دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ , 16 September 2024

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۰۳
ساعت انتشار : ۲:۰۲ ق.ظ
چاپ مطلب

کدام سلاح در ترور هنیه به کار رفت؟ / هگزاکوپتر چیست و چطور کار می‌کند؟

اما هگزاکوپتر چیست و چگونه با دفت، یک واحد از یک مجموعه بزرگ که در تصویر زیر دیده می‌شود را هدف می‌گیرد در خانواده ی بزرگ مولتی روتور ها با دسته بندی های متعددی مواجهیم . مولتی روتور به محصولات پروازی متشکل از دو و یا بیشتر از دو موتور اطلاق می شود که می […]

اما هگزاکوپتر چیست و چگونه با دفت، یک واحد از یک مجموعه بزرگ که در تصویر زیر دیده می‌شود را هدف می‌گیرد

در خانواده ی بزرگ مولتی روتور ها با دسته بندی های متعددی مواجهیم . مولتی روتور به محصولات پروازی متشکل از دو و یا بیشتر از دو موتور اطلاق می شود که می توانند به صورت عمود پرواز از سطح زمین بلند شوند . پیرو قرار گیری هر موتور ملخی نیز مسئول آن بازو برای بلند کردن دستگاه می شود . اغلب اوقات به تعداد دقیق موتور ها ملخ نیز تعبیه می شود . مولتی روتور ها به دسته بندی های متعددی متناسب با تعداد موتور ها تقسیم بندی می شوند و اساسا منطبق با تعداد موتور ها نیز نام گذاری می شوند . به عنوان مثال رایج ترین تقسیم بندی مولتی روتور ها به شرح ذیل است :

سینگل کوپتر

دوال کوپتر

تری کوپتر

کوادکوپتر

هگزاکوپتر

اوکتاکوپتر

و …

یک مولتی روتور می تواند تا N عدد نیز موتور داشته باشد . طراحی و ساختمان بدنه آن ها کاملا مشخص است و تمامی موتور ها با یک زاویه مشخص و استاندارد نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند.

همانطور که از نام هگزاکوپتر مشخص است درطراحی و ساخت هگزاکوپتر از شش عدد موتور استفاده می شود . اگر یک هگزاکوپتر را یک دایره ۳۶۰ درجه ای بدانیم هر موتور با زاویه ۶۰ درجه ای نسبت به دیگری قرار گرفته است . و به همین ترتیب شش موتور با زاویه و فاصله ی استاندارد در طراحی مدل پروازی نهایی تعبیه می شوند و دستگاه براحتی پرواز می کند . باید بدانید که رایج ترین مولتی روتور های موجود در بازار کوادکوپتر ها هستند و به دلیل سهولت در پرواز و کاربری بسیار مورد استقبال قرارگرفته اند . بعد از کوادکوپتر ها می توان به جرات گفت هگزا کوپتر ها نیز در مصارف پرواز های تفریحی سرگرمی و یا مصارف صنعتی و تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند . همانطور که بسیاری از برند های مطرح و بنام در حوزه ی پهباد های تفریحی سرگرمی کوادکوپتر های متنوعی تولید می کنند طراحی وتولید هگزاکوپتر های مجهز به دوربین نیز رایج است . در این حالت محصول نهایی متشکل از شش موتور و شش بازو است .

به عنوان مثال یکی از معروف ترین مدل های هگزاکوپتر مدل x600 و x600c محصولی از کمپانی MJX می باشد . این مدل پروازی با دوربین و بدون دوربین عرضه شده است و با استقبال خوب کاربران مواجه گردیده است . بی شک در دسته بندی پهپاد های تفریحی سرگرمی تفاوت چندانی میان کوادکوپتر و یا هگزاکوپتر وجود ندارد اما کاربرانی بر این عقیده هستند که بی شک به پرواز در آوردن یک کوادکوپتر منطقی تر از هگزاکوپتر است . علت آن نیز این است که در سقوط و یا کرش میزان خسارت وارده به یک کوادکوپتری که از ۴ موتور و بازو تشکیل شده است به مراتب کمتر از یک هگزاکوپتری می باشد که از شش موتور و بازو تشکیل گردیده . و به صورت منطقی نیز برای کاربران حوزه ی تفریح و سرگرمی این تفکر به جا و منطقی است.

هگزاکوپتر ها بی شک در مسئله پروازی استیبل و با ثبات چیزی کمتر از کوادکوپتر ها ندارند . در مدل های تفریحی سرگرمی برند های دیگری نیز هستند که به طراحی و تولید هگزاکوپتر می پردازند و با استقبال خوب مخاطبان مواجه می شوند اما می توان گفت حضور پر رنگ و بسیار پر مصرف آن ها در زمینه صنعت و تجارت بیشتر به چشم می خورد.

هگزاکوپتر های کاستوم و یا دست ساز به مدل هایی گفته می شود که متناسب با نیاز کاربر و هدف نهایی سازمان و یا شرکت طراحی و تولید می شود . این هگزاکوپتر ها از ابهت و طراحی خاصی برخوردارند و بی شک می توانند دوربین های تخصصی DSLR را با خود حمل کنند . در بسیاری از پروژه های تخصصی و صنعتی جهت ضبط عکس و فیلم با کیفیت از هگزاکوپتر های دست ساز مجهز به دوربین های تخصصی برای مصارف تخصصی همچون ساخت مستند ، تیزر ، فیلم برداری های هالیوودی و … مورد استفاده قرار می گیرد .

ساخت و تولید یک هگزاکوپتر کاستوم باید منطبق با طراحی فنی مهندسی باشد . اصول ساخت مولتی روتور ها یکسان و تنها فرق آن ها در قرارگیری و جایگذاری موتور هاست . البته برند هایی نیز به صورت آماده و کامپکت هگزاکوپتر به فروش می رسانند که می توانید متناسب با نیاز و بودجتان مدل نهایی را خرید کنید . در طراحی و ساخت یک هگزاکوپتر IMU و یا همان مغز پردازنده و قطب نما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند .

از برخی از مدل های کاستوم جهت حمل بار نیز استفاده می شود . ایده حمل بار و کالا و ارسال به مشتریان توسط کمپانی و برند های بنامی مطرح شده است . به عنوان مثال آمازون در تلاش است تا بتواند به کمک مولتی روتور و برای صرفه جویی در زمان بسته ها را در اسرع وقت به مشتریان تحویل دهد . بی شک حضور هگزاکوپتر ها در زمینه مصارف تفریحی سرگرمی ، نیمه حرفه ای و تخصصی بر هیچ کس پوشیده نیست و در آینده ای نه چندان دور بر اهمیت این مدل ها بیشتر پی خواهیم برد. اهمیتی که در عملیاتهای تروریستی مانند آنچه در تهران رخ داد بیشتر روشن می‌شود.