به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، دنیای اقتصاد نوشت: پیش از امضای قرارداد خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس و قرارگرفتن هواپیمای «ای ۳۸۰ » در لیست هواپیماهای خریداریشده «دنیای اقتصاد» در گزارشی اعلام کرده بود که در سال ۲۰۱۵ هواپیمای «ای ۳۸۰ » سفارش خرید نداشته است. دلیل آن نیز به میزان مصرف سوخت این هواپیما و عدم توجیه اقتصادی به دلیل ظرفیت بالای این هواپیما برمیگردد چراکه تکمیل این ظرفیت دشوار است. از سویی باید زیرساختهای فرودگاهی برای ورود این هواپیمای غولپیکر وجود داشته باشد.
حال با رونمایی از مدل هواپیماهای خریداری شده از ایرباس، بلومبرگ طی گزارشی نوشت: در حالی که خط تولید هواپیماهای سوپرجامبوی «ای ۳۸۰» ایرباس به دلیل فقدان مشتری رو به تعطیلی میرفت با سفارش ایران برای خرید ۱۲ فروند از این هواپیماها جان تازهای به این خط دمیده خواهد شد. توافق غیرمنتظره ایران برای خرید هواپیماهای «ای ۳۸۰» گروه ایرباس دومین قرارداد جدید این شرکت برای فروش سوپرجامبوهایش طی ۳ هفته اخیر است و به این شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا فعلا مشکلات خط تولید این محصول خود را حل کند. این در حالی است که طی ۳ سال گذشته ایرباس حتی نتوانسته بود یک ایرلاین جدید برای فروش این محصولش بیابد. سفر رئیسجمهوری ایران به فرانسه، خرید ۴ مدل هواپیمای ایرباس را برای ایران به دنبال داشت. «ایسنا» طی گزارشی ویژگیهای اصلی این چهار هواپیما را بررسی کرده است.
خانواده ایرباس ۳۲۰ که ایران از آن ۴۵ فروند سفارش داده آخرین مرحله از توسعه و بهسازی را در سال ۲۰۱۵ پشتسر گذاشته و از اینرو جزو بهروزترین هواپیماهای شرکت ایرباس به حساب میآید. در مدل جدید این هواپیما که ایرباس آن را neo 320 نامگذاری کرده، طراحی جدیدی از موتورهای هواپیما به کار رفته که مصرف سوخت را به شکل قابلتوجهی کاهش میدهد و در نتیجه هزینه پرواز را پایین میآورد. کاهش آلودگی صوتی نیز از دیگر مسائلی بوده که در نوع جدید ایرباس ۳۲۰ لحاظ شده است. ایرباس ۳۲۰ در دو کلاس پروازی مسافرگیری میکند و ظرفیت مسافرگیری بین ۱۶۸ تا ۱۸۴ مسافر خواهد داشت. با توجه به نیاز جدی ایران به هواپیماهایی با برد متوسط که مسافرانی در حدود ۱۵۰ نفر را جابهجا میکنند، به نظر میرسد ایرباس ۳۲۰ میتواند بخش قابلتوجهی از نیازهای صنعت هوایی ایران را برای پروازهای داخلی برطرف کند.
خانواده ایرباس ۳۳۰، هواپیمایی دو موتوره است که جزو مدلهای پهنپیکر ایرباس بهحساب آمده و قابلیت پروازهای دور برد را دارد. این دومین هواپیمایی است که ایرانیان به آن علاقه زیادی نشان داده و در سبد ۱۱۸ فروندی خود، ۴۵ فروند از آن را جای دادهاند. این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۹۲ ثبت کرده و پس از آن در سال ۱۹۹۴ وارد پروازهای رسمی شده است. این هواپیما نیز مانند مدل قبلی فرآیند بهبود و ارتقای موتور را پشتسر گذاشته و از اینرو مدل جدید آنکه ۳۳۰neo نامگذاری شده در سالهای گذشته طرفداران زیادی داشته است. مسافت طولانی و ظرفیت مسافرگیری بالای این هواپیما آن را برای سفرهای بینالمللی متناسب میکند. مدل قدیمی ایرباس۳۳۰، توان انتقال بیش از ۳۳۰ مسافر و نوع جدید آن در دو کلاس پروازی، ظرفیتی بین ۲۸۰ تا ۴۴۰ مسافر را پشتیبانی میکند.
