یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ , 08 September 2024

تاریخ انتشار : ۲۶ شهریور ۰۲
ساعت انتشار : ۱:۰۸ ق.ظ
چاپ مطلب
ماسال، سراوانی کوچک با چشم‌انداز کوهستان؛

این شهرستان با این نوع نگاه مدیریتی رنگ پیشرفت و توسعه را نخواهد دید

شهرستان ماسال را به عنوان بهشت گیلان می‌شناسند، اما کسی نیست توضیح دهد کدام بهشت لبریز از زباله است که ماسال دومی باشد!

ماسال، سراوانی کوچک با چشم‌انداز کوهستان/ این شهرستان با این نوع نگاه مدیریتی رنگ پیشرفت و توسعه را نخواهد دید

شهرستان ماسال را به عنوان بهشت گیلان می‌شناسند، اما کسی نیست توضیح دهد کدام بهشت لبریز از زباله است که ماسال دومی باشد!!

هفته گذشته گزارشی از وضعیت عجیب و خجالت‌آور دپوی زباله در تک‌تک روستاهای مسیر ییلاقات ماسال منتشر کردیم که با بازخورد مثبت مردم و سکوت و انفعال مدیریت دولتی و نمایندگان قوه قضائیه در شهرستان مواجه شد.
امروز دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای پیگیری موضوع دوباره سری به این مسیر گردشگری زدیم، آب از آب تکان نخورده بود اما زباله روی زباله انباشته‌تر شده.

این، خروجی جلسات مدیریت پسماندی است که در حد گفتن چند «باید» از سوی نماینده عالی دولت در شهرستان و چند «چشم گفتن» از سوی مدیران شهرستان، هر هفته تکرار می‌شود اما مصوبات احتمالی آن اجرا نمی‌شود.

اداره حفاظت محیط زیست که برای سوزاندن یک مشت کاه سر مزرعه از جریمه و شکایت از مالک به بهانه آلودگی محیط زیست کم نمی‌گذارد دقیقاً کجای معادله چند مجهولی آلودگی رودخانه‌ و محیط زیست این شهرستان با این حجم از زباله‌ها است؟ چرا اعتراضی نمی‌کند؟!

دامپزشکی شهرستان چرا برای حفظ سلامتی دام‌هایی که از این زباله‌های رها شده در طبیعت به عنوان داروی تقویتی مصرف می‌کنند حتی در حد یک اطلاعیه هم واکنش نشان نمی‌دهد؟

فرماندار شهرستان که نماینده عالی دولت در این جزیره کوچک تنهایی و رئیس شورای تأمین آن است برای تخصیص یک قطعه زمین از این ۸۰-۸۵ درصد اراضی ملی که در اختیار دولت است، جهت دپو و امحاء زباله‌ها قدمی «قوی» بر نمی‌دارد؟؟

از اداره منابع طبیعی هم چیزی نمی‌نویسم که اگر قوانین مربوط به خود را درست اجرا می‌کرد دچار این حجم بلاهای غیرطبیعی نمی‌شدیم!!

راستی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ماسال به عنوان مدعی‌العموم که موظف به دفاع از حقوق عامه است بدون شک مطلع هستند این وضعیت نقض واضح اصل ۵۰ قانونی اساسی و کلیه مواد قانون مدیریت پسماند(مصوب ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۳) است.

دادستان شهرستان قطعاً مطلع هستند که طبق ماده ۷ قانون مدیریت پسماند،مديريت اجرايي كليه پسماندها غير از صنعتي و ويژه در شهرها و روستاها‌ و حريم آنها به عهده شهرداري ‌ها و دهياري ‌ها و در خارج از حوزه و وظايف شهرداري ‌ها و ‌دهياري‌ ها به عهده بخشداري ‌ها مي ‌باشد و عدم اجرای این ماده مصداق «ترک فعل» است!!

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قطعاً مطلع هستند که طبق ماده ۲۳ قانون فوق‌الذکر، نظارت و مسئوليت حسن اجراي اين قانون بر عهده اداره حفاظت محیط زیست شهرستان است و عدم اجرای این ماده مصداق بارز «ترک فعل» است.

«فقط نمی‌دانیم چرا واکنشی نشان نمی‌دهند!!»

قصه کوتاه، بگذارید خیالتان را راحت کنم، این شهرستان با این نوع نگاه مدیریتی و با این سبک مدیریت به زودی به بن‌بست خواهد خورد.

پ.ن: اگر تا روز چهارشنبه اقدامی جهادی برای جمع‌آوری این زباله‌ها و تعیین تکلیف اساسی مدیریت پسماند در شهرستان از سوی آقایان صورت نگیرد، گزارش کامل ویدئویی این موضوع را به دوستانمان در رسانه‌های کشوری برای انتشار سراسری ارسال کرده و مراتب را از طریق سازمان بازرسی کشور و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیگیری قانونی خواهیم کرد.

به قلم و با مسئولیت سردبیر

رونوشت:
گیل‌چالانی فرماندار ماسال
بهدادی دادستان عمومی و انقلاب ماسال
سلطان‌خواه رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماسال
کوهی بخشدار مرکزی ماسال
اسماعیل‌نژاد بخشدار شاندرمن
دهیاران روستاهای مرکزی و شاندرمن