پنج شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ , 19 September 2024

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۹۶
ساعت انتشار : ۹:۳۳ ق.ظ
چاپ مطلب
در نشست خانواده و فضای مجازی مطرح شد؛

بدترین زمان استفاده از اینترنت برای فرزندان شب‌ها است / اصل “گوشی در اتاق خواب ممنوع” را در خانه اجرا کنید

کارشناس سواد فضای مجازی با ذکر مثالهایی از اتفاقات واقعی معلول این فضا گفت: در همین شهرستان ماسال گزارش‌های ناراحت کننده ای از اتفاقات مرتبط با فضای مجازی به گوش می رسد که بعضا امکان ذکر آنها در جلسات عمومی نیست.

به گزارش ماسال نیوز؛ الیاس ملکی کارشناس سواد فضای مجازی در نشستی تحت عنوان”فضای مجازی و خانواده” با حضور ۵۰ تن از اولیای دانش آموزان در مدرسه دارالزهرای شاندرمن گفت: استفاده درست از هر ابزاری نیاز به آموزش دارد. بعضی از ابزارها مانند اتومبیل علاوه بر آموزش نیاز به کسب مهارت های خاص و کسب گواهینامه دارد چون استفاده نادرست از آن مخاطره آمیز است.

وی استفاده از فضای مجازی را نیازمند کسب مهارت از طریق آموزش دانست و تاکید کرد: بیشترین مسئولیت در این موضوع بر عهده خانواده ها خصوصا مادران است.

ملکی با ذکر مثالهایی از اتفاقات واقعی معلول فضای مجازی گفت: در همین شهرستان ماسال گزارش‌های ناراحت کننده ای از اتفاقات مرتبط با فضای مجازی به گوش می رسد که بعضا امکان ذکر آنها در جلسات عمومی نیست.

وی تاکید کرد: سن نوجوانی و دوره دبیرستان از سنین بسیار مهم است و اگر نوجوان شما در منزل دیده نشود و محبت نبیند به فضای مجازی برای دیده شدن و جلب توجه روی می‌آورد که زمینه بسیاری از انحرافات خواهد بود.

دبیر دفتر شهرستانی سازمان سراج در این جلسه ضمن تشریح برخی امکانات و آسیب‌های فضای مجازی اظهار داشت: امکان بستن این فضا ممکن نیست و ما باید فرزندان خود را برای استفاده درست از فضای مجازی آماده کنیم و این آمادگی فقط با آموزش و کسب مهارت ممکن است.

ملکی خاطر نشان کرد: مرحله اول و پیش نیاز مدیریت رسانه در خانواده، موضوع “حاکمیت قانون” و درک “لازم بودن قانون” در همه امور است. یعنی هم فرزندان و هم اولیا باید بدانند که برای همه امور خصوصا فضای مجازی نیاز به قانون و اجرای آن در خانواده داریم. مثلا استفاده از فیلترشکن غیرقانونی است. آیا شهری که قانونی در آن وجود نداشته باشد و یا رعایت نشود را میتوان متصور شد؟ فضای مجازی نیز اینگونه است.

این کارشناس سواد فضای مجازی عنوان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم در قبال فرزندان خود مسئولیم و نمی توانیم آنها را از خود دور کنیم در نتیجه راهنمایی و اصلاح تنها مسیر پیش روی ماست. مسئولین هم در قبال فضای مجازی در کشور مسئولند اما انجام ندادن این وظیفه توسط این قشر، نمی‌تواند دلیلی بر کم کاری و بی تفاوتی والدین باشد.

 

بخش هایی از سرفصل های ارائه شده در این نشست به شرح زیر است:

  • پدران و مادران باید مهارت های خود درفضای مجازی را ارتقاء دهند و یا از دیگران کمک بگیرند. باید روشهای تربیتی را آموزش ببینند. آداب و رسوم ملی و مذهبی کشور را یاد گرفته و به فرزندان خود نیز بیاموزند.
  • پدر و مادر اصلی ترین الگوی فرزندان هستند و همچنین همبازی‌ها، همسایگان، همکلاسی‌ها و خصوصا معلمان الگوی دانش آموزان هستند.
  • امروزه الگوهای تقلبی مانند سلبریتی ها بعنوان الگوی فرزندان ما درفضای مجازی جولان می دهند و باید چهره واقعی این افراد برای مردم افشا شود.
    بعنوان مثلا خواننده ای مانند سلنا گومز یک رقاصه فاسد است و به هیچ عنوان نمی تواند الگوی مناسبی برای فرزندان ما باشد اما متاسفانه به مدد رسانه های قدرتمند غربی به یک الگوی محبوب در بین نوجوانان دختر تبدیل شده است.
  • فضای مجازی باید توسط خانواده ها مدیریت شود در غیر اینصورت عواقب بسیار جبران ناپذیری خواهد داشت.
  • مهمترین موضوعی که خانواده ها باید به آن توجه کنند “مدیریت نیاز” نوجوانان است. باید نیاز نوجوان خود را بشناسیم و برایش برنامه ریزی کنیم.
  • مدیریت نیاز ،مدیریت ابزار ، مدیریت محتوا، مدیریت زمان و مدیریت مکان از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنیم.
  • بین نیاز فرزندان و درخواست و خواهش آنان تفاوت اساسی وجود دارد و نباید هر خواسته ای را بعنوان نیاز واقعی فرزند برآورده کرد. مثلا درحال حاضر اینترنت پرسرعت و یا ۴G به هیچ عنوان نیاز اصلی فرزندان نیست و درصورت ارائه باید بشدت کنترل شود.
  • محتوای دستگاههای دیجیتال فرزندان باید توسط والدین رصد و کنترل شود. برای این موضوع میتوانند از افراد معتمد و کارشناس کمک بگیرند.
  • زمانهای استفاده از فضای مجازی باید توسط خانواده کنترل شود و به برنامه های مهم دیگر زندگی لطمه نزند.
  • بدترین زمان استفاده از اینترنت و فضای مجازی برای فرزندان شبها است!
  • قانون ” بردن گوشی به اتاق خواب ممنوع” را در خانه اجرا کنید.استفاده از گوشی و تبلت در مکانهایی مثل اتاق خواب و مهمانی ها باید محدود شود.
  • بازی برای کودکان و تفریحات سالم و مهارت آموزی می تواند بهترین جایگزین برای فرزندان باشد.
  • نوجوانی که مهارتی کسب کند سعی می کند از مهارتش استفاده کند و همین موضوع علاوه بر پرکردن اوقات فراغت او موجب کسب اعتماد بنفس در فرزندان و جلوگیری از تحقیر و حذف خودباختگی می شود.
  • گاهی در بازیهای رایانه ای و گشت و گذارهای اینترنتی، فرزندان را همراهی کنیم.
  • بهترین وسیله برای ایمن سازی فرزندان از آسیبها در اجتماع، دین و معنویت و ارتباط با خدا است و اصلی ترین محور آن نماز است.
  • فرزندان خود را با مساجد و هیئات و امور مذهبی بیمه کنید.
  • تمامی مواردی که در بالا به آنها اشاره شد درصورتی مثمرثمر واقع خواهد شد که “تدریجی” و “مستمر” باشد و اجرای آنها همراه با اقتدار و صمیمیت پدر و مادر باشد.

این جلسه به همت مرکز مشاوره اداره آموزش و پرورش شهرستان ماسال و مدیریت دبیرستان دارالزهرا برگزار شد.
همچنین در پایان این جلسه به تمامی شرکت کنندگان، کتابچه “چند پیشنهاد ویژه ” شامل لیستی از نرم افزارهای تلفن همراه، بازی و سایت کودکانه، پدرانه و مادرانه که توسط سازمان فضای مجازی سراج تهیه شده است اهدا شد.

دفتر استانی سازمان سراج آمادگی دارد جهت ارتقاء سواد فضای مجازی به تمامی شهرستانها مدرس اعزام کند که مدارس، ادارات و نهادها میتوانند به این دفتر مراجعه کنند.

آدرس: رشت، بلوار شهید بهشتی، بالاتر از چهارراه دکتر حشمت، روبروی کوچه شهید فکوری، ساختمان جیحون، طبقه سوم، واحد ۵٫

تلفن دفتر : ۳۳۶۱۷۴۱۹  رایانامه: gilan@seraj.ir  تماس با دبیر سراج در گیلان: ۰۹۱۱۳۴۹۰۳۹۹(آقای ستوده) – http://seraj.ir/gilan


يک ديدگاه

  1. اسماعيلي گفت:

    متاسفانه مردم اصلا نظارت ندارن روي بچه هاشون
    بايد كلاس آموزشي براي ژدرا و مادرا و بچه ها رو اجباري كنن