سه شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ , 23 July 2019
تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۹۸
ساعت انتشار : ۳:۳۱ ب.ظ
چاپ مطلب
گزارش عبدالرضا استودان؛

تاکسیرانی، مردم و نرخ کرایه

یادداشت من در مورد قیر گمشده نیست پس خیال آقای نماینده و شهردار محترم راحت! در مورد سد لاستیکی و آب بند شکسته نیست پس خیال آب منطقه‌ای راحت!

عبدالرضا استودان -به مجموعه‌ی افراد دارای پیوند سببی یا نسبی که در زیر یک سقف زندگی می‌کنند، خانواده می گویند. این تعریف خانواده از لغت نامه دکتر معین است. هر خانواده برای پویایی و شادابی نیازمند رعایت قوانین و قواعدی است تا مجموعه افراد تشکیل دهنده‌ی آن بتوانند به آرزوها و اهداف پیش‌بینی شده برسند و اگر احترام و تفاهم و نظم را در سایه‌ی چارچوب‌ها و قوانین رعایت نکنند به طور حتم دچار هرج و مرج، فرسودگی و در انتها از هم گسیختگی خواهند شد.

حال این مجموعه (خانواده) را بسط دهیم: مجموعه‌هایی مانند تشکل‌های مذهبی، انجمن‌های مردمی و حتی یک شهر و کشور.

با افزایش تعداد افراد هر مجموعه رعایت نظم و قانون الزام بیشتری پیدا می‌کند. اما هدف از این یادداشت تعریف خانواده و یا بررسی روند تحکیم مجموعه‌های مردم نهاد نیست! پس چه؟

هدف طرح یک موضوع ساده است که به صورت عمدی و زیرکانه دچار غفلت شده و مردم تاوان آن را می‌دهند! شهرستان ماسال با جمعیتی ۵۰ هزار نفری به علت خویشاوندی سببی و نسبی اعضا به صورت یک خانواده بزرگ است. این خانواده هم ملزم به رعایت قوانین و قواعدی برای پیشرفت است. یادداشت من در مورد قیر گمشده نیست پس خیال آقای نماینده و شهردار محترم راحت! در مورد سد لