شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۹۶
ساعت انتشار : ۱۱:۰۵ ق.ظ
چاپ مطلب
یک فعال فرهنگی ماسال:

کانون طلیعه ظهور ماسال عملا تعطیل شده است / به جریانات خودجوش فرهنگی بی توجهی می شود / مسجد جامع ماسال اکنون برنامه فرهنگی مشخصی ندارد / مشکل از مدیریت ثابت و ۳۰ ساله‌ آن است

یک فعال فرهنگی شهرستان ماسال گفت: امروز جای نگرانی دارد که مسجد جامع این شهر با این عظمت برنامه فرهنگی مشخصی ندارد.

کانون طلیعه ظهور یکی از مراکز فرهنگی خودجوش و مردم نهادی بود که در سال‌های اخیر منشا برکات زیادی شد. بنا بر اخبار اینک اما این کانون فرهنگی درست در زمانی که نیاز به فعالیت های خودجوش مردمی بواسطه تاکیدان رهبر انقلاب بیش از پیش دیده می شود، عملا تعطیل شده است. به همین بهانه مصاحبه ای با یکی از اعضای این کانون و از فعالان فرهنگی شهرستان ترتیب داده ایم.

 

***

 

ماسال نیوز: درباره کانون طلیعه ظهور برای مخاطبانمان بگویید و اینکه چرا عملا فعالیت هایش تعطیل شده است.

با عرض «سلام» که مقدس است و یکی از اسمای خدای من است. همان خدایی که والا محمد(ص) و اعلی علی(ع) را آفرید تا اخلاق و حسن خلق و مردم داری را در لباس یک مبلغ دینی پیاده نموده و مامورشان کند تا با همه وجود در قامت یک مربی برای تربیت نفوس نقش آفرینی کنند. پس خوب حواسمان باشد که اگر توان تربیت و رشد و به کمال رساندن مردم را نداریم حداقل بدانیم بد اخلاقی در ردا و عبا و عمامه و نعلین پیامبر مهربانی ها جایگاهی ندارد.
بگذارید در همین ابتدا صراحتا بدون مقدمه خدمت شما عرض کنم بحث ما بسته شدن درب یک اطاقک چند متری در صحن مسجد نیست! بحث بر سر بی توجهی به یک «جریان»و «گفتمان» مردمی و خودجوش و تربیت محور است که نوعا این گونه تجمع ها مورد تاکید مقام معظم رهبری(حفظه الله) بوده و هست. پس از بُعد یک «مکان» به قضیه نگاه نفرمائید.

 

ماسال نیوز: از همین ابتدا معلوم است حسابی دلتان پر است؟!

بی تفاوتی و بی خیالی متولیان امر است که خاطر ما را آزرده و گرنه از اینگونه امور در ماسال بی شمار یافت می شود. وضعیت مساجد و هیئت های مذهبی این شهر را ببینید، از بیش از ۶۰ مسجد این شهرستان چند تای آن باز است و فعالیت دارند؟ آیا این موضوع زیبنده یک شهر مسلمان شیعی مذهب است؟ در حالی که دشمن با همه سردارانش به مصاف کودکانمان آمده است آیا عافیت طلبی و بی خیالی افسران فرهنگی خط مقدم جنگ نرم سزاوار است؟ آنها میلیاردها دلار هزینه می کنند تا برای کودک من و شما بازی طراحی کنند و مدل عروسکی بسازند و برایش لباس و کیف و کفش و کارتون تولید کنند تا مطابق تفکر آنان رشد کنند و فردا روزی سرباز بی چون و چرای آنان شود تا آنسوی مرزها بنشینند و فرمان دهند که جوان ما چه بخورد، چه بپوشد، چگونه موهای سر و صورتش را اصلاح کند و حتی روزی هم شاید دستور این باشد که کوی دانشگاه و ۸دی خلق نمایند! حال با این وضعیت که خود مقام معظم رهبری همواره در حال آماده باش بوده و لباس رزم بر تن کرده، مسولین ماسالی هیچ یک از این برنامه ها را ندارند که هیچ، بیایند یک «جریان» خودجوش تربیت محور را منقطع کنند آیا جای نگرانی ندارد؟

 

 

