یکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ , 24 November 2024

تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۹۵
ساعت انتشار : ۶:۳۴ ب.ظ
چاپ مطلب

درباره خرافه ی شرف الشمس یک حدیث ضعیف السند هم وجود ندارد

نویسنده : اسلام ملکی معاف

حتى يك حديث ضعيف السند هم در كتب قديم حديث نداريم كه آداب شرف الشمس را توصيه كرده باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، درباره خرافه ي شرف الشمس و ۱۹ فروردين، اين روزها متن زير را در فضاي مجازي بسيار مي بينيم:

“۱۹ فروردين از ۱۱صبح تا ۱۱ شب، شرف الشمس است و خورشيد در بالاترین نقطه ی آسمان قرار می گيرد كه حاجتها بر آورده می شود.
سوره شمس را بخوانید و آخر هر آيه بگویید يا شمس الشموس و يا انيس النفوس ادركنی به نمك يا آب فوت كنید و بخورید. به دوستانتان نیز اطلاع دهید “

اينكه سوره شمس را بخوانيم خيلي خوب است. در هر زماني و به هر تعدادي كه بتوانیم بخوانيم خوب است ولي اين امر ربطي به ۱۹ فروردين ندارد و به ساعت خاصي از اين روز هم مربوط نيست و به طور کلی آداب شرف الشمس در منابع معتبر حديث نيامده است.
حتى يك حديث ضعيف السند هم در كتب قديم حديث نداريم كه اين آداب را توصيه كرده باشد اما متاسفانه در سايتهاي فارسي مطالب بي سند درباره آن فراوان است.
موضوع شرف الشمس از  آداب ابتكاري و سليقه اي افراد خاصي است و ربطي به دين ندارد و نبايد طوري قلمداد شود كه مثلا خداوند يا معصومين(ع) توصيه فرموده اند كه براي برآورده شدن حاجات در روز ۱۹ فروردين آداب خاصي انجام شود.

همچنین باید بدانیم که براي برآورده شدن حاجات بايد تلاش و مشورت كنيم و به وظايفمان متعهد باشيم و در كنار آن به كثرت دعا و صلوات و استغفار و صدقه مواظبت كنيم.
در ضمن، ذكر “يا شمس الشموس” درباره خداي متعال توصيه نشده است و در ادبيات ادعيه اسلامي هیچگاه خداوند را با “شمس” قياس نمي كنند زيرا كه “ليس كمثله” شيء” است.
در ادبيات ادعيه‌ی ما تاكيد خاصي وجود دارد كه خداوند متعال با خورشيد كه خداي آفتاب پرستها است تشبيه نشده و ربط داده نشود.
حتى اوقات نمازهاي يوميه طوري تنظيم شده است كه خورشيد در حال اوج گرفتن يا طلوع كردن نباشد و ظاهرا يكي از دلايل آن اين است كه آداب مسلماني بايد با آداب خورشيدپرستي تفاوت داشته باشد.
به عنوان مثال، شما بايد نماز صبحتان را قبل از طلوع خورشيد خوانده باشيد در غیر این صورت، نمازتان قضا می شود و خواندن نماز مستحبي در وقت طلوع خورشيد كراهت دارد و همچنین نماز مغرب و عشا نیز بايد بعد از غروب خورشيد خوانده شود.
وقت نماز ظهر و عصر نیز بعد از آن شروع مي شود كه خورشيد شروع به زوال (فرود آمدن) كند يعني در حال اوج يافتن نباشد.
اينها ظرايف احكام اسلامي است كه به عمد با آداب عبادت كنندكان خورشيد فرق دارد.

احتمالا ريشه اصلي آداب “شرف الشمس”  از ستاره پرستان و خورشيد پرستاني كه در بين النهرين و غيره زندكي مي كردند اخذ شده است و بعدها افراد باسليقه اي آن را با سوره “شمس” ربط داده اند و با ظاهري اسلامي نشر كرده اند تا به ما رسيده است.

انتهای پیام/

اسلام ملکی معاف


5 ديدگاه

  1. پریناز گفت:

    آیت الله حسن زاده آملی در كتاب «هزار و يك نكته»، میفرماد از سنگ شرف الشمس برای : چشم زخم ، گشايش امور ،برآورده شدن آرزوها ،افزايش رزق و روزي استفاده می گردد.

  2. ملکی معاف گفت:

    اگر واقعا جناب حسن زاده آملی این مطلب را فرموده باشند باز هم حدیث معصوم(ع) و دارای اعتبار شرعی و دینی نیست زیرا صرفا ادعایی است که ایشان از کسانی که به علوم غریبه اعتقاد دارند شنیده و باور کرده است.
    ما هم می دانیم کسانی به سنگ شرف الشمس و انگشتر و آداب خاصی که برای ۱۹ فروردین اختراع کرده اند اعتقاد دارند و تصور میکنند با توسل به این امور حاجاتشان برآورده می شود اما بحث اینست که این اعتقاد چه سندی دارد؟! آیا خود جناب علامه حسن زاده هم این آداب را آزموده اند یا اینکه به ادعاهای فروشندگان سنگ شرف الشمس اعتماد کرده اند؟!
    طبعا بعضی از دعانویسها یا کسانی که شغلشان فروختن سنگها و نگین انگشتر هست ادعاهایی میکنند و شایعاتی نشر می دهند که چنان وانمود کنند که این امور موجب گشایش در مشکلات است. علمای ما باید زیرک باشند و هر ادعایی را قبول نکنند.
    درباره استجابت دعا و گشایش امور زندگی دستورالعمل های منطقی و عقلی و دعاهای موثر توسط اهل بیت ع آموزش داده شده است که ما را بی نیاز می کند و دلیلی ندارد خرافاتی مثل “شرف الشمس” را در میان مردم ترویج کنیم.
    بر فرض که شرف الشمس تاثیر داشته باشد ممکن است زیان هم داشته باشد همانند برخی از طلسمها که در کنار آثارشان ، زیانهایی نیز دارند و اساسا طلسمهای غیرقرآنی و غیردعایی خالی از اشکال نیستند. توصیه های اهل بیت ع سراسر فایده است و هیچ زیانی ندارد.

    بر فرض اگر شرف الشمس تاثیر مثبتی داشته باشد تاثیرات مثبتش از دستورات اهل بیت ع بیشتر نیست.

  3. ملکی معاف گفت:

    از آیت الله مبشر کاشانی نقل شده که ایشان شرف الشمس را در کتب متقدمین اعم از روایی و ادعیه و اذکار اثری نیافته اند.