چند قسمت ابتدایی سریال وارش از شبکه ۳ سیما با واکنش منفی برخی از مسئولین و مردم مواجه شده است:

به گیلک‌ها توهین شده است،  چرا در یک دیالوگ از واژه توهین‌آمیز بی‌غیرت استفاده شد؟،  چرا قهرمان داستان غیر بومی است،  مگر در گیلان مردی نبود به عنوان قهرمان داستان معرفی شود؟،  زن گیلانی را ضعیف نشان داده‌اند و…

این‌ها بخشی از گفته‌های مردم در اعتراضاتشان به سریال وارش بود.

سریال وارش یک درام تاریخی-عاشقانه است که اقتباسی از رمان مهاجران نوشته هاروارد فاست نویسنده شهیر آمریکایی است.

در یک سریال یا رمان درام پیچش‌های داستانی و استحاله شخصیت‌ها از عناصر اصلی بدنه روایت می‌تواند باشد.

با خواندن بخشی از ابتدای یک رمان یا تماشای چند قسمت ابتدایی یک سریال درام تاریخی نمی‌توان در مورد کلیت داستان قضاوت کرد.

با خودمان روراست باشیم،  اصلاً صبور نیستیم. شبیه انبار باروتی شده‌ایم که منتظر یک جرقه است و گاهی این جرقه را یک رسانه زاویه‌دار میزند و گاهی یک مسئول و شاید نامزد انتخاباتی برای بیشتر دیده شدن!

صداوسیمای ملی با ساخت هر سریال درباره هر کدام از قومیت‌ها با واکنش‌های شدید آن قوم روبرو می‌شود و عملاً دست و پای رسانه ملی در غل و زنجیر است.

اگر با دقت نگاه کنیم در صف اول اعتراضات به محتوای پخش شده در سریال‌ها همان‌هایی را می‌بینیم که به عدم پخش سریال و برنامه‌های متنوع از قومیت‌های مختلف ایران اسلامی معترض هستند!

به سریال وارش قطعأ نقد وارد است اما منصفانه،  بگذاریم پیچ‌های داستان از راه برسند شاید از شخصیت‌های داستان قهرمانانی بومی معرفی شوند.

در نقدهایمان به این نکته دقت کنیم این سریال بر اساس واقعیت ساخته نشده است و تنها یک سریال درام اقتباسی و برداشت آزاد از یک رمان خارجی است.

طی سالیان اخیر چند سریال درباره گیلان از شبکه‌های ملی پخش شده است؟

من بعد از پس از باران سریال قابلی را سراغ ندارم،  اجازه بدهیم گیلان هم در کنداکتور برنامه‌های شبکه‌ها ملی حداقل ۴۵ دقیقه را به خود اختصاص دهد.

هنوز خاطره تلخ قطع پخش تنها برنامه تالش زبان از شبکه استانی باران به منظور تخریب چهره محمود شکری توسط یکی از نامزدهای انتخاباتی از خاطر مردم هنردوست منطقه نرفته است،  لطفاً با هجمه‌های عجولانه، لذت تماشای تنها سریال گیلان محور را از مردمان این استان نگیرید.

صبور باشیم و قضاوت عجولانه نکنیم.

 

🖊#سجاد_رستم_زاده_پیرسرایی


2 ديدگاه

  1. ehsanrad گفت:

    اقا سجاد شما که از قطع برنامه تالش زبانها ناراحتی یکمی غیرت بخرج بده همگام با مردم بر این صدا و سیمای میلی اعتراض کن

  2. امين گفت:

    عجيب است كه بالاخره صدايي هم از نمايندگان گيلاني مجلس درآمد و مطمئن شديم كه خواب نيستند! خوشبختانه توانسته اند مسايل گيلان مثل بيكاري و تعطيلي كارخانجات و فساد فراگير و… را حل كرده و دراين آخر عمري مجلس فعلي به فكر رفع بي غيرتي هنري و توهين به لهجه و فرهنگ اين خطه افتاده اند!!. واقعا كه خدا قوت..