ماسال نیوز: کانون طلیعه ظهور چه برنامه‌هایی داشت؟

این کانون فرهنگی با قرار گرفتن در صحن مسجد جامع و مرکز شهرستان، سالها بود که به عنوان یک کانون مردم نهاد به فعالیت‌های تربیتی و اخلاقی پرداخته و به عنوان یکی از قطب های فرهنگی شهر شهره بود. از فعالیتهای اصلی این کانون طراحی و اجرای طرح های تربیتی برای کشف و بروز استداد های نوجوانان و پرورش آنها در مسیر کادر سازی انقلابی و شناسایی نخبگان برای مدیریت دین محور حوزه های اجرایی دیارمان در آینده بود که مهمترین آنها عبارت بودند از:

«طرح تربیتی بچه های بزرگ» که اصلی ترین برنامه کانون بوده و حول محور زیر انجام می گرفت:

* طرح کنفرانس استعداد یابی
* طرح آموزش قرآن به شیوه نوین و شاگرد محور
* طرح کارت نماز
* طرح دیدار با یادگاران شهدا
*طرح آموزش مکبران و موذنان جوان

علاوه بر اهداف و برنامه های فوق کانون از بسیاری از فعالیت‌های ممتاز با طراز انقلاب اسلامی برخوردار بوده که این برنامه ها به صورت هفتگی و مناسبتی در طول سال در شهرستان صورت می‌گرفت که اهم آنها به شرح ذیل می باشد:

الف- برنامه های هفتگی ب- برنامه های سالانه

برنامه های هفتگی:
• دعای ندبه
• زیارت آل یاسین
• کلاس قرآن
• تلاوت نور
• نهج البلاغه
• مهدویت
• کلاس احکام
• کلاس مکبری و موذنی
• برنامه های ورزشی

برنامه های مناسبتی و سالانه:
• اردوهای سیاحتی و زیارتی
• اعتکاف
• شب های قدر
• جشنواره فیلم عمار
• خاطرات انقلاب
• کلاسهای تابستانی(خطاطی،کامپیوتر و…)
• کلاسهای تقویتی
• مسابقات فرهنگی
• ختم قرآن ماه رمضان
• ایستگاه صلواتی
• تزئینات مسجد در مناسبت های مختلف

که تصاویر تمام برنامه ها را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

ماسال نیوز: همه‌ی این برنامه ها تعطیل شده اند؟

متاسفانه بله! و امروز جای نگرانی دارد که مسجد جامع این شهر با این عظمت در طول سال نه یک کلاس احکام دارد، نه کلاس قرانی برگزار می‌کند نه نشریه ای، نه اردویی، نه کلاس تابستانی دارد نه آموزشی می دهد نه برنامه جذبی دارد و همه اینها ناشی از این است که متولیان مسجد سواد فرهنگی ندارند. لذا همین طور پیش برود مسجد جامع ماسال که به جوان بودنش معروف هست چند وقت دیگر با کاهش محسوس نماز گزارن علی الخصوص جوانان مواجه خواهد شد.

 

ماسال نیوز: پیشنهاد شما برای بهبود این وضعیت چیست؟

در خصوص مسائل دینی با یکدیگر تعارف نداشته باشیم و به هم نان قرض ندهیم. مدیریت امروز مسجد بی چون و چرا سواد می‌خواهد. افراد اهل فن و دلسوز و اخلاق مدار و آموزش دیده می طلبد تا مردم بخاط آنها و دوستی با آنها وارد مسجد شوند. بعد اینکه مسجد برنامه داشته باشد بی حال نباشد. مردم آگاهند. می دانند، می‌بینند همه مسائل را حس می کنند. اگر واقعا نمی توانیم و نمی شود جا را برای دیگران باز کنیم. در کار فرهنگی نباید یک نفر بیش از ۵-۶ سال جایی بماند چون هرچه ایده و تز و فکر داشت دیگر یا عملی کرده یا توانایی اش را ندارد. لذا آیا شایسته است یک گروه خاص بیش از ۳۰ سال مدیریت یک مسجد اعظم را برعهده بگیرند؟ ماسال تنها یک مسجد در سطح شهر دارد که همواره باید مملو از جمعیت باشد و جا برای سوزن انداختن نباشد. آیا اکنون اینگونه است؟ باید برنامه ها و کنگره های ملی برگزار کند باید رسانه ای شود. کارگاه های تربیتی و خانوادگی و سیاسی در طول سال داشته باشد تا مردم اشتیاق حضور داشته باشند. آیا هست؟

 

ماسال نیوز: شرایط و موقعیت فرهنگی ماسال را چگونه می بینید؟

شهرستان ماسال همواره تبدیل شده به محلی برای آزمون خطا و حیاط خلوت مدیران غیر بومی درد نا آشنا! ماسال از یک موقعیت بکر فرهنگی بهره می برد که به اعتقاد من بر خلاف اعتقاد برخی، کار کردن در این شهر بسیار آسان است. اما در یکی دو سال اخیر با رشد جمعیت و ورود مسافران و گردشگران که حامل خرده فرهنگ های شهرهای دیگر هستند باعث شده بافت سنتی و مذهبی شهر دستخوش تغییر شود که این موضوع بسیار نگران کننده بوده و جای تامل بسیار دارد. به نظرم اگر همین روند ادامه داشته باشد و مدیریت شهری و فرهنگی توامان وارد این مقوله نشوند و فرهنگ سازی نکنند در آینده با معضل بی هویتی فرهنگی مواجه می شویم. هر شهری برای خودش آداب و رسومی دارد این درست نیست که گردشگران بیایند و هرطور که دلشان خواست رفتار کنند. اگر اینگونه بی سر و سامانی ادامه داشته باشد دیگر هیچ کار فرهنگی در ماسال جواب نمی‌دهد. شما ببینید چقدر راحت حرمت ماه محرم و رمضان و ایام قدر و اعتکاف و شهادت ائمه در ماسال شکسته می شود؟! به نظر قبح گناه در این شهر شکسته و همه چیز عادی شده است و این تازه اول راه است و ما نگران آینده ایم و می‌خواهیم مدیریت شهر به دست جوانان دلسوز و بومی خود این شهر بیفتد تا برای شهر مایه بگذارند. کار با سخنرانی پشت تریبون ها درست نمی‌شود. مرد عمل می‌خواهد تا برای مردم کار کند. به نظر این شرایط اگر مدیریت شود یک فرصت بزرگ برای ماسال است تا کسب و کار در این شهر بی رونق کمی سر و سامان بگیرد و گرنه تهدیدی بزرگ برای هویت این شهر اصیل و با فرهنگ است.

 

 

ماسال نیوز: از نگاه شما بزرگترین ضعف و مشکل سیستم فرهنگی در ماسال چیست؟

به اعتقاد من مشکل اصلی مسائل فرهنگی، ضعف مدیریتی و نبود متولی خاص و علمدار و پرچم دار فرهنگی درد آشنا و تربیت شده و مورد وثوق برای این کار است. کار فرهنگی تخصصی است نباید غیر از اهل فن را در این میدان جنگ بازی داد. جا برای کار کردن بسیار است اما این حوزه تخصص و صبر و اخلاق می طلبد که هرکس ندارد باید صحنه را خالی کند که بازی با اعتقادات مردم، دیگر مسائل سیاسی و اقتصادی نیست که قابل درمان باشد.

 

ماسال نیوز: کارکرد متولیان فرهنگی در ماسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

شما خودتان بیایید ببینید طی این سالها چه کارهایی صورت گرفته و اثراتش چه بوده است. مثلا کی یک فرهنگ سرا ایجاد شد؟ کی یک موزه فرهنگی احداث کردند؟ چرا بعد از سه دهه از عمر انقلاب ماسال هنوز مصلا برای اقامه نماز جمعه ندارد؟ چرا شهری همانند ماسال که نه از تعصبات مذهبی رنج می برد و نه درگیر مسائل قومیتی هست، حوزه علمیه ندارد؟ چرا بعد از این همه سال ما اداره تبلیغات که متولی کار فرهنگی است نداریم؟ پس یک جای کار می لنگد و جایی ضعف وجود دارد. مثلا شهر فومن چگونه توانست با امام جمعه ماسالی اش طی چند سال مصلایی با آن عظمت بنا کند ولی ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم! پس باید قبول کنیم مدیریت فرهنگی ماسال ضعیف است وگرنه بیایند به مردم بگویید که در قامت یک مسئول و مدیر این همه سال چه کرده اند و دستاوردتان چه بوده است؟ با حرف که کار پیش نمی رود.

 

ماسال نیوز: در پایان حرفی اگر هست بفرمایید.

به قول شاعر گوش اگر گوش تو  و ناله اگر ناله من؛ آن چیز که به جایی نرسد فریاد است. ضمن تشکر از شما و همه کسانی که درد دین و دغدغه خدمت دارند امیدورام یک روز خوب برسد که همه چیز درست شود و هرکس و هر چیز سر جای خودش باشد همین و دیگر هیچ.

 

انتهای پیام /


يک ديدگاه

  1. ماسالی ام گفت:

    کجایند عزیزان قرارگاه فرهنگی …

ویژه ها