به گزارش ماسال نیوز، شهرام توانا در گفتگو با خبرنگار #مثبت_مردم با بیان اینکه برای جمعآوری زبالههای رها شده در مناطق گردشگری ابتدا باید برای مدیریت گردشگری یک برنامهای داشته باشیم؛ اظهار داشت: برای مدیریت گردشگری و عدم رهاکردن زبالهها توسط گردشگران به چند گام باید توجه داشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه گام اول مدیریت به بخش داخلی استان مربوط میشود، گفت: گردشگر وقتی در استان مستقر میشود مدیران استانی، مدیران شهری و روستایی باید برنامهریزی کنند تولید بیرویه و ریختوپاش زباله را در آن مکان مدیریت کنند.
🔹 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان افزود: یکی از کارهایی که مدیران استان میتوانند از طریق آن از تولید بیرویه زباله، توسط گردشگران جلوگیری کنند بحث آموزش است؛ یعنی از طریق بروشورهایی که در مسیر ورودی شهر به گردشگران داده میشود، گردشگر یاد میگیرد که چطور زبالهها را در مناطق گردشگری مدیریت کند و زبالهها را درجایی که مستقر شده است رها نکند.
🔹 توانا گفت: نکته بعدی که باید به آن توجه شود امکانات لازم برای ریختن زباله درآن مکان است؛ مثلاً در هتلها، رستورانها باید سطلهای زباله باشد، تا گردشگر بتواند از امکانات استفاده کند و این امکانات را مدیران گردش پذیر آن منطقه باید تأمین کنند.
🔹 وی تأکید کرد: این به مدیریت نقاط گردشپذیر بر می گردد، یعنی رستورانها، هتلها و مهمانپذیرها باید این مقوله را کاملاً رعایت کنند.
🔹 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان افزود: اگر امکانات برای گردشگر در منطقهای که بهعنوان گردشگری انتخاب کرده است و مواردی که گفته شده رعایت شود، در اوضاع داخلی، مسئله جمعآوری زباله کاهش پیدا میکند.
🔹 وی اظهار داشت: مسئله دیگری که باید به آن اشاره شود، به خود مسافر و گردشگر برمیگردد که باید یک سری فرهنگهای اولیه را از قبیل حفظ محیطزیست و حفظ طبیعت رعایت کند.
🔹 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان گفت: شخصیت، انسانیت و فرهنگ گردشگری مواردی است که به خود گردشگر و خانوادهاش بر میگردد.
🔹 توانا با اشاره به اینکه متولیان امر در حوزه گردشگری پروتکل و دستورالعملهایی برای سفر دارند، گفت: هیچکدام از متولیان آموزش فرهنگ محیطزیست را متأسفانه درکار خود قرار نمیدهند و این ضعف آموزشی از متولی اصلی است که رهاشدن زبالهها در مناطق گردشگری اتفاق میافتد.
🔹 وی بااشاره به تجربیات خود در خصوص سفرهای خارجی گفت: معمولاً در دنیا وقتی گردشگری میخواهد سفر کند دولت برای او برنامهریزیهای دارد که این برنامهریزیها دارای چهار گام است؛ گام اول ایجاد سفر است که گردشگر میخواهد تولید سفر کند و از جایی بهجای دیگر برود، باید برای این گردشگر برنامهریزی انجام شود و با این برنامهریزی گام دوم را که توزیع سفر است، رعایت کند.
🔹 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان توضیح سفر را گام بعدی دانست و گفت: قبل از اینکه گردشگر به خود و خانواده خود فکر کند دولت یک سری فرایندهای تصمیمسازی ایجاد میکند که گردشگر بتواند با آگاهی کامل مکانی را که برای گردش انتخاب کرده است، به مواردی از قبیل ترافیک، اقامت مکانی و غیره توجه کافی داشته باشد.
🔹 توانا تصریح کرد: با این شیوه مدیریت از طرف دولت در واقع در فکر گردشگر تأثیر میگذارد اگر لازم باشد گردشگر مقصد را عوض میکند تا در مسیر مشکلات ترافیکی ایجاد نشود.
🔹 مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان مورد بعدی را تفکیک سفر عنوان کرد و گفت: گردشگر باید بداند با چه وسیلهای میخواهد سفر کند و در آخر تخصیص سفر است؛ یعنی مسیری را که حرکت میکند، هدایت میشود تا از مسیر بهتر و کمترافیک حرکت کند.
🔹 توانا افزود: اگر این موارد درست رعایت شود و مسافر با آگاهی و آموزش در مسیر، فرهنگ گردشگری را رعایت کند، شهر و مکانی را که برای گردشگری انتخاب کرده است، آن مکانها دارای فرایندهای گردشگرپذیر هستند که یکی از آن فرایندها مدیریت پسماند است.