ایرباس۳۵۰ هواپیمایی است که این شرکت فرانسوی آن را در رقابت با بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ طراحی و عرضه کرده و در طول سالهای گذشته بهخصوص در بین کشورهای حاشیه خلیجفارس مشتریان زیادی داشته تا جایی که یک ایرلاین قطری در یک مرحله، ۶۰ فروند از این مدل را بهطور یکجا خریده است. البته ایرباس به دلیل انتقادهایی که از سوی برخی ایرلاینها مطرح شد، طرح بهبود این مدل را در دستور کار قرار داد و هزینه قابلتوجهی برای آن متحمل شد. این هواپیما در دو کلاس پروازی مسافرگیری میکند و با توجه به ظرفیت مسافرپذیری ۲۸۰ تا ۳۶۰ نفره و البته توان پروازهای طولانیمدت میتواند برای اهداف بینالمللی ایران مورد استفاده قرار گیرد. طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در قرارداد اخیر ایران سفارش خرید ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ را ارائه کرده است.
سبد خرید بزرگ ایران، تنها پر سر و صداترین هواپیمای مسافرتی جهان را در خود کم داشت. ایرباس۳۸۰، هواپیمای چهار موتوره، پهنپیکر و دور برد ایرباس به حساب میآید و از حیث حجم و ظرفیت مسافرگیری بزرگترین هواپیمای جهان محسوب میشود. این هواپیما که سال گذشته بهطور نمادین در فرودگاه امام خمینی (ره) فرود آمد، به دلیل بزرگی غول آسای خود تنها در تعداد کمی از فرودگاههای جهان توان نشست و برخاست دارد و در این بین فرودگاه امامخمینی(ره) ایران نیز جزو همین فرودگاههای محدود به حساب میآید. این هواپیمای دو طبقه در سه کلاس پروازی مسافرگیری میکند و در صورت مجزا شدن کلاسها بیش از ۵۲۰ مسافر و درصورت استفاده بدون کلاس پروازی بیش از ۸۵۰ مسافر را جابهجا میکند. این هواپیمای غول پیکر که کار طراحیاش در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده و از سال ۲۰۰۷ استفاده تجاری از آن کلید خورده است، برای رقابت با خاطره بوئینگ ۷۴۷ ساخته شد و در آن چهار کشور فرانسه، آلمان، اسپانیا و انگلیس مشارکت داشتهاند. بناست ۱۲ فروند از این نوع هواپیما در آینده نزدیک به ناوگان هوایی کشور بپیوندد.
نهایی شدن قرارداد ATR ایتالیا
پس از قرارداد ایران با شرکت فرانسوی ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما، خبرها حاکی از مذاکرات جدید برای نوسازی ناوگان حملونقل هوایی است. در این راستا مسوولان ذیربط از نهایی شدن قرارداد خرید هواپیماهای ATR طی هفته جاری در تهران خبر میدهند. البته پیش از این رویترز از تفاهم ایران با شرکت ATR برای خرید ۴۰ فروند هواپیما خبر داده بود. اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیر راهوشهرسازی در امور بینالملل و تامین مالی درخصوص قرارداد خرید هواپیما از شرکت ATR به خبرگزاری تسنیم گفت: در ایتالیا دراینباره مذاکره کردیم ولی قرار است در تهران این قرارداد اعلام و نهایی شود. وی با بیان اینکه در قراردادها در رابطه با اصول اولیه تفاهم میکنند، اظهار کرد: پس از آن مهندسان و کارشناسان حقوقی، مالی و فنی به بررسی جزئیات میپردازند. در ایتالیا تفاهمات اولیه در این زمینه صورت گرفته است. هفته جاری قرارداد با شرکت هواپیماسازی ATR در تهران نهایی میشود. روسیه نیز از مذاکره با ایران برای فروش هواپیمای «ام سی ۲۱» خبر داده است. روسیه اعلام کرده است که با ایران برای تولید مشترک قطعات هواپیمای «ام سی ۲۱» با امکان خرید این هواپیمای مسافری، همچنین سوخو سوپرجت ۱۰۰ در حال مذاکره است. به گزارش «ایرنا» «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» این مطلب را بیان کرده است.
انتهای پیام/