شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۹۷
ساعت انتشار : ۹:۳۷ ق.ظ
چاپ مطلب
مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان:

مشکل معوقات کارگران سد شفارود مرتفع شده است! / سد لاستیکی ماسال در دهه فجر افتتاح می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: مشکل معوقات کارگران سد شفارود مرتفع شده است و اکنون در این خصوص مسئله‌ای وجود ندارد و در آینده هم وجود نخواهد داشت!

به گزارش ماسال نیوز؛ کاظم لطفی ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران که در سالن جلسات مجتمع اداری سد شفارود برگزار شد با بیان اینکه همکاران آب منطقه‌ای در فصل زراعی به اتمام رسیده درخشیدند اظهار داشت: با توجه به میزان بارش‌ها، امسال سال ویژه‌ای بود و آب منطقه‌ای از این امتحان سربلند بیرون آمد و توانست از این آزمون با تکیه بر دانش و تجربه موفق بیرون بیاید.

وی افزود: برنج دومین محصول استراتژیک کشور است و ۴۰ درصد از برنج کشور با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار در گیلان تولید می‌شود و برای اینکه فصل زراعی خوبی داشته باشیم باید در محدوده‌ی زمانی فصل زراعی برنج ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها، آورد رودخانه‌ها و منابع داخلی استان وجود داشته باشد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: در شروع فصل زراعی امسال ۴۰۰ میلیون مترمکعب در پشت سد منجیل کاهش ورودی داشتیم و ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سایر مجاری آبی کمبود وجود داشت اما با پیش‌بینی صورت گرفته از وضعیت تغییر اقلیم صورت گرفته بود توانستیم استان گیلان را از یک بحران آب نجات دادیم و گیلان را در شرایط اضطراری مدیریت کردیم.

لطفی افزود: ما در آینده هیچ مشکلی در تأمین آب زراعی و صنعت در استان نخواهیم داشتیم.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ پروژه در سطح استان از دی‌ماه ۹۶ اجرایی شده است که در این بین ۱۲۸ پروژه را وارد مرحله بهره‌برداری کردیم اظهار کرد: چند شهر ما می‌توانست خسارت عمده ببیند که با اجرا شدن این پروژه‌ها این خسارت‌ها پیش نیامد. لنگرود و تالش در صدر آسیب‌پذیری در اثر خشک‌سالی بودند که توانستیم نقاط آسیب‌پذیر را به طور کامل با احداث چاه‌ها مدیریت کنیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه پروژه سد شفارود فعال‌ترین پروژه امور آب کشور است گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۸ بدنه سد را به اتمام برسانیم و در سال ۹۹ سد را وارد مدار بهره‌برداری کنیم که این از معجزه‌های استان گیلان خواهد بود و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

لطفی با بیان اینکه در امور حفظ حوزه سد سپیدرود با استان‌های دیگر درگیر هستیم افزود: باید از حوزه منابع داخلی خودمان استفاده کنیم. ما از سال ۹۵ حوزه سدسازی را در داخل استان شروع کرده‌ایم و اکنون در تالش، رضوانشهر، ماسال، شفت، فومن، لنگرود و … در حال احداث سد هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان درباره روستای دوران که در صورت آبگیری سد شفارود به زیر آب می‌رود اظهار کرد: اکنون مشکل روستای شالم حل شده و اراضی آن خریداری شده است و قرار است اراضی روستای دوران از سوی کارشناسان دادگستری کارشناسی شوند تا برای خریداری اقدام کنیم و این موضوع ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه سالیانه ۶٫۵ میلیارد مترمکعب آب توسط رودخانه‌ها از گیلان وارد دریا می‌شود گفت: ۲ میلیارد مترمکعب توسط سد سپیدرود در سد شهر بیجار مدیریت می‌شود و ۲ میلیارد مترمکعب وارد تالاب و ۲ میلیارد مترمکعب هم از طریق مناطق خارج از تالاب وارد دریا می‌شود. سالیانه تالاب انزلی حدود ۶ بار پر و خالی می‌شود. ظرفیت تالاب انزلی حدود ۳۰۰ میلیون مکعب است و آبی که وارد آن می‌شود ۲ میلیارد مترمکعب است.

لطفی افزود: این منابع آبی را باید قبل از ورود به دریا در جلگه مدیریت کنیم. سد باعث تلطیف و خنکی هوا می‌شود و محیط گردشگری و شرایط تزریق آب زیر زمینی را فراهم می‌شود. بیشترین آب دریای خزر از رودخانه ولگا تأمین می‌شود و استراتژی ما استفاده از آب‌های داخلی در جلگه است. در حال حاضر ۶ سد بزرگ در حال احداث داریم و ۲۰ سد کوچک و ۱۴ سد متوسط در جلگه خواهیم زد و آب استان را با این اسلوب مدیریت خواهیم کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان ادامه داد: در ساخت سد شفارود حدود ۹۴ هکتار جنگل به زیر آب خواهد رفت و بر اساس همین به دولت تعهد دادیم که تا ۵ برابر این مساحت برای توسعه جنگل هزینه کنیم.

لطفی درباره آرامگاه شهدای منطقه سد شفارود گفت: محل تدفین شهدا مشخص شده است و طی مراسم خاصی این انتقال انجام خواهد شد و این کار در زمان خودش انجام می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان درباره معوقات کارگران سد شفارود و در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران اظهار کرد: مشکل معوقات مرتفع شده است و اساساً مشکلی در خصوص معوقات کارگران وجود ندارد و در آینده هم وجود نخواهد داشت.

لطفی درباره معوقات سد لاستیکی کومار تالش گفت: در سد تالش فقط ۱۰ نفر کارگر کار می‌کند. این‌ها گفتند در سد شفارود اعتصاب می‌کنند ما هم اعتصاب کنیم. بابا ۱۰ نفر هستند. این‌ها ۲ ماه حقوق عقب‌افتاده دارند. تمامی کارگاه‌ها دو سه ماه حقوق معوق دارند. ما کارگاه داریم که ۴ ماه هم حقوق ندارند مشکلی هم با آن‌ها نداریم.

وی درباره سد لاستیکی ماسال و در پاسخ به سؤال خبرنگار ماسال نیوز بیان کرد: پروژه سد ماسال مشکل خودش را دارد چون آن موقع شهردار ماسال می‌خواست سد در منطقه بالاتر ساخته شود که شهردار با خواسته ما موافقت کرد که در پایین‌تر ساخته شود اما شهردار عوض شد و شهردار جدید گفت کدام سد و این چی است و آن چی است؟ الآن سد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قطعاً تا پایان امسال وارد مدار بهره‌برداری شود و به احتمال قوی در دهه فجر افتتاح می‌شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان درباره مباحث گردشگری سد گفت: ما به موارد گردشگری سد کاری نداریم و فقط سد احداث می‌کنیم.

لطفی درباره کارگران اخراجی سد اظهار کرد: خوب برخی نمی‌خواهند کار کنند بالاخره باید این‌ها را تغییر داد. قبل از این سد از بس تعطیل بود برخی عادت کردند که کار نکنند و این افرادی که کار نمی‌کنند باید تغییر کنند.

 


ویژه ها