پنج شنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ , 06 February 2025

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۹۸
ساعت انتشار : ۹:۵۰ ق.ظ
چاپ مطلب

از لاستیک هواپیما بدانید

در جهان انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که از هرکدام از نوعی خاص از لاستیک با طراحی متفاوت و منحصر بفرد استفاده می‎کنند. این لاستیکه‎ها در سایزهای مختلف و در جنس‎های گوناگون ساخته می‎شوند در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

در جهان انواع مختلفی از وسایل نقلیه وجود دارد که از هرکدام از نوعی خاص از لاستیک با طراحی متفاوت و منحصر بفرد استفاده می‎کنند. این لاستیکه‎ها در سایزهای مختلف و در جنس‎های گوناگون ساخته می‎شوند در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. هواپیما یکی از این وسایل نقلیه می‎باشد که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‎گیرد و افراد با استفاده از بلیط هواپیما به سفرهای دور ودراز خواهند رفت.

 

در طراحی و ساخت این وسیله نقلیه غول پیکر نیز از لاستیک استفاده شده است که در ادامه به بررسی جنس و سایز لاستیک‎های بکار برده شده در این وسیله نقلیه که همه ساله هزاران نفر با بلیط داخلی و خارجی قصد انجام پرواز خارجی و داخلی دارند را به مقاصد مورد نظرشان می‎رساند خواهیم پرداخت.

لاستیک‎های هواپیما به گونه‎ای طراحی شده‎اند که از دوام بالای برخوردار هستند از این‎رو سرعت تخریب آنها بسیار پائین می‎باشد.

بهتر است بحث در مورد لاستیک هواپیما را از نوع جنس بکار رفته در آن آغاز کنیم و در مورد آن اطلاعات بیشتری بدست آوریم. جنسی که می‎تواند چند ده یا چند صد تن را تحمل کند و هواپیماها با استفاده از آن مسافرانی را که با بلیط هواپیما قصد سفر دارند را به مقاصدشان برسانند.

ممکن است برایتان سوال شده باشد که چرا لاستیک‎های هواپیماهایی عظیم‎الجثه مانند ایرباس A380 که دارای وزنی ۲۳۰ تنی هستند و با سرعتی حدود ۲۷۰ کیلومتر برساعت فرود می‎آیند در طی این فرآیند نمی‎ترکند.

لاستیک‎ها یکی از اجزای تمامی وسایل نقلیه می‎باشند که می‎توان آن را یکی از مهمترین اجزا در وسایل نقلیه نیز دانست زیرا بدون آنها عملا حرکت این وسایل ممکن نمی‎باشد. لاستیک‎ها به شکلی طراحی شده‎اند تا بتوانند دور تا دور چرخ را به شکلی متوازن و یکسان پوشش دهند.

در وسایل نقلیه از لاستیک‎ها برای محافظت از چرخ‎ها استفاده می‎شود و استفاده از آنها سبب عملکرد بهتر و روان‎تر نیز بوده است. استفاده از انواع مختلف لاستیک در وسایل نقلیه متفاوت سبب نرم حرکت کردن آنها نیز شده است.

تایرها که از لاستیک ساخته شده‎اند برروی چرخ‎های یک وسیله نقلیه قرار می‎گیرند به شکلی که چرخ‎ها از طریق لاستیک همواره با سطح زمین در تماس باشند و با کاهش ضرباتی که از سطح به وسیله نقلیه وارد می‎شود سبب نرم‎تر و راحت‎تر حرکت کردن وسایل نقلیه خواهند شد.

هواپیماهایی که مسافران با استفاده از بلیط داخلی و خارجی با انجام پروازخارجی و داخلی به مقاصد خود می‎روند نیز از این قضیه مستثنی نخواهند بود  و فقط نوع لاستیک‎ها در آنها متفاوت است.

در بیشتر موارد لاستیک‎هایی که در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‎گیرند با هوا پر می‎شوند و از لاستیک و یا پلاستیک مصنوعی که کارایی یکسان و مشابهی دارند در ساخت آنها استفاده می‎شود. برای تقویت لاستیک‎ها در ساخت آنها از نخ و سیم استفاده می‎شود.

برای ساخت لاستیک هواپیماهایی که افراد با استفاده از بلیط هواپیما و با انجام پرواز خارجی و داخلی به مقاصد خود سفر می‎کنند نیز از موادی مشابه لاستیک خودرو استفاده می‎شود. تنها تفاوتی که در لاستیک هواپیماهایی که می‎توان با بلیط داخلی و خارجی به پرواز خارجی و داخلی رفت با بقیه وسایل نقلیه وجود دارد میزان فشار باد بکار برده شده در لاستیک و همچنین میزان ماده استفاده شده در آن خواهد بود.

لاستیک هواپیمایی که مسافران با بلیط هواپیما از آن استفاده می‎کنند توانایی باد شدن تا ۶ برابر لاستیک خودروها را دارا می‎باشد و با استفاده از فشاری که در آن بوجود آمده می‎تواند قدرت مورد نیاز برای چرخ‎های هواپیما را تامین کند.

در صورتیکه نیاز باشد تایر هواپیمایی که مسافران با بلیط داخلی و خارجی برای پرواز خارجی و داخلی از آن استفاده می‎کنند تعویض شود باید سه مرحله گذرانده شود و با توجه به این استانداردهاست که مهندسین و تعمیرکاران فعال در صنایع هواپیمایی تصمیم به تعویض لاستیک یک هواپیما می‎گیرند.

در ابتدا لاستیک‎های هواپیمایی که افراد را با بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرشان می‎رساند از نظر فرسودگی و آسیب دیدگی توسط مهندسان مشغول در این عرصه بررسی خواهد شد و در صورتیکه تشخیص مهندسان بر این باشد که لاستیک آسیب دیده است و دیگر امکان استفاده کردن از آن وجود ندارد سریعا کارگران به تعویض لاستیک آن هواپیما مشغول می‎شوند.

در ادامه به نحوه ساخت لاستیک هواپیمایی که مسافران را با بلیط هواپیما و بلیط داخلی به مقاصد مورد نظرشان خواهد رساند ، خواهیم پرداخت. واضح است که لاستیک بکار برده شده در هواپیما بسیار سخت‎تر و با دوام‎تر از لاستیک‎هایی است که در خودروها بکار گرفته می‎شود و از استحکام بیشتری برخوردا می‎باشد.

در این نوع لاستیک وجوح تمایز زیادی با لاستیک‎های معمولی وجود دارد که اولین آن مقاومت آن در برابر فشاری است که در هنگام فرود یک هواپیما به لاستیک‎های آن وارد می‎شود، است.

این لاستیک‎ها باید به شکلی طراحی و ساخته شوند تا در طول فرآیند فرود هواپیمایی که با بلیط داخلی و خارجی مسافران را با پرواز خارجی وداخلی به مقصد خود می‎رساند شرایط یکسان وامنی را بوجود آورد تا هواپیما بطور کامل توقف کند.

در رابطه با فشاری که لاستیک یک هواپیما باید تحمل کند قوانین و استانداردهایی وجود دارد. طبق قوانین هوانوردی چرخ‎ها و لاستیک‎های بکار گرفته شده در یک هواپیما باید بتوانند فشاری تا ۴ برابر فشار محاسبه و ارزیابی شده را به مدت حداقل ۳ ثانیه تحمل کنند.

این موضوع در حالی است که قوی‎ترین چرخ‎ها باید بتوانند فشار فرود با سرعت حداکثر ۴۶۳ کیلومتر را تحمل نمایند.

لاستیک‎های هواپیماهایی که برای رسانده مسافرانی که با بلیط هواپیما و قصد انجام  پرواز خارجی و داخلی  دارند دارای یک عمر مفیدی می‎باشند که با استفاده از تعداد فرودهای آن هواپیما محاسبه می‎شود. به طور متوسط لاستیک‎های هواپیما قابلیت استفاده در ۵۰۰ را دارا می‎باشند و پس از آن باید تحت تعمییر و جایگزینی قرار بگیرند.

زمانیکه یک تایر هواپیما ترمیم می‎شود می‎توان از آن تا ۷ برابر عمر اولیه‎اش استفاده کرد. از نظر اندازه لاستیک‎های هواپیما زیاد بزرگ نیستند اما اگر با تایر دیگر وسایل نقلیه مقایسه شوند بزرگ به نظر بیایند.

به عنواه مثال لاستیکی که در هواپیماهای ایرباسی که مسافران را با بلیط داخلی به مقصد مورد نظرشان می‎رساند بکار گرفته شده است دارای قطری ۶۹ سانتی‎متری و عرض ۲۰ سانتی‎متری می‎باشد که برروی یک رینگ ۳۸ سانتی قرار گرفته است.

این اندازه در مقایسه با لاستیک یک تریلی که دارای قطر بیش از یک متر و عرض ۵۰ سانت می‎باشد کوچک به نظر می‎آید. اما بدلیل استفاده از کابل‎های نایلونی و یا یک پلیمر مصنوعی بانام آرامید در زیر آج‎های این نوع لاستیک، تایرهای هواپیما از قدرت و استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند.

 

در  لاستیک‎های هواپیماها از آج‎های ساده استفاده شده است که از سر خوردن هواپیما جلوگیری در زمان فرود جلوگیری خواهند کرد. همانطور که گفته شد در تایرهای هواپیماها از کابل‎های تقویت کننده استفاده می‎شود که این امر سبب شده تا هواپیماهای مسافربری بتوانند با سرعت بیشتری برروی باند فرودگاه فرود بیایند.

در زمان فرود هواپیما یک کشیدگی بین لاستیک و سطحی که می‎خواهد برروی آن فرود بیاید رخ می‎دهد که  همین موضوع دلیل ایجاد دودی است که هنگام فرود هواپیما دیده می‎شود.

در این زمان بیشترین فشار به لاستیک‎ها وارد می‎شود و بیشتر حوادت ترکیدن لاستیک‎ها نیز در همین زمان رخ می‎دهد. این کشیدگی به دلیل ثابت بودن چرخ‎ها صورت می‎گیرد و یکی از مهم‎ترین و حساس‎ترین زمان‎ها می‎باشد که ممکن است در آن در صورت ترکیدن لاستیک هواپیما به این وسیله نقلیه غول پیکر و سرنشینان آن آسیب‎های جدی وارد شود.

گاهی ممکن است چرخ‎ها در هنگام فرود بترکند در صورتیکه همچنان ظاهری نو دارند. دلیل این اتفاق می‎تواند کم باد بودن لاستیک‎ها باشد که به همین دلیل فشار مورد نیاز برای فرود در آنها وجود ندارد و از همین رو دز هنگام فرود خواهند ترکید.

با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد ساخت لاستیک‎های هوا کاری بسیار مهم است که نیازمند تخصص و دانش به روز می‎باشد. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی و بکارگیری روش‎هایی نوین و کارآمد صنعت هواپیمایی با سرعت در حال پیشرفت می‎باشد و همین موضوع اعث افزایش کارایی و امنیت این وسیله نقلیه بوده است.