سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ , 02 July 2024

تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۰۳
ساعت انتشار : ۱:۰۹ ب.ظ
چاپ مطلب

يادمان شهيد ميرزاکوچک جنگلی

در خصوص تخريب يادمان شهيد ميرزاکوچک جنگلی لازم است عرض کنم: نصب يادمان برای مفاخر ملي، از جمله جناب میرزا کوچک جنگلی یکی از موارد فرهنگی لازمی است که شايسته است در اماکن منتسب به آن شهيد مظلوم صورت بگیرد. گرچه سردارجنگل مانند مولايش اميرالمؤمنين علی ع از همان زمان حيات تاکنون از گزند دشمنان […]

در خصوص تخريب يادمان شهيد ميرزاکوچک جنگلی لازم است عرض کنم:
نصب يادمان برای مفاخر ملي، از جمله جناب میرزا کوچک جنگلی یکی از موارد فرهنگی لازمی است که شايسته است در اماکن منتسب به آن شهيد مظلوم صورت بگیرد. گرچه سردارجنگل مانند مولايش اميرالمؤمنين علی ع از همان زمان حيات تاکنون از گزند دشمنان کينه‌توز در امان نبوده و نيست اما با نظر به جغرافيا و اقليم ييلاق الاله پشته ماسال بعيد است دست کم در تخريب يادمان اخير، عوامل انسانی دخيل بوده باشد.

با اين وصف، نظر به جغرافيا و اقلیم هر منطقه‌، استفاده متناسب از مواد و مصالح براي ساخت سازه‌ي يادمان ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. با عنايت به اقليم و جغرافیای ییلاق اَلالَه پِشتَه، به نظر می‌رسد در آن مکان بایستی از مصالحی بهره برد که استحکام لازم و کافی را داشته باشد.

مثلا در برخي جاي‌ها مانند ورودی «ایسپیه مزگت دیناچال» ديده می‌شود يادمان معرفی ایسپیه مزگت را روی سينه صخره‌ای مستحکم و ماندگار حکاکی کرده‌اند.به نظر می‌رسد براي سازه‌ی يادمان شهيد میرزا کوچک جنگلي در مشهد منتسب به وی واقع در ییلاق «الاله پشته» بایستی از چنین سازه‌ای بهره برد و طرح و نوشتار مربوط را روی آن حکاکی کرد تا در برابر طوفان و باد و بوران بسيار شديد آن منطقه کمتر آسيب‌پذير بوده و سال‌ها دوام داشته باشد.

ضمن تشکر از زحمات مسئولان امر؛ نگارنده این مورد را اخيرا به رئیس محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ماسال و شاندرمن توضيح دادم.در زمان نهضت جنگل شهرستان ماسال و شاندرمن هم با اين نهضت ارتباط مستقيم داشت و مردم منطقه در خدمت قيام جنگل بودند. در اين زمينه دست کم سه نقطه از شهرستان که آثار آن هنوز باقي است برای نصب يادمان متناسب پيشنهاد می‌شود:

۱) روستای بیتم شاندرمن، ساختمان تاريخی دارالحکومه با عنوان خانه رحيمی که آثار گلوله عوامل ضرغام‌السلطنه طالشدولابی همچنان بر ستون‌های ساختمان باقيست؛
۲) جاده‌ی مواصلاتی بين شاندرمن به ضيابر که بخش اعظم آن به خواست مردم و به امر و زير نظر شهيد ميرزاکوچک جنگلی توسط نيروهای جهادی محلی احداث گرديد؛
۳) ييلاق الاله‌پشته‌ ماسال که معروف است شهيد ميرزاکوچک در آن منطقه دچار طوفان و يخ‌زدگی گرديده و از پای افتاده و … و به مولايش پيوسته.

قربان صحرائی چاله سرائی قم مقدس
۱۴۰۳/۰۳/۱۲


ویژه ها