شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۹۵
ساعت انتشار : ۴:۲۶ ب.ظ
چاپ مطلب
دختر شهید قویدل؛

حضور در المپیک آرزوی پدرم بود / تمرین در سرمای شدید برای تحقق آرزوی پدر

راسپینا قویدل گفت: پدرم دوست داشت روزي شاهد کسب موفقيت من در اين رشته و حضورم در المپيک باشد. من هم با همين هدف مصمم تر از قبل در اردوها حاضر هستم

به گزارش ماسال نیوز به نقل از خبرگزاري مهر : راسپينا قويدل متولد۳۰ مهرماه سال ۱۳۸۰ و تنها فرزند خانواده است. راسپينا دختر متولد شده پاييز معناي اسمش نيز پاييز است. پاروزن جوان ايران اين روزها در هواي سرد و يخ زده درياچه آزادي، با ياد و خاطره پدرش مصمم تر از قبل پارو را در آب حرکت مي دهد.

۳۰ مهرماه سال ۱۳۹۵ کوروش قويدل تکنسين برق در جريان ماموريتي به کرکوک عراق توسط گروه داعش به شهادت رسيد. تنها دختر وي اين روزها مصمم تر از قبل در حال پيگيري تمريناتش در اردوي تيم قايقراني و حضور قدرتمندتر در رقابتهاي ليگ برتر قايقراني است. با آرزوي اينکه بتواند روياهاي پدر شهيدش را با حضور در المپيک و کسب مدال در ميادين بين المللي محقق کند.

خبرنگار مهر با اين ورزشکار گفتگويي انجام داده است که مي خوانيد:

خبرگزاري مهر : اردوي تيم قايقراني جوانان اين روزها در تهران برگزار مي شود، تمرينات تيم چطور بود؟ 

– راسپينا قويدل: تيم قايقراني جوانان براي حضور در مسابقات قهرماني آبهاي آرام آسيا در سال ۲۰۱۷ (چين) هر ماه به طور منظم تمرينات خود را در درياچه آزادي تهران دنبال مي کند. تمرينات خوبي را پشت سر گذاشتيم و شرايط تيم خوب است. من دوسالي است به اردوهاي قايقراني دعوت شده ام اما تا به امروز در هيچ مسابقه اي تيم ملي را همراهي نکرده ام.

* چطور با رشته قايقراني آشنا شديد؟
– من از خردسالي وارد رشته شنا شدم و تقريبا ۱۰ سالي در اين رشته فعاليت کردم. در تيم شناي ما مائده طهماسبي يکي از اعضا تيم قايقراني هم حضور داشت. به واسطه وي با رشته قايقراني آشنا شده و به مرور علاقمندتر شدم. من تمام رشته هاي روئينگ، اسلالوم، کانو و کاياک را بررسي کردم و در نهايت با ديدن کاياک به اين رشته بيشتر از مابقي علاقمند شدم و تصميم گرفتم در اين رشته فعاليت کنم. تقريبا دوسالي است که در اين رشته فعاليت کرده و با تيم ملي و باشگاهي هم تمرين مي کنم. قرار بود همراه تيم ملي قايقراني مهرماه امسال به مسابقات ازبکستان بروم اما اعزام اين تيم از سوي فدراسيون لغو شد.

راسپينا بعد از شهادت پدرش در مسابقات قهرماني کشور قايقراني درخشش بي نظيري داشت. وي که با انگيزه بيشتري در رقابتها حاضر مي شود موفق به کسب دو مدال طلا و نقره در رقابتهاي قهرماني آبهاي آرام کشور آبان ماه شد

* آيا با تيم هاي باشگاهي هم همکاري دارد؟
– بله در فاصله بين اردوهاي تيم ملي با تيم  قايقراني باشگاه قوا تمرين کرده و در ليگ حاضر هستم. باشگاه هاي قايقراني يکي دوسالي است که در ترکيب خود از قايقرانان رده سني جوانان هم استفاده مي کنم و من هم در اين دوسال در تيم قوا پارو مي زنم. همراه اين تيم عناوين مختلفي هم کسب کرده ام. همين طور در مسابقات قهرماني کشور امسال صاحب دو مدال طلا و دو نقره شدم.

 

* بهترين مشوق راسپينا در قايقراني چه کسي است ؟
– پدر شهيدم بهترين مشوق من در قايقراني است. مادرم بيشتر دوست داشت که من درس بخوانم اما من قايقراني را بيشتر دوست داشتم. پدرم هميشه من را به سر تمرينات مي آورد و پيگير تمرينات و برنامه هاي حضورم در اين رشته بودم. وي هميشه معتقد بود که من بايد بهترين باشم. آرزويش کسب مدال و حضورم در المپيک بود. هرچند مادرم دوست داشت من بيشتر به درس هايم برسم اما وقتي حرف قايقراني پيش مي آمد من با جان و دل به سر تمرين مي رفتم. بعد از شهادت پدرم مادرم بيشتر از قبل براي تحقق خواسته پدرم به من دلگرمي داده و کمکم مي کند.

* آرزوي پدرت چه بود؟
– پدرم دوست داشت روزي شاهد کسب موفقيت من در اين رشته و حضورم در المپيک باشد. من هم با همين هدف مصمم تر از قبل در اردوها حاضر هستم و اميدوارم بتوانم روزي به المپيک رفته و مدال بگيرم تا آرزوي پدرم را برآورده کنم.

* هدف خودت در قايقراني چيست؟
– آروزي هر ورزشکاري رسيدن به بالاترين حد آن ورزش است يعني حضور درالمپيک. من هم تمام تلاشم را براي موفقيت در اين رشته انجام مي دهم تا اين اتفاق بيافتد. من در کنار ورزش دوست دارم روزي بتوانم مربيگري هم کنم. به نظرم توان مربيگري و آموزش را دارم و مي توانم از پس اين کار برآيم.

* راسپينا به غير از ورزش دوست دارد چه برنامه اي براي آينده و تحصيلاتش داشته باشد؟
– مي خواهم در رشته تغذيه ورزشي ادامه تحصيل دهم. به اين رشته علاقمندم و به نظرم با ورزش نيز مرتبط است.

* مي توانيد يکي از خاطرات با پدرتان را تعريف کنيد؟
– من با پدرم خيلي خاطره دارم.
«راسپينا بعد از دقيقه اي سکوت تنها خواستار ادامه گفتگوي خود با مهر شد.»

* برنامه ها و امکانات قايقراني در ايران چطور است و چه توقعي از فدراسيون براي تيم جوانان مي رود؟
– ما اردوهاي داخلي خوبي داريم اما به نظرم لازم است که در اردوهاي برون مرزي و مسابقات برون مرزي نيز حاضر شويم. قرار است تيم ما سال آينده در رقابتهاي قهرماني آسيا شرکت کند اما ما هيچ شناختي از رقيبان خود نداريم و تا به امروز آنها را نديده ايم. مطمئنا حضورمان در مسابقات برون مرزي يا اردو مي تواند کمک زيادي به ما کند. از نظر تجهيزات شرايط ما خوب است. همه ما قايق و پاروي شخصي داريم و مشکلي از اين بابت نيست.

* ظاهرا در هفته هاي اخير و در سرماي تهران شرايط سختي براي تمرين داشتيد؟
– هواي سرد هفته هاي گذشته در تهران و تمرين زير برف براي ما تجربه جالبي بود و حال ما را بهتر کرد. اين اولين بار بود که اين طور در تهران تمرين مي کرديم. به حدي هواي درياچه سرد ويخ بود که باران و برفي که روي کلاه هايمان مي باريد قنديل مي بست .

 


ویژه ها