یکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ , 18 November 2018
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۹۷
ساعت انتشار : ۸:۳۴ ب.ظ
چاپ مطلب
بررسی فارس از سیلی که گذشت

خسارت قابل‌توجه سیل به راه‌های استان در پی احداث نشدن راه فنی و مستحدثات پیشگیرانه

خسارت بیش از 70 میلیارد تومانی سیل به راه و ابنیه‌ی فنی آن در دو هفته گذشته نشان می‌دهد که باید در احداث راه فنی و مقاوم در برابر سیل، احداث سد در محل طغیان رودخانه‌ها، لایه روبی به‌موقع و جلوگیری از برداشت بی‌رویه شن از بستر رودخانه‌ها اهتمام بیشتری داشت.

به گزارش ماسال نیوز؛ به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، استان‌های شمالی به‌ویژه گیلان و مازندران ازجمله استان‌هایی هستند که با شدت گرفتن بارش‌های باران علاوه بر واحدهای مسکونی و تجاری مردم، خسارت‌های شدیدی به زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی آن‌هاوارد می‌شود.

استان گیلان باوجود قرار گرفتن در کنار رودخانه‌های خروشان ازجمله استان‌هایی است که شدت بارش باران و جاری شدن سیل موجب خسارات فراوان در آن می‌شود که راه‌ها و تأسیسات آن ازجمله آن‌ها است.

خسارات زیاد به شریان‌های مواصلاتی گیلان/انسداد ۳۳ محور روستایی

راه‌های مواصلاتی استان گیلان به دلیل قرار گرفتن در حاشیه رودخانه‌ها و از بین رفتن نسبی پوشش گیاهی و درختی در جنب آن‌ها موجب شده تا میزان خسارت‌ها به شریان‌های مواصلاتی بیشتر شود و این در حالی است که ۴۲ اکیپ راهداری با ۴۷۰ نفر راهدار و ۲۴۵ دستگاه انواع خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین در پی بارندگی و سیل دو هفته اخیر در محورهای استان گیلان بی‌وقفه تلاش کردند.

بارش باران و به راه افتادن سیل ۳۳ محور روستایی در استان گیلان را مسدود کرد و در کنار تخریب راه‌ها پنج پل نیز تخریب شد که در همان روزهای اول بیشتر راه‌های مواصلاتی اصلی و فرعی استان بازگشایی شدند.

محور پونل به خلخال ازجمله محورهای مواصلاتی در گیلان بود که به دلیل ریزش کوه و تخریب پل در اثر بارش شدید کاملاً مسدود شد و مسافران و رانندگان مجبور شدند از مسیر جایگزین اسالم به خلخال برای عبور استفاده کنند و در کنار انسداد این محور، راه ضیابر به صومعه‌سرا نیز به علت آب‌گرفتگی مسدود شد و این انسداد تا فروکش کردن کامل آب به طول انجامید.

اما در کنار آب گرفتی‌ها و جاری شدن سیل در گیلان‌ همان‌گونه که انتظار می‌رفت خسارت‌هایی نیز به بار آمد که این میزان خسارت‌ها در بخش راه و ابنیه‌ آن قابل‌توجه است.

خسارت ۷۰ میلیارد تومانی به راه‌ها و ابنیه فنی گیلان

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به وارد آمدن بیش از ۷۰ میلیارد تومان خسارت به راه‌ها و ابنیه فنی استان به دنبال بارش‌های اخیر و جاری شدن سیل اظهار کرد: بیشترین خسارت به راه‌ها و ابنیه مربوط به شهرستان‌های املش، رودسر، رضوانشهر، صومعه‌سرا، لنگرود، فومن و شفت بوده است.

محمدرضا نازک‌کار با اشاره به اعزام به‌موقع و به هنگام راهداران در محورهای آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر گیلان افزود: راهداران گیلانی با تجهیزات ماشینی سبک و سنگین در همان ساعات نخستین بارش باران و جاری شدن سیل به‌سوی مناطق آسیب‌دیده و در معرض خطر شتافتند و از وارد آمدن خسارت بیش‌ازاندازه سیل به راه‌ها و ابنیه‌ فنی جلوگیری کردند.

وی با اشاره به حجم بالای تخریب راه‌ها و پل‌ها ناشی از بارش سیل گفت: در حال حاضر از وجود مسیرهای دسترسی موقت جهت رفع مشکل تردد در محل پل‌های تخریب‌شده بهره گرفته‌شده تا پس از تخصیص اعتبارات لازم نسبت به بازسازی پل‌های تخریب‌شده اقدام شود.

اهمیت مقاوم سازی تأسیسات و سازه‌های محورهای مواصلاتی

یقیناً نمی‌توان مانع از بارش باران و طغیان رودخانه‌ها شد اما می‌توان با اقدامات پیشگیرانه سیل نشأت‌گرفته از جریان آب در رودخانه‌ها را کنترل کرد و یا به حدی کاهش داد.

لایه روبی انهار یکی از شیوه‌های معمول و متداول است که امروزه از سوی اعضای ستاد مدیریت بحران در استان‌ها توسط راهداران برای کاهش آسیب‌های احتمالی به راه‌ها و ابنیه‌ی فنی کم‌وبیش انجام می‌شود که این کار تا حدودی از وارد آمدن سیل به راه‌ها می‌کاهد اما کافی نیست.

مقاوم ساختن تأسیسات و سازه‌های محورهای مواصلاتی و راه‌ها در برابـر سـیل از دیگر اقداماتی است که در استان‌های شمالی سیل‌خیز ازجمله گیلان باید بیشتر به آن توجه شود.

یکی از شیوه‌های رایج بــرای کاهش خـسارت طغیان‌ها ایجاد مستحدثاتی است که با ایجاد آن‌ها آسیب‌پذیری مستحدثات راه‌ها در برابر سیلاب‌ها بـا اسـتفاده از مـصالح و فن‌های مناسب کاهش پیدا می‌کند.

احـداث دیواره‌های سـیل بند موضعی و یا جلـوگیری از ورود سیلاب به داخل مستحدثات راه با دیوارچینی و سدسازی را می‌توان یکی دیگر از ابرهایی نام برد که از خسارت‌های سیل به ابنیه‌ی فنی راه می‌کاهد.

لزوم جلوگیری از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها

آموزش دهیاران، شوراهای اسلامی، کشاورزان، اهالی محل و سایر ذینفعان در روستا برای مقابله صحیح با سیل در مناطق سیل پذیر از سوی دولت و گروه‌های مردم‌نهاد از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند تا حدودی در کاهش خسارت ناشی از سیل تأثیر داشته باشد.

بخش مهم‌تر راهکارها برای کاهش خسارت‌های مالی ناشی از جریان سیلاب مقاوم‌سازی و ضد سیل ساختن راه‌ها و ابنیه‌ی فنی ساخت آن‌ها در کنار احداث سدها و جلوگیری از برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها است.

دولت باید در جهت پیشگیری از وقوع سیل با به‌کارگیری از روش‌های عملیات سـاختمانی و غیـر سـاختمانی در مناطق در محدوده سیل سیاست‌گذاری کند.

امروزه در اکثر مناطق کشور به‌خصوص گیلان تنها با یک نوع و شیوه راه‌سازی، راه‌ها احداث می‌شوند که با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی، اقلیمی و نوع استفاده خودروهای ترددکننده نیازمند توجه بیشتری از سوی دولتمردان به‌ویژه شرکت ساخت راه‌ها است.

سیل اخیر نشان داد که دولت هرچند در کنترل بحران‌ها و برگرداندن شرایط اضطراری به حالت اول نقش بهتری ایفا کرده اما در جلوگیری از بروز سیل ازجمله آموزش دادن به دهیاران، احداث راه مبتنی بر علوم و فنون روز و یا حتی لایه روبی به‌اندازه و با عمق کارشناسی، جلوگیری از برداشت بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها و بی‌توجهی به احداث سد در محل بروز سیلاب‌ها و سایر موارد پیشگیرانه درست عمل‌نکرده است.

آسیب‌های وارده آمده به راه‌ها و ابنیه فنی آن در گیلان آن‌هم به میزان بیش از ۷۰ میلیارد تومان در شرایط کنونی اقتصادی رویدادی ناخوشایند به شمار می ورد که هزینه‌ای گزاف بر بیت‌المال است و این دولت است که باید در تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های قبل از وقع سیل بر راه‌ها و ابنیه‌ی احداث‌شده خود بیشتر نظارت کند تا در بروز سیلاب‌ها هرچند با حجم گسترده‌تر شاهد خسارت‌های زیان‌بارتر نشویم.

انتهای پیام


تست
تست