جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ , 22 November 2024

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۹۶
ساعت انتشار : ۹:۱۵ ق.ظ
چاپ مطلب
یک کارشناس سواد فضای مجازی در گفتگو با ماسال نیوز؛

مدیران خارج نشین برخی کانال‌ها نگرانی بابت پیگرد قضایی ندارند پس هر دروغی را بدون ارائه سند منتشر می‌کنند

کارشناس سواد فضای مجازی گفت: مدیران خارج نشین این رسانه ها نگرانی‌ای از بابت پیگیرد قضایی ندارند در نتیجه هر آنچه که بدستشان برسد راست یا دروغ، منتشر می‌کنند.

الیاس ملکی مدرس دوره های سواد فضای مجازی در گفتگو با ماسال نیوز با اشاره به رواج کانال‌ها و سایت های مدعی افشاگری گفت: در مورد خبرهای اینگونه رسانه ها که عمدتا مدیرانشان در خارج از کشور حضور دارند نکات مهمی وجود دارد که هر خواننده فهیمی باید به آنها دقت کند.

وی افزود: ابتدا باید توجه کنید که ۸۰ درصد خبرهای این رسانه های تنظیم مغرضانه ای دارند. ” تنظیم مغرضانه” یعنی بخشی از خبر صحیح است اما بدنه خبر یا اواسط خبر یا نتیجه و امثالهم با مسایلی غیرواقعی ترکیب شده است.

این کارشناس حوزه فضای مجازی خاطر نشان کرد: مثلا اتفاقی رخ داده است اما دلیل یا مسبب آن اتفاق را ذکر نمی‌کنند. یا علت فلان اتفاق را موضوعی عنوان می‌کنند که مخاطب را به کلی گمراه کند.

ملکی ادامه داد: یادم هست در یکی از جلسات سواد رسانه ای یکی از حضار از من پرسید این همه شایعات علیه مسئولین در سایت های مخالف نظام منتتشر می شود اگر اینها حقیقت ندارد چرا تکذیب نمی‌کنند؟ پاسخ من این بود که بارها تکذیب شده است اما رسانه های معاند با هوشمندی از تکنیک هایی استفاده می‌کنند که عملا این تکذیب ها اصلا دیده نشود.

.وی افزود: مثلا دروغ بزرگی در فضای مجازی مطرح شد تحت این عنوان که داماد آیت الله مکارم سطان شکر کشور است و در قاچاق این کالا دست دارد. این موضوع به کلی از سوی دفتر این مرجع عالیقدر تکذیب شد اما کانال ها و سایت های معاند مجددا این شایعه را دامن زدند و کاری به تکذیبیه یا ارائه سند برای اثبات مدعایشان ندارند.

کارشناس حوزه امنیت در فضای مجازی “تکرار” دروغ های بزرگ را از تکنیک های پر کاربرد در رسانه های معاند برشمرد و تاکید کرد: آنقدر ادعاهایشان را تکرار می‌کنند که همه باور کنند. حتی اگر تکذیب شود دوباره تکرار می‌کنند. در نتیجه اگر بخواهیم در دور تکذیبیه دادن بیفتیم باید کل کارهای کشور را رها کنیم و فقط ببینیم کانالهای معاند چه می‌گویند تا ما جوابشان را بنویسیم.

ملکی در تشریح تکنیک های رسانه های بیگانه برای انحراف اذهان عمومی گفت: یکی دیگر از تکنیک ها “زدن ارزش با ارزش” است. دشمن هیچوقت شهید حججی را با چیز دیگری نمی زند. مقام شهید را با شهید می زند. در بحث شهید حججی دیدیم همان رسانه هایی که تا دیروز به هیچ چیز معتقد نبودند و شهدای مدافع حرم را به بدترین وجه ممکن تخریب و استهزا می‌کردند وقتی استقبال و مقبولیت مردمی این شهید عزیز را دیدند آمدند گفتند چرا شهید محسن حججی اینقدر بولد شده و بین شهدا فرق می‌گذارید! دیگر موقتا  به بحث تخریب مدافعان حرم نپرداختند بلکه منافقانه تفاوت بین شهدا را طرح کردند! ببینید من یک جمله کلیدی در جنگ رسانه ای را تاکید دارم آن هم اینکه دشمن شهید را با شهید می‌زند. شهید را با کمک به فقرا می‌زنند.

وی افزود: اینها حتی دسته های عزاداری را با محیط زیست می‌زنند! می گویند غذای نذری عامل افزایش مصرف ظروف یک بار مصرف و در نتیجه تخریب محیط زیست می شود. یا عزاداری را بولد کردن زحمات پاکبانان می زنند. ارزش را با ارزش می‌زنند.

ملکی در بیان راهکارهای برخورد با هجمه های رسانه ای کانال ها و رسانه های دشمن گفت: در ابتدا ما باید ارتباطمان را تا حد امکان با رسانه های معاندی که عنادشان اثبات شده مثل آمد نیوز، وحید آنلاین، ملکته و اذنابشان در شهرستان ها و استان ها قطع کنیم. چون چیزی جز دروغ تحویل ما نمی دهند و هر روز باید برای افشای دروغ هایشان ذهنمان را درگیرتر کنیم. آنها حتی راست ترین خبرها را هم با دستکاری با دروغ آلوده می‌کنند.

این کارشناس حوزه رسانه با اشاره به سکونت همه مدیران این رسانه ها در خارج از کشور گفت: مدیران این رسانه ها از آنجا که در خارج از کشور هستند نگرانی ای از بابت پیگیرد قضایی ندارند در نتیجه هر آنچه که بدستشان برسد راست یا دروغ، منتشر می‌کنند. چون نگرانی ندارند که فردا باید برای تایید صحت این مطالب به جایی پاسخگو باشند. حتی برخی این مورد را امتحان کرده و پس از ارتباط با مدیران این کانالها اطلاعاتی کاملا دروغ و غیر واقعی درباره افرادی که اساسا وجود ندارند ارسال کرده اند تا ببینند آن رسانه بدون کم و کاست همانها را برای تخریب نظام منتشر می‌کند!

وی افزود: وقتی یکی رسانه‌ی داخلی شناسنامه دار مطلبی را منتشر می‌کند کلیت مطالب دارای استناد است و اگر نباشد مورد پیگیر قضایی قرار خواهد گرفت. در نتیجه می‌توان به اخبار داخلی تا حدودی تکیه کرد اما رسانه هایی که مدیران خارج نشین دارد هیچ مرز قانونی و اخلاقی ای برای دروغ گفتن نمی شناسند.

ملکی خاطر نشان کرد:  مثل اینکه شما محصولی با بسته بندی زیبا داشته باشید اما معلوم نباشد تولید کننده کالا چه شرکتی است. رسانه های ضد انقلاب خارج از کشور دقیقا چنین حالتی دارند. باید همواره به یک سری افراد و مراجع مطمئن خبری و عقیدتی وصل باشیم. مثلا در بحث شبهات به یک عالم دینی یا در بحث رسانه به یک عالم رسانه ارتباط بگیریم.

وی خاطر نشان کرد: بسیاری از شایعات را اگر درمورد خود شمای خواننده این مطلب هم طرح کند، نمی‌توانید خودتان اثبات کنید که دروغ است! مثلا من بگویم شما در فلان روز از فروشگاهی سرقت کرده اید آیا می‌توان به سادگی کذب بودن این ادعا را به اثبات رساند؟ اینگونه رسانه ها خودشان هم معمولا یا سندی ارائه نمی‌کنند یا اسنادی بی ربط را تحت عنوان سند به خورد مخاطب می‌دهند.

ملکی ادامه داد: منی که درباره ام اتهامی در رسانه ها منتشر شده به راحتی نمی توانم سندی برای نفی اش ارائه کنم تا چه برسد بخواهم به تک تک مردم برسانم که فلان سخن درباره ام به دروغ بیان شده است. این مشکل در  فعالیت های رسانه ای کانالها و سایت ها بی شناسنامه به وفور وجود دارد.

این کارشناس رسانه خبرزدگی را آفت جدی جامعه امروز ایران دانست و تاکید کرد: درباره آتش سوزی پلاسکو مردم اینقدر در رسانه ها و خصوصا تلگرام بالا و پایین کردند و اخبار لحظه به لحظه و جزئیات اتفاق را خواندند. چندین روز تمام ذهن ها پر شد از ریز و درشت این اتفاق. الان از شمای مخاطب بپرسم چند نفر در ان حادثه شهید شدند می‌دانید؟ یا بپرسم پلاسکو در کدام خیابان تهران است می‌دانید؟ خیر. در واقع برخی رسانه ها مغزمان را با اطلاعات موقت و غیرمفید آن قدر پر کرده اند که جایی برای اطلاعات مهم باقی نمی ماند.

وی در پایان گفت: باید در نحوه بهره گیری از رسانه ها دقت بیشتری کنیم و ذهنمان را با اخبار بی پایه و اساس پر نکنیم. در غیر اینصورت قطعا در مسایل اقتصادی، شخصی، خانوادگی و اجتماعی عقب خواهیم ماند.


3 ديدگاه

  1. علی اقا گفت:

    این که درسته اما در ایام انتخابات برخی کانالهای وابسته به کاندیدای مغلوب در داخل همین کشور حضور داشتند و دارند و عنوان ارزشی رو هم یدک می کشندبطور شبانه روزی و خستگی ناپذیر کلی دروغهای خوش آب و رنگ و حیرت انگیز به کاندیدای دیگر و مجموعه دولت نسبت دادند صرفا جهت جمع آوری رای…….الانم راست راست راه میرند و کسی کاری بهشون نداره

  2. جبار واقفی گفت:

    خیلی عالی بود احسنت

  3. بصیر گفت:

    سلام بایستی دوره های سواد رسانه ای را در جامع گسترش داد. نبایستی در زمین دشمن بازی کرد. التماس دعا… سپاسگزاریم