یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ , 06 October 2024

تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۰۳
ساعت انتشار : ۱۲:۲۷ ب.ظ
چاپ مطلب
با کسب اکثریت آراء مردم؛

مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهور ایران شد

مسعود پزشکیان با کسب اکثریت آراء مردم در دومین مرحله چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به عنوان رئیس‌جمهور منتخب شناخته شد.

به گزارش ماسال نیوز، مسعود پزشکیان با کسب ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی معادل ۵۳/۷ درصد در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، نهمین رئیس‌جمهور ایران شد. سعید جلیلی نیز در دور دوم ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی معادل ۴۴/۳ درصد را کسب کرد.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرای کاندیداهای ریاست جمهوری رشد قابل توجهی یافت. مسعود پزشکیان در دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی کسب کرد و سعید جلیلی نیز ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ آراء را به خود اختصاص داد. در دور دوم این عدد برای پزشکیان حدود ۶ میلیون رای افزایش یافت و وی ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی معادل ۵۳/۷ درصد را کسب کرد. همچنین آرای سعید جلیلی در دور دوم به ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی معادل ۴۴/۳ درصد رسید و حدود ۴ میلیون رأی بیشتر کسب کرد. تفاوت میزان آرای دو کاندیدا در دور اول ۹۴۲ هزار و ۶۹۳ رای بود که در دور دوم ۲ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۲۲۴ رای اختلاف این دو کاندیدا برای کسب جایگاه ریاست جمهوری بود.
مسعود پزشکیان پیش از این نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بود. وی که به عنوان پزشک و سیاستمدار ایرانی شناخته می‌شود در تاریخ هفتم مهرماه سال ۱۳۳۳ در مهاباد چشم به جهان گشود. او از دوره هشتم وارد نهاد قانون‌گذاری شد و در انتخابات ۱۱ اسفند دوباره توانست اعتماد مردم تبریز را کسب کند و برای چهارمین دوره بر کرسی نمایندگی مجلس تکیه زد. او در دوره دهم مجلس شورای اسلامی، نایب‌رئیس‌مجلس نیز بود.