شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ , 05 October 2024

تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۰۲
ساعت انتشار : ۱۲:۴۵ ب.ظ
چاپ مطلب
در سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی رونمایی شد؛

اولین تصویر از مهمترین سینمای ناشناخته جهان | ماجرای سینما خورشید را بخوانید

معروف‌ترین سینمای ایران کدام است: رکس آبادان یا کوروش تهران؟ اگر سانسور نبود، این عنوان به «سینماخورشید»، اولین سینمای رشت تعلق می‌یافت؛

به گزارش ماسال نیوز، معروف‌ترین سینمای ایران کدام است: رکس آبادان یا کوروش تهران؟
اگر سانسور نبود، این عنوان به «سینماخورشید»، اولین سینمای رشت تعلق می‌یافت؛ یکی از تنها سینماها و معدود اماکن فرهنگی‌هنری جهان معاصر که یک نیروی نظامی متخاصم، تخریبش کرده است. در سال ۱۲۹۷ خورشیدی، خاک ایران جولانگاه ارتش متجاوز و تماماً مسلح بریتانیای کبیر بود. آن زمان، گیلان تنها منطقه کشور بود که به‌برکت نهضت جنگل، از قحطی انگلیسی امان یافته و پناهگاه صدها هزار غیرگیلانی شده بود. انگلیسی‌ها عزم گیلان کردند اما در منجیل، از چریک‌های جنگلی به رهبری میرزا کوچک، لطمات سنگین و غیرمنتظره‌ای خوردند. بنابراین برای انتقام، به مراکزی که نشانه‌ای برای رونق و آبادانی رشت بود یورش بردند.
تاریخ آورده است که انگلیسی‌ها با همراهی سربازان هندی و پشتیبانی دو طیاره و چند ماشین زرهی، چند مرکز خاص را بمباران کردند و به آتش کشیدند. یکی از این مکان‌ها، سینماخورشید در سبزه‌میدان بود که به‌کلی سوزانیده شد.
چند سال بعد، در سال ۱۳۰۳، این سینما بازسازی و نام بامسمای «ایران» بر آن نهاده شد. در سال ۱۳۴۵، این سینما برای همیشه تعطیل و به پارکینگی تبدیل شد که هنوز هم در ضلع شمال‌غربی سبزه‌میدان فعال است و بقایایی از سینمای زمستانی و تابستانی را در دیوار خود دارد.
مثل بسیاری از نقاط دنیا، انگلیسی‌ها و دلدادگان‌شان، به این راحتی اجازه نمی‌دهند تاریخ، راوی جنایات آن‌ها شود، بنابراین سینماخورشید تاامروز، زیر غبار سانسور و فراموشی ماند.
از اکنون، روز دیگری آغاز شده است و آوازه این سینما به گوش جهانیان خواهد رسید. قدم اول را میلاد پسندیده با خلق این تصویرسازی برداشته است.

تصویرسازی ماجرای تخریب و به آتش کشیدن سینماخورشید رشت توسط انگلیسی‌ها

این تصویر روز گذشته در حاشیه مراسم برگزاری دسته عزاداری سالروز شهادت میرزا کوچک جنگلی در سبزه میدان رشت رونمایی شد.

تصویرسازی: میلاد پسندیده
مدیرهنری: حسن صمدی
از گنجینه هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان