به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، پس از درج خبر وضعیت کنونی چوکا و پیگیری های خبرنگار ۸دی (+ و +) به منظور شفاف سازی وضعیت چوکا گفت و گویی صمیمانه را با مهندس وزوایی مدیر عامل چوکا ترتیب دادیم که در ادامه می خوانیم:
کمی از سابقه خودتان بگویید
بنده محمد رضا وزوایی هستم، مهندسی برق ام را سال ۵۳ از دانشگاه شریف تهران گرفته ام ، سال ۱۳۷۴ هم از دانشگاه مدیریت تهران فوق لیسانس مدیریت صنعتی گرفتم، الان هم دانشجوی دکترا هستم.
تقریبا ۴۳ سال است در صنعت شاغلم، از بعد از انقلاب هم در تمام صنایع بودم ، صنایع ملی ایران ، هم ملی کردیم ، هم اداره کردیم ، هم تحویل دادیم ، هم گفتن خصوصی کنید، خصوصی کردیم، گفتن توسعه بدید، توسعه دادیم، و خیلی چیزهای دیگر…
وی افزود: من مدت های مدید عضو شورای مدیریت صنایع ملی ایران بودم و مدیر گروه صنایع سلولوزی و بسته بندی و در دوره های مختلف صنایع بزرگ در کشور زیر نظر من بوده و اداره شده ، یه دوره ای معاون وزیر تعاون بودم ، مدیر ایران خودرو بودم ، مدیر کاغذ پارس بودم که تولیدا ش را تا ۷۰ هزار تن رساندیم اما الان کارخانه اش اوراق شده است و اراده ای هم برای درست کردنش نیست چون منافع جای دیگری است ، و اولین دبیر کل اتاق تعاون هم بودم و ….
چه زمانی مدیر چوکا بودید و چه کردید؟
یکی از همین شرکت هایی که من مدیریتش را بر عهده داشتم چوکا بود. در دهه ۶۰ و زمانی که بعد از انقلاب متوقف بود و طی مثلا ۵ سال تولید اش به ۸ هزار تن در سال رسیده بود در حالی که ظرفیت اسمی اینجا ۱۵۰ هزار تن بود.
وزوایی اضافه کرد: در آن زمان وزیر دید وضعیت بحرانی است، ما را صدا زد و گفت مهندس بسم الله کار خودتان است ، ما هم اون موقع آمدیم اینجا را زیر نظر گرفتیم ، به پیشنهاد خود من صنایع ملی، چوکا را به قیمت یک ریال از دولت خرید و اینگونه چوکا را از بند ناف دولت و تبصره و ماده جداکردیم و خلاصه شکوفا شد ، تولید را تا ۱۴۰ هزار تن رساندیم و از اینجا رفتیم…
چطور شد دوباره به چوکا برگشتید؟
دوستان گفتند فلانی چوکا مشکل دارد بیا اینجا، گفتیم چشم، مقداری زمان برد تا حکم آماده شد، ما هم بلند شدیم آمدیم اینجا در تاریخ چهارم آبان سال ۹۳ ، همین اول که رسیدم یک جلسه گذاشتیم در آمفی تئاتر، وضعیت چوکا را جویا شدیم و پرسیدیم پول چقدر داریم، گفتند ۲ میلیارد، گفتیم بد نیست. پرسیدیم حقوق را پرداخت کرده اید، گفتند بله حقوق ماه مهر را داده ایم، گفتم چقدر بود، گفتند دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، گفتیم خوب این عدد که نجومیست، برای تولید هم چوب نداشتیم ، فقط ۱۰ هزار تن آخال و کاغذ باطله بود ، خلاصه با چنگ و دندان شروع کردیم به تولید…
وزوایی اضافه کرد: اما بعد از یک مدت کوتاهی هر چقدر بیشتر تلاش می کردیم،تولید کمتر می شد و دچار خرابی های متعدد در قسمت های مختلف می شد، شده بود مثل ماشین مشتی ممدلی نه بوق داره نه صندلی، هرچه ما درست می کردیم قسمت دیگری خراب میشد.
گفتیم اینگونه نمی توان ادامه داد، ما به جای ۱۵۰ هزار تن، حداکثر داریم ۲۰ هزار تن تولید می کنیم. بعدش نوبت به بدهی ها و قطعی ها رسید. ۸.۵ میلیارد فقط بدهی گاز بود، بعد برق هم اضافه شد، چوب هم قطع شد، طلبکار ها هم هجوم آوردند ، کاغذ باطله هم قطع شد.
ماجرای اعتصاب کارکنان چوکا چه بود؟
در میان این محاصره مشکلات اعتصاب چی هم اضافه شد. تعدادی از کارکنان تجمع کردند و هرچه از آنها خواستیم به سالن همایش بیایند و درخواست ها و اعتراض های خود را مطرح کنند راضی نشدند و در نهایت تعداد اندکی از آنان در حدود ۲۰ نفر در ورودی چوکا تجمع کردند و رسانه ها هم آن را با آب و تاب و بدون اطلاع از حقیقت ماجرا بازتاب دادند.
آیا بازسازی چوکا نیاز به تعطیلی داشت؟
اولا که چوکا تعطیل نشده است، فقط تولید متوقف شده است ، همین حرف را وقتی جناب اصغریان اظهار کردند به ایشان گفتم که چرا خلاف واقع می گویید و از ایشان خواستم که از این پس کلمه تعطیلی را بکار نبرند که از آن به بعد در هیچ جلسه ای تکرار نکردند این را.
وزوایی افزود: چوکا تعطیل نیست بلکه در حال بازسازی است و نمی دانم آقایان تامینی و عاشوری این حرف ها را از کجا می زنند، طی این یک سال که ما اینجا هستیم هیچ یک از آنها حتی یک بار برای بازدید از چوکا که نماد عظمت صنعت گیلان و ایران است نیامده اند.
وی در خصوص لزوم تعطیلی چوکا گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب ، طبق دستوری که داده ام بروید و از روند بازسازی قسمت های مختلف چوکا بازدید کنید و با مسئول هر قسمتی که خواستید مصاحبه کنید و از آن ها بپرسید که آیا امکان این وجود داشت که بدون تعطیلی اقدام به بازسازی کنیم.
(منتظر خبر تکمیلی روند بازسازی چوکا باشید)
آیا زمانی را برای شروع تولید تعیین کرده اید؟
مواد اولیه را آماده کرده ایم و انشالله در تاریخ ۱ دی ماه تولید را آغاز می کنیم، کارخانه چوکا تا همین امروز هم علی رغم همه ی مشکلات، حقوق ها را پرداخت کرده است و معوقه هم نداریم. در حالی که در همین شهرک صنعتی رشت بسیاری از شرکت ها هستند که ۷، ۸ ماه است حقوق پرداخت نکرده اند.
بخش جنگل شفارود چرا از صنعت چوکا جدا شد؟
در دهه ۶۰ بخش جنگل از صنعت به امید اینکه زیر نظر متخصصین وزارت کشاورزی رشد و توسعه پیدا نماید جدا شد اما متاسفانه اینگونه نشد و در حالی که قرار بود به سطح ۵۲۰ هزار متر مکعب چوب برسد سال گذشته تنها ۱۱ هزار متر مکعب چوب در اختیار چوکا گذاشته است.
وی افزود: چوب ها را به مزایده می گذارند و به شرکت های مازندرانی می فروشند ، باید از فرماندار و استاندار و نمایندگان محترم پرسید شما که دلتان برای چوکا به حق می تپد چرا اجازه می دهید مواد اولیه مورد نیازش از استان خارج شود.
در حالیکه وظیفه ی شفا رود این است که چوب مورد نیاز چوکا را تامین نماید و قانونا اجازه ی فروش ندارد ، این عمل مانند این است که واحد لجستیک سپاه گلوله هایش را به جای اینکه به نیروهایش بدهد ، به کشور های دیگر بفروشد.
البته با جناب دهقان وزیر محترم دفاع تماس گرفته ایم و مسئله در حال پیگیری است…
جناب عاشوری نماینده فومن و شفت ادعا کرده اند که به برادرش که مسئول حراست چوکا بوده گفته است که استعفا بدهد. آیا صحت دارد؟ نظرتان راجع به عملکرد ایشان چیست؟
من راجع به عملکرد ایشان چیزی نمی گویم اما ایشان مبتنی بر قانون جمهوری اسلامی رسما بازنشسته شده اند. من در خصوص حرف های برادر ایشان چیزی نمی دانم. نه خانه ایشان بوده ام که بشنوم نه برادرش به من چیزی گفته است. به هر حال ایشان بازنشسته شده اند و بازنستگی اش توسط تامین اجتماعی اعلام شده و از نظر ما هم بحثی وجود ندارد.
چند سوال راجع به وعده های شما مطرح است:
کارخانه تولید کمپوست؟
در حال آماده سازی و پیگیری است و من حتمی راه می اندازم این کارخانه را.
کارخانه تولید تخت چند لایه؟
آماده به کار است و به صورت آزمایشی تولید هم کرده ایم، سفارش چوب با کیفیت هم داده ایم برای واردات از روسیه.
۱۲۰ هزار تن تولید؟
نه خیر. چنین چیزی نگفته ایم. انشالله ۹۵ الی ۱۰۰ هزار تن برای سال ۹۵ تولید می کنیم.
تعاونی مسکن؟
در شرکت چوکا اکثر کارکنان دارای مسکن بودند اما چون نسل عوض شده است، تعدادی از کارکنان مسکن ندارند ، اعلام کرده ایم که تعاونی مسکن تشکیل بدهند و منتظریم که کارکنان هیات مدیره را تشکیل بدهند تا ما بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
البته یک صندوق رفاه تشکیل داده ایم که قرار است شرکت به اندازه ی هر مبلغی که کارکنان واریز کنند ، شرکت هم کمک بکند تا سرمایه صندوق افزایش یابد.
ماجرای تصرف حوضچه شماره ۲ فاضلاب چوکا چیست؟
ادعا کرده اند که ۳۲ هزار متر از زمین چوکا مال ماست. دادگاه بدوی و تجدید نظر هم تشکیل شده و رای را به ضرر ما صادر کرده است اما ما مدرکی را جدیدا پیدا کرده ایم که مشخص می کند حق با چوکا است و تصرف کننده قبلا رضایت کامل خود را اعلام کرده است اما متاسفانه در دادگاه های گذشته این مدرک ارائه نشده است.
در حال پیگیری هستیم وانشالله برای تخریب دیوارهای زمین تصرف شده از شما دعوت می کنیم تا نظاره گر باشید.
در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید
در پایان اینکه بعد از بازسازی چوکا قصد توسعه آن را داریم، انشالله تولید پاکت سیمان و تولید کاغذ چاپ و تحریر با ظرفیت حداقل ۱۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار می دهیم.
وی افزود: کاغذ چاپ و تحریر در حال حاضر به کشور وارد می شود در حالیکه ما توان و تکنولوژی لازم را برای تولید داخلی آن داریم.
با سلام آدم بزرگ کارهای بزرگ میکند حتما چوکا باز عین قدیم بزرگ خواهد شد چون دیگر نماینده اونجا خرید فروش چوب نمیکند چون دیگر کسانی که اونجا باند بازی راه انداخته بودند خبری نیست انشاله تا چند ماه بعد چوکا میشود همان چوکای بزرگ فقط باید صبور بود الان حکم یک فنر هست که جمع شده و بزودی این فنر باز شده و شرکت را به بالا پرت میکند. به امید توسعه تالش بزرگ.
مطمئنی!!! باشه ماهم با شما انتظار چندماه بعد می مانیم تا ببینیم نتیجه مدیریت بدون تدبیر و غیرکارشناسی و توهمی چه نتیجه ای میدهد؟! شاید برای اولین بار کسی کل علم مدیریت را زیرورو کند شاید!!!
برادر عزیز کدوم آدم بزرگ؟! کدوم کار بزرگ؟!
اصلا ملاک بزرگی شخص و بزرگی کار از دیدگاه شما چیست؟
لابد شخصی که اسمش و یا اسم خانواده اش بزرگ است از نظر جنابعالی مدیر و آدم بزرگی است !! و چون مثلا شیرازه ی کارخانه بزرگی مثل چوکارا و روزی ۱۰۰۰ خانواده را به هم ریخته است کار بزرگی کرده است؟!!
چند واقعیت تلخ:
اگر منظور از بازسازی رنگ آمیزی دیوارهای خارجی و تعویض سردر ورودی چوکاست بله,بازسازی انجام شده.
از کار انداختن ماشین آلات و تولید و تبدیل دو شیفیت نیروی کار فعال به شیفت غیر فعال.
کندن سقف ناحیه اصلی کارخانه و قرار دادن تجهیزات میلیاردی که جز بیت مال هستند,در زیر باران های شدید اخیر؛امری غیرقابل انکار هستند.مگر نمیشد که همین بازسازی شما ناحیه به ناحیه انجام میشد؟
در همه جای دنیا بازسازی و تعویض قطعات زمانی انجام میشود که قطعه ای برای جایگزینی و تبدیل موجود باشد.چرا قطعات از ماشین الات جدا شده و به حال خود رها میشود تا از عالم غیب قطعه ای در نبود پول فراهم شود,تا تعمیرات انجام شود…!!!!!!!!
نیروهای دلسوز و ارزشی در همه سازمان ها جز منابع اصلی هر سازمانی ایست,که متاسفانه در چوکا شاهد مرخص کردن ان ها بودیم..
در سال های پیش چوکا خود دارای شعبه بانک ملی بود,اما با واگذاری امتیاز ان هم اکنون دارای باجه بانک رفاه است.
در اخر امیدوارم این سرمایه ملی که چشمو چراغ دل مردم منطقه رضوانشهر و تالش هست,هرچه سریع تر از نابسامانی درامده و چرخ تولیدش به گردش دراید…
تکلیف افرادی که چوب به چوکا فروختن ولی هنوز پول شونا نگرفتن چیه؟
با این مصاحبه ای که سایت شما با وزوائی انجام داده و سئوالات جهت دار آن و سابقه یکسویه نگری وعدم درج نظریه منتقدین معلوم است به کدوم سمت و سو می روید. متاسفانه با این روش ضمن فاصله گرفتن از تعهد اخلاقی و مطبوعاتی با خدشه به اعتبار خود اکثر مخاطبین را هم از دست میدهید
اگر آقای وزوائی راست میگویند و واقعا” یک مدیر باسابقه موفق هستن چرا تمام تصمیمات و کارهای ایشان خلاف نظر کارشناسان مجرب کارخانه بلکه همه مدیران باسابقه چوکا می باشد؛ تا اونجا ما میدانیم ودر ارتباط با کارشناسان و کارگران شرکت هستیم احدی از ایشان هم رآی آقای وزوائی نیستن. نظریه عمده کارشناسان که قبلا مکتوب شده بشرح زیر میباشد: (توخود حدیث مفصل بخوان ازاین مجمل!)
خلاصه ای از اجماع نظریه کارشناسان چوکا درخصوص بازسازی کارخانه:
۱٫ نظر به اینکه بیش از ۷۰% خمیر مورد نیاز بازیافتی است و بواسطه ۴ خط مستقل واحدبازیافت یا occ تامین میشود که کیفیت و کمیت کاغذتولیدی نیز بیش از همین درصد به همین واحد مربوط است بنابراین برای رسیدن به این هدف هیچ نیازی به تعطیلی کل کارخانه نیست. بلکه هر خط واحد occ را میتوان جداگانه و با حفظ تولید کارخانه بازسازی کرد.
۲٫ میتوان پس از بازسازی ونوسازی کامل واحد بازیافت (occ) وتولید خمیر با کیفیت و کمیت بالا دراین واحد موقتا نسبت به تولید کاغذ تک لایه ۱۰۰% بازیافتی به مدت محدود مثلا حداکثر دوماه اقدام کرد. (همچنانکه خیلی از کارخانه ها از صددرصد خمیربازیافتی کاغذ باکیفیت تولید میکنند.) و در این فاصله دوماهه به بازسازی ریکاوری بویلر کارخونه، افکت ها، برج پخت (دایجستر)، پرس دوقلوو… پرداخت و به راحتی تولید را با پاور بویلر یعنی بویلربزرگ کارخونه نگهداشت.
۳٫ ضمنا اگر بحث بازسازی سیلندرهای واحد کاغذ مطرح هست باز نیازی به توقف نیست میتوان چندتاچندتا سیلندرها را جدا و تعمیر کرد و دراین فاصله از سیلندرهای زاپاس بهره گرفت.
۴٫ دیگر بخش های وتجهیزات کارخونه را هم میتوان درحین ران بودن کارخونه یا حداکثربا تعطیلی دوسه روزه تا نهایتا یه هفته ای تعمیر، تعویض یا باز سازی کرد. ازجمله وایندر، سقف ماشین کاغذ، وکیوم پمپ ها، احتمالا نصب کلندر و اسکنر، سیستم آهارزنی و…
۵٫ ضمنا از جمله بخش ها و تجهیزاتی که در سالهای اخیر باعث افزایش قیمت تمام شده محصول شده وبرای تعمیر و راه اندازی انها اساسا نیازی به توقف تولید نبوده ونیست؛ یکی توربوژنراتور کارخونه است که بیش از ۵ سال است از سرویس خارج بوده که میتواند حداقل نصف برق مصرفی شرکت رابراحتی تامین کند. دوم پرسی پیتیتور یا گردگیر برقی ریکاوری است که سالهاست با راندمان زیر ۴۰% کار میکند و روزانه چندین تن مواد شیمیایی را هدر میدهد.
وسوم دامپ کندانسور است که اونهم سالهاست با راندمان زیر ۵۰% عمل میکند و روزانه باعث پرت حرارت وانرژی زیادی میگردد.
ضمن اینکه تعطیلی خط برای هریک از موارد مذکور نیز تنها زمانی لازم است که مناقصه مورد نظر وتامین قطعات موردنظر وبرنامه ریزی موردنظر انجام گرفته باشد!.
با این شرایط است که ضمن حفظ تولید کارخونه همه همکاران شرکت جانانه در این فرایند همکاری خواهند کرد بدون اینکه آسیبی به زندگی و سلامتی آنان و خانواده هایشان و آبرو و امنیت منطقه وارد شده باشد…
خودشیفتگی و اظهار کمالات مالایعنی!!
آقای مهندس وزوائی که بخود اجازه می دهند (بقول خودشان) به وزیر یک وزارتخانه دیگر (وزیردفاع) زنگ بزنند و یک اقدام آن وزارتخانه را ،که قطعا پروسه خاص خودش را طی کرده است، به باد انتقاد بگیرد چطور است کمترین انتقاد بهترین کارشناسان خود را برنمی تابند و هرکس را که خلاف نظر آنجناب نقدی نماید از مسئولیت خلع وبعضا از سیستم حذف می نمایند.
ایشان متاسفانه همچنان در اوهام خود سیر می فرمایند و شجاعانه!! به ادعاهای غیرکارشناسانه و غیرمدبرانه می پردازند
آقای مهندس وزوائی که بخود اجازه می دهند (بقول خودشان) به وزیر یک وزارتخانه دیگر (وزیردفاع) زنگ بزنند و یک اقدام آن وزارتخانه را ،که قطعا پروسه خاص خودش را طی کرده است، به باد انتقاد بگیرد چطور است کمترین انتقاد بهترین کارشناسان خود را برنمی تابند و هرکس را که خلاف نظر آنجناب نقدی نماید از مسئولیت خلع وبعضا از سیستم حذف می نمایند!!
سلام وعرض ادب احتمالااشتباهی درانعکاس خبرشده باشدچون جناب وزرایی مدیرکاغذپارس نبوده اندوالان هم کارخانه کاغذپارس باسه ماشین کاغذدرحال تولیدمیباشدشایداشتباه لفظی صورت گرفته باشد
مهندس موسی رحیمی فر؛ مدیر تولید شرکت کاغذ پارس
با تقدیم سلام
احتمالا در انتقال فرمایشات جناب آقای وزوایی اشتباهی رخ داده چون بنده طی سالهای ۷۵ تا ۸۱ که با سایپا و ایران خودرو ارتباط کاری داشتم و تاریخچه مدیران عامل ایران خودرو را بعد از انقلاب به خاطر دارم از سال ۶۰ به ترتیب:
آقای مخلصی
آقای علی صفری
آقای داوود میرخان رشتی
مجددا آقای علی صفری
آقای تهران نژاد
آقای منوچهر غروی
آقای منوچهر منطقی
آقای جواد نجم الدین
و هاشم یکه زارع
بوده اند، لذا به گمان بنده یا خبرنگار محترم به احتمال زیاد در انتقال صحیح و دقیق خطا کرده اند و یا به قطع و یقین حافظه بنده دچار فتور شده…
سید طاهر شبیری
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران
———————————————————