یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ , 07 July 2024

تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۰۲
ساعت انتشار : ۹:۳۷ ق.ظ
چاپ مطلب
#چه_بودیم_چه_شدیم؛

 تعداد پزشکان گیلان قبل و پس از انقلاب اسلامی

تعداد پزشکان در ایران پیش از انقلاب اسلامی حدود 14 هزار نفر بود که نیمی از این تعداد را پزشکان خارجی تشکیل می دادند اما اکنون فقط در گیلان بیش از 5200 پزشک فعالیت می کنند.

به گزارش ماسال نیوز، پیش از انقلاب اسلامی، گیلان ۳۴۴ پزشک داشت که ۸۸ نفر آن‌ها متخصص بودند؛ همچنین گیلان ۴۸ دندانپزشک داشت. تعداد زیادی از پزشکان در گیلان از کشورهای هند، پاکستان و بنگلادش بودند.

بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی، گیلان هم اکنون دارای ۵۲۰۴ پزشک عمومی و متخصص است. تنها ۸ نفر از این پزشکان خارجی هستند. همچنین تا سال ۱۴۰۰، از مجموع پزشکان استان، تعداد ۷۵۶ نفر متخصص، ۹۶ نفر فوق تخصص بودند و ۸۶ نفر دکتری تخصصی بودند که هم اکنون بیشتر از این تعداد است.

آمار پزشکان به جز آمار پرستاران، داروسازها، متخصصان بینایی سنجی و تغذیه، متخصصان علوم آزمایشگاهی و … است که بسیاری از این موارد تقریباً پیش از انقلاب اسلامی در گیلان وجود نداشت اما در بسیاری از کشورها مثل پاکستان، هند و بنگلادش به فراوانی وجود داشت.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال ۱۳۶۳ تأسیس شده است هم اکنون با هشت دانشکده، ۴۸۴ عضو هیئت‌علمی و ۵۷۶۸ دانشجو، فعالیت می‌کند.

نکته جالب تر اینکه در سال ۵۷، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، ۱۴ هزار و ۷۰۰ نفر بودند که از این آمار، ۶ هزار نفر، پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت، سلامت و درمان ما در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود اما اکنون تنها در گیلان ۵۲۰۰ پزشک فعالیت می کند.

تصویری از بیمارستان بین‌المللی قائم(عج) که در فروردین ماه سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسید.


ویژه ها