شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۹۷
ساعت انتشار : ۶:۳۵ ب.ظ
چاپ مطلب
درباره حادثه آفرود ییلاقات شاندرمن:

حقیقتی تلخ تر از شایعه…

نویسنده : عبدالرضا استودان

قسمت اول/ دردنامه‌ای برای آفرود مرگ‌بار جمعه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ _ ارتفاعات ییلاقی #اَسته_سر!

دردنامه‌ای برای آفرود مرگ‌بار / قسمت اول

 

جمعه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۷ _ ارتفاعات ییلاقی #اَسته_سر!
یک گروه به عنوان #برگزارکننده تورهای طبیعت گردی و جنگل نوردی آفرود با تبلیغاتی که از چند روز قبل انجام داده بود، به همراه اتومبیل هایی از شهرهای اطراف و ماسال در حال حرکت به سوی ییلاقاتِ برف‌گیرِ شاندرمن هستند. نوع تور، تفریحی با #آفرود است.
اصطلاح آفرود به تورهایی اطلاق می‌شود که با اتومبیل‌های شاسی بلند و البته کمک‌دارِ دو دیفرانسیل به مناطق صعب‌العبور از قبیل کوهستانی، جنگلی و کویر می‌روند.

در مجموعه‌ی مورد نظر ما که به سمت ییلاقات در حرکت هستند؛ ماشین‌هایی از قبیل پاترول، جیپ و هایلوکس دیده می‌شود.
مجریان تور که به صورت غیرمجاز اقدام به اجرای چنین برنامه‌‌ای کرده‌اند، می‌دانند که اداره هواشناسی از هفته‌ی گذشته برای پنجشنبه و جمعه ۲۷ و ۲۸ دی ماه هوای سرد، بارش برف و کولاک را پیش‌بینی کرده است و می‌دانند که پلیس راه به روش‌های مختلف از هموطنان خواسته است تا حتی‌المقدور از #سفرهای_بین‌شهری هم خودداری کنند!
مجریان تور می‌دانند که وضعیت اسفبار جاده، سرمای شدید و بارش برف سنگین تنها بخشی از مشکلات پیش روی آنها خواهد بود اما #هشدارها را نادیده می‌گیرند.
برای برگزاری یک #تور_آفرود اخذ #مجوز از اداره میراث فرهنگی یا فدراسیون اتومبیلرانی هر استان الزامی است. مجوز صادر شده طبق قوانین در اختیار مراجع انتظامی هم قرار می گیرد و البته در تورهای آفرود قبل از حرکت معمولاً به #هلال_احمر و گروه‌های امدادی هم اطلاع می‌دهند تا اگر در مسیر اتفاقات غیرمترقبه‌ای رخ داد؛ #امکان کمک‌رسانی باشد.
اجرا کنندگان تورِ جمعه، چون بارها به همین سبک این مسیر را طی کرده اند و کسی مزاحم تفریح آنها نشده است خود را #ملزم به اخذ مجوز نمی‌دانند.

ساعت حوالی ۱۰ صبح.
با توجه به آب و هوا و مسیر نامناسب؛ گروه تصمیم به بستن زنجیر چرخ روی لاستیک ماشین‌ها می‌گیرد ولی باز هم متاسفانه #همه زنجیر ندارند. مهم است؟ خیر!

ییلاق اَسته سر – شاندرمن – ساعت حدود ۱۲:۳۰
یکی از اتومبیل‌ها که در انتهای گروه حرکت می‌کند و #زنجیر_چرخ ندارد ( و حتی شنیده‌ها حاکی است که به علت نقص فنی فاقد کمک می‌باشد ) یک لحظه از مسیر منحرف و به دره سقوط می‌کند.
هر گروه مبتدی اجرا کننده تور آفرود می‌داند که حضور راهنما (لیدر رسمی)، مدیر فنی و مکانیک و امدادگر آشنا به کمک‌های اولیه از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین عناصر اجرای اینگونه برنامه‌ها هستند.
اما چرا و واقعا چرا مجریان و تبلیغ‌کنندگان این برنامه اعتقادی به این موضوع نداشتند، مشخص نیست.
مگر نه این است که قبل از حرکت به مقصد باید ماشین‌ها تست فنی شوند؟ مگر نباید به گوشزدهای هواشناسی با توجه به منطقه توجه کرد؟ چرا مجریان تور مقید به هیچ کلاس آموزشی و یا مجوزی نیستند؟
چگونه است که اگر یک چوپان محلی درختی را در حوزه زندگی خود در بین انبوه جنگل قطع کند، صدای آن تا اداره‌های مختلف و دلسوز می‌رسد ولی صدای اگزوزهای ماشین‌های ۶ سیلندر غول‌پیکر به گوش کسی نرسید؟
بله اتفاق افتاد!
پاترول سفیدرنگ به دره‌ی ۶۰ متری پرتاب شد و جوان ماسالی که تازه می‌خواست سبز شدن ریش‌هایش را به رخ بکشد ؛رخ در نقاب خاک کشید.
متاسفم و باز هم پوزش می‌خواهم و از خانواده مرحوم عذرخواهم؛ ولی می‌دانید

#علت_مرگ طبق تشخیص کارشناس هلال احمر چه بوده است؟

اتمام قسمت اول/

 

/ادامه خبر در قسمت دوم در لینک زیر

حقیقتی تلخ تر از شایعه۲….

 

 

#ماسال
#عبدالرضا_استودان


ویژه ها