پایگاه خبری تحلیلی ماسال – همواره چندین ماه مانده به انتخابات، تبلیغات زود هنگام نامزدهای احتمالی نمایندگی مجلس را مشاهده می نمائیم. در این مدت عده ای مخالف این رویه هستند و عده ای هم به آن دامن می زنند. این دوره که با وجود شبکه های پیام رسان، اخبار و عکسهای جلسات خیلی زود وگسترده منتشر میگردد مخالفت ها با آن نیز بیشتر به چشم میخورد و حتی صدای برخی از کاندیدای دیگر را نیز در آورد است.
بخش زیادی از این مسائل پیش آمده ناشی از ضعف های قانونی موجود است که برخی از این ضعف را می توان برشمرد:
ماده ۳۹ آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی اشعار می دارد:
«از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی، انجام هر گونه فعالیت انتخاباتی تحت عنوان نمایندگی مجلس ممنوع می باشد»
۱-آیا تبلیغات زود هنگام موجب رد صلاحیت است؟
با توجه به ماده فوق تبلیغات زود هنگام گرچه ممنوع است اما ضمانت اجرایی برای آن در نظر گرفته نشده است و نمی تواند به تنهایی موجب رد صلاحیت کاندیدا شود.
۲-همچنین ماده فوق الذکر اشعار میدارد: «….تا هنگام شروع تبلیغات رسمی…» در مقابل تبلیغات رسمی که مدت آن ۸روز می باشد میتوان با یک تفسیر به تبلیغات غیر رسمی رسید و این موارد را میتوان جز تبلیغات غیر رسمی برشمرد و تبلیغات رسمی را همان ۸ روز دانست و تبلیغات قبل از آن را جز فعالیتهای غیر رسمی برشمرد که هیچ ضمانت اجرایی نیز ندارد و با این تفسیر تخلف نیز نمی تواند باشد.
۳- و نیز در ماده موصوف قانون گذار بیان میدارد «….هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس ممنوع است» یعنی قانون گذار فعالیت تبلیغاتی را اشاره می کند که برای نمایندگی باشد و جلساتی تحت عنوان حقوق شهروندی، توسعه اقتصادی، گردشگری و … را بیان نداشته است و امروزه این فعالیت ها در پوشش این گونه جلسات می باشد.
۴- و نیز ماده فوق از زمان ثبت نام تا هنگام شروع تبلیغات رسمی را اشاره می کند و قبل از زمان ثبت نام را تحت پوشش این ماده قرار نداده است حال سوال این است که آیا تبلیغات و جلسات قبل از ثبت نام مجاز است؟
۵-آنچه که در موارد ۳۹ به بعد آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس آمده است مربوط به ۸ روز زمان تبلیغات رسمی میباشد و تخلفات مربوط به این مدت ۸ روزه را بر شمرده است مانند چگونگی نصب تابلو و عکس و…. به تخلفات قبل از این ۸ روز را اشاره ای نکرده است.
۶- جلسات در حریم خصوصی افراد برگزار میگردد و این جلسات تحت عناوین مختلف برگزار میشود و حریم خصوصی افراد طبق قانون محترم است و نمیشود براحتی به آن ورود کرد و آن را محدود نمود.
آنچه در بالا آورده شد راههایی است که بتوان این تخلفات را توجیه کرد. و این ناشی از ضعف قانون است و به نظر میرسد این موارد کار را برای مسئولان اجرایی، انتخاباتی و نظارتی سخت کرده است.
لازم به ذکر است هیئتی تحت عنوان هیئت رسیدگی به این گونه تخلفات که متشکل از دادستان و رئیس شورای نگهبان، فرمانده نیروی انتظامی و … وجود دارد که به این گونه تخلفات رسیدگی می کند و نیز رئیس ستاد انتخابات کشور در هر دوره به شدت تذکر می دهد اما این فقط در حد تذکر باقی می ماند.
انتهای پیام/