شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۱۳ فروردین ۹۵
ساعت انتشار : ۱:۴۰ ب.ظ
چاپ مطلب

ماسال شهری رویایی در طبیعت سبز گیلان میزبان گردشگران ایرانی و خارجی

ماسال شهری رویایی در طبیعت سبز گیلان با داشتن مناطق بکر گردشگری میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال به نقل از شبستان، با موقعیت جلگه ای در فاصله ۴۷ کیلومتری شمال غرب شهر رشت و در ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه سرا واقع شده است، اقلیم مرطوب و معتدل آن به جهت واقع شدن در نزدیکی کوهستان های تالش از یک سو و دریای خزر از سوی دیگر از هر دو عامل جغرافیایی مذکور متاثر می‌باشد.

 این شهرستان بسیار زیبا با مساحت ۶۲۲ کیلومتر مربع و ارتفاع ۸۴ متر بالاتر از سطح دریا، دومین شهرستان مرتفع گیلان پس از رودبار محسوب می‌شود.

 ماسال منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در گیلان بوده و دیدن طبیعت آن سیری ناپذیر است، این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان‌های گرم و با درصد رطوبت بیشتر از ۷۵ درصد است.

 شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد واقع است و ییلاقات ماسال یکی از مناطق زیبا و بی‌نظیری می‌باشد که گردشگران زیادی را از سراسر ایران به طرف خود می‌کشاند.

 شهرستان ماسال از شمال به کسگر و شاندرمن از غرب و جنوب غربی به خلخال، از شرق به فومن و صومعه سرا محدود می‌شود، وجه تسمیه ماسال از ترکیب (مازال) یا (مزال) یا (مس ال) به معنای کوه وار و یا مانند کوه است.

بام سبز ماسال

 مردم ماسال به میهمان نوازی مشهور می‌باشند و دارای طبیعتی سخت چون صخره های کوهستانی و ملایم چون شبنم های بهاری، طبیعت مناسب سبب رونق کشاورزی و دامداری شده است، از محصولات عمده این شهرستان می‌توان برنج، فرآورده های دامی از قبیل شیر، پنیر، کره، کشک، پشم و عسل و … را نام برد که همین امر موجب گرمی شنبه بازار ماسال شده است.

 منطقه جنگلی طاسکوه و آری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارها و صخره های بلند، گردشگاه جنگلی ریزه مندان،‌ییلاق شالماء چسلی، بیلگاه دون، اسپی دشت، دشت النزه و ویرگاه، خندیله پشت، مارجونه، رشته پشت، وشنه راه، واشیار، اولسته بلنگاه، صی فی، نم نمه پشت، خشکه دریا، تلارگاه و  ملومه بند، غار آویشو، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا، وردم، منطقه یادمانی مشهد میرزا(محل شهادت میرزا کوچک خان جنگلی)، مناطق ییلاقی تاریخی سنگ بست و دره خون، بقایای قلعه کول ماسال، محوطه شیخ نشین، بقاع متبرکه شالما، مهر علی و رضا علی، بنای امامزاده چسلی و بقعه متبرکه امامزاده شفیع از جاذبه های گردشگری، اماکن تاریخی و زیارتگاه و اماکن مذهبی این شهرستان هستند.

 چوب تراشی، جاجیم بافی، بافتنی های سنتی، شالبافی، البسه محلی، چلنگری و نمد مالی از صنایع دستی و  وز پلو، کله پاچه پلو، پکل پلو، شیرن قلیه، مجوا قلیه، سیر داغ، جیگر خوروش، سیر قلیه و ووزناز از غذاهای محلی این شهرستان است.

انتهای پیام/


ویژه ها