پنج شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۳ , 14 November 2024

تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۰۳
ساعت انتشار : ۱۲:۱۰ ب.ظ
چاپ مطلب
در گفتگو با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان مطرح شد؛ 

کارگران سد شفارود، قربانی اختلاف کارفرما، پیمانکار و تأمین اجتماعی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان گفت: مشکل اصلی کارکنان شرکت سد شفارود عدم پرداخت بیمه است، دعوا و اختلاف حقوقی بین پیمانکار شرکت آب نیرو و شرکت ژیان وجود دارد.

به گزارش ماسال نیوز، سیاوش آقاجانی در گفتگو با خبرنگار مثبت مردم با اشاره به اینکه به دلیل عدم پرداخت بیمه کارکنان، تأمین اجتماعی پرداخت بیمه بیکاری این کارکنان را به عهده نمی‌گیرد، اظهار داشت: برای پرداخت حق بیمه کارکنان شرکت سد شفارود، مشکل قرارداد دو شرکت پیمانکاری ژیان و آب نیرو هست که اختلاف وجود دارد و بر سر تمدید بیمه و یا عدم تمدید بیمه، کارکنان بلاتکلیف شدند.
 وی افزود: چون شرکت ژیان در خصوص اخراج کارکنان و نیامدن به سرکار چیزی نگفت حال برای این کارکنان ایجاد حقی صورت‌گرفته است.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: شرکت آب نیرو مدعی است که کارکنان و کارگران جزء نیروهای شرکت ژیان هستند و مستندانی موجود است که نشان می‌دهد این ادعا درست باشد.
 آقاجانی گفت: چون شرکت ژیان به دلیل بودجه و یا هر دلیل دیگری حقوق کارکنان را پرداخت نکرده، عملاً مشکل به این صورت به وجود آمده است.
 وی افزود: چون پول بیمه کارکنان پرداخت نشده است در این صورت از شرایط بیمه بیکاری نتوانستند برخوردار شوند.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: دادگستری، استانداری و غیره مجاب شدند که به‌نوعی این مسئله را حل کنند تا بدون اینکه کارگران برای کارفرما شکایت کنند بتوانند از بیمه خود استفاده کنند؛ اما در نهایت تأمین اجتماعی گفت از نظر من رأی باید از طرف اداره کار صادر شود، یعنی کارگران باید از اداره کار علیه کارفرما شکایت کنند بعد از محکومیت کارفرما، بتوانیم حق بیمه کارکنان را بگیریم و کارگران را مشمول خدمات بیمه کنیم.
 آقاجانی گفت: تعدادی از کارکنان شکایت کردند و رای نهایی هم صادر شد، در واقع تأمین اجتماعی باید آن رای را اجرا کند.
 وی افزود: هر کارگری شکایت کند و رأی از طریق اداره کار صادر شود، تأمین اجتماعی بر اساس رای پیگیر می‌شود.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعدادی از کارگران از طریق وکیل شکایت خود را پیگیرشدند، گفت:
 حق با کارگر است که بعد از گذشت مدتی بدون شکایت به حق خود برسد؛ چون شکایت‌کردن و پیگیر بودن آن پروسه خاصی دارد.
 آقاجانی تصریح کرد: اصل مسئله و دعوا، اختلاف حقوقی بین پیمانکار شرکت آب نیرو و شرکت ژیان است؛ چون دعوای حقوقی‌شان حل نشد و مسئله بیخ پیدا کرد، عملاً به تعهدات دو طرف سرایت کرد و تکلیف کارگران مشخص نشد و قضیه به اینجا رسید.
 وی افزود: مشکلی که تأمین اجتماعی دارد و ما با آن تفاهم نداریم این است که تا از کارفرما مطالبات را دریافت نکند به کارگر خدماتی عرضه نخواهد کرد.
 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از بررسی پرونده‌ها پیداست که تأمین اجتماعی کارگران را به سمت شکایت از کارفرما هدایت می‌کند تا مطالبات خودش تأمین شود.