کامران اسدنیا – منطقه ای استراتژیک در مسیر رشت به آستارا و راه شوسه کریدور شمال جنوب (نوستراگ). در ابتدای مسیر جاده سنتو و راه بین المللی پونل – میانه. در منطقه ای جلگه ای با ارتفاعی مناسب که اشراف کاملی به شهرها، روستا ها و مزارع پائین دست دارد و این خود به تنهائی می تواند عنصر قابل توجهی در جذب گردشگر باشد.
پونل در واقع یک گلوگاه مهم می باشد که اگر از فرصتهای موجود در آن به سادگی گذر نکنیم می تواند به یک قطب مهم اقتصادی و تجاری بدل گردد. با نگاهی گذرا به پتانسیل های موجود در پونل در خواهیم یافت که به دلایلی که معلوم نیست به آن بی توجهی می شود.
برخورداری از ناحیه صنعتی سکام، نزدیکی به شهرک صنعتی صومعه سرا، بازار هفتگی، نزدیکی به محل احداث سد شفارود، مسیر دسترسی نزدیک به شاندرمن و ماسال، نزدیکی به کارخانه چوکا و شرکت شفارود، استقرار پایگاه نیروی هوایی پونل و پادگان نظامی سپاه پاسداران و دروازه جاده سنتو و منطقه گردشگری دوران و بهره مندی از تعمیر کاران ماهر خودردو.
همه موارد نام برده شده در کنار شاخصهای مهم تبدیل شدن یک منطقه به شهر می تواند پونل را یه یک شهر زیبا و مهم از لحاظ استراتژیک واقتصادی تبدیل نماید. نزدیکی بیش از حد پونل به شهر رضوانشهر که مرکز شهرستان نیز می باشد سبب گردیده تا مسؤلین کمتر به توسعه پونل بیاندیشند. دامداران مناطق ییلاقی بالا دست و کشاورزان جلگه نشین بیشتر محصولات خود را در پونل و رضوانشهر عرضه می نمایند.
بخش اعظم این تولیدات بر اساس آمار اخذ شده میدانی در پونل عرضه می گردد. حال اگر فرض کنیم پونل به شهر تبدیل گردد چه پیامدهای مثبت و منفی در پیش خواهد داشت؟ تنها بانک موجود در پونل یک باجه از شعبه بانک ملی کارخانه چوکا می باشد. در مسیر پونل به شاندر من جاده ای در دست احداث بوده است که به دلیل برخورد جاده به اتوبان مقرر گردیده بود گذر گاهی غیر هم سطح بر روی آن احداث شود که بنا بر دلایل نامعلومی این پروژه نیز انجام نگرفت و توسعه شهر در مسیر این خیابان که به خوبی در حال انجام بود به یک باره متوقف گردید.
ناحیه صنعتی در بیشتر موارد بنام سکام رضوانشهر معرفی می گردد. جز یک تابلوی قدیمی و کوچک اداره مسکن راه و شهرسازی برای مسافرین عبوری علامت و راهنمای دیگری برای معرفی پونل وجود ندارد. چرا با همه این موارد پونل باید در حد یک دهستان باقی بماند.
آیا موقعیت پونل همانند دهستان ارده است و یا پونل چه شاخصی کمتر از شهر جدید التأسیس ماکلوان در فومن دارد؟ قرار گرفتن در نزدیکی دو بندر آستارا و انزلی و نزدیکی به فرودگاه رشت می تواند پونل را به یک بارانداز مناسب کالا تبدیل و اشتغال و اقتصاد منطقه را متحول سازد. با ایجاد سیلوهای مواد فله و انبار های آهن آلات و چوب توسط بخش خصوصی می توان به سادگی و به سرعت این امر را محقق نمود که برای گمرکات کشور و صاحبان کالا نیز بسیار صرفه جویی اقتصادی در پی خواهد داشت. تکمیل سد شفارود نیز می تواند تبعات بسیارخوبی در بخش کشاورزی به همراه بیاورد.
علاوه بر همه موارد یاد شده، توسعه پونل می تواند به توسعه شهرستان بیانجامد مهم تر از همه این موارد مردم پونل این روزها به سیستم آموزشی نیاز دارند و به پاسگاه نیروی انتظامی، شعبات مختلف بانکی، ادارت مهم، مراکز درمانی، مسجد و دهها مورد از ایندست نیاز دارند.
شورای اسلامی پونل به جد پیگیر تبدیل شدن دهستان به شهر هستند و بارها بصورت حضوری و تماس تلفنی خواستار چاپ مقاله در این مورد بوده اند. تعداد بسیاری از مردم پونل عنوان می کنند ما برای انجام برخی از کارهای اداری و شخصی خود نمی دانیم که به کجا باید مراجعه نمائیم . حال چه کسی می بایست به این فوریت مهم بپردازد. آیا قوانین و ضوابط تقسیمات کشوری مانع تبدیل شدن پونل به شهر است و یا کم کاری مسؤلان شهرستان؟