شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۰۹ اردیبهشت ۹۳
ساعت انتشار : ۱۱:۳۵ ق.ظ
چاپ مطلب

گزارشی از غار آویشوی شاندرمن, طولانی ترین غار آبی گیلان

غار آويشو در شاندرمن بعلت وجود چاههاي بزرگ و کوچک تشابه زيادي به غار علي صدر در همدان دارد اما بعلت وجود مشکلاتي در مسير دسترسي به آن متاسفانه تاکنون از ديد بسياري از علاقه مندان پنهان مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماسال، در ۳۷ کيلومتري جنوب غربي شهر شاندرمن و در منطقه اي مرتفع و پوشيده از درختان  خودرو , طولانی ترین غارآبی گیلان  قرار دارد که در سال ۱۳۸۸ با نام غار «آويشو»  به همت جمعي از علاقه مندان به طبيعت  در فهرست آثار طبيعي و ملي کشور ثبت شده است.

 اين غار شگفت انگيز و کم نظير آبي که تا کنون ۱۵۰۰ متر از مسير آن توسط تعدادي از کوهنوردان و غارپيمايان پيمايش شده است , بعلت وجود چشمه هاي مختلف در اطراف آن جزء غارهاي رودخانه اي محسوب مي شود که شامل دو دهانه بزرگ و کوچک با ارتفاع بيست و شش متر به صورت کانالهايي در سنگ هاي آهکي اطراف خود توسعه يافته است.

آويشو  در واقع يک اصطلاح تالشي است که از دو کلمه آو (آب)  و ويشو (فرو مي رود) و به معناي محل فرو رفتن آب مي باشد  اين غار دالاني در ارتفاعات سرسبز روستاي سياهمرد شاندرمن به سمت اين شهر جريان دارد و هيچکس تاکنون به درستي نتوانسته است تمام مسير آن را جهت کشف محل تخليه آب پيمايش نمايد اما در بخش هاي که پيموده شده است دالان وتالارهايي وجود دارد که کف آن بدون  شيب و کاملا بصورت افقي بوده و تنها چند مورد مسير انحرافي در آن وجود دارد.

غار آويشو در شاندرمن  بعلت وجود چاههاي بزرگ و کوچک تشابه زيادي به غار علي صدر در همدان دارد اما بعلت وجود مشکلاتي در مسير دسترسي به آن متاسفانه تاکنون از ديد بسياري از علاقه مندان پنهان مانده است.

اين غار کم نظير بعلت قرار داشتن در ارتفاعات زيبا وديدني شهرستان ماسال و جود منطقه اي بکر وجنگلي و مناظر شگفت انگيزي که در اثر جريان آب ورسوب املاح آهکي در آن ايجاد شده است مي تواند بسياري از علاقه مندان به طبيعت را از نقاط مختلف ايران و جهان جهت بازديد وانجام کارهاي علمي و تحقيقاتي  به خود جلب نمايد اما متاسفانه تاکنون بعلت عدم معرفي همچنان ناشناخته باقي مانده است.

راه دسترسي به اين اثر کم نظير با استفاده از ماشين جاده اي خاکي با  طول کمتر از ۳۰ کيلومتر است که از انتهای بلوار بهارستان شاندرمن می توان به سمت آن حرکت کرد.

پژوهش های زمین شناسی قدمت این اثر طبیعی را به ۷۵ میلیون سال قبل نسبت میدهد.

منبع: جبار نوروزی –  خزرآنلاین


4 ديدگاه

  1. تنها گفت:

    تا جاییکه من اطلاع دارم این غار اطراف روستای امامزاده شفیعه لطفا آدرس دقیق تری بدین

  2. ALONE گفت:

    این غار در یکی از کوه های سیاهمرد واقع در شاندرمن قرار دارد و طبق گفته های اخیر با همین ادرس به ثبت رسیده است.

    باتشکر از اطلاعات رسانی شما.لطفا کمی بیشتر درمورد موضوعات تحقیق کنید

  3. دوست گفت:

    ما این عکس ها رو بیشتر در کارهای اقای تقی اسکندری مشاهده نموده ایم لطفأ عکس های زیبایی را به نمایش بگذارید با تشکر

  4. LOVE گفت:

    لطفا تصاویر زیبا به نمایش بگذارین تصاویر کلآ مات و پراکنده می باشد ممنون میشم

ویژه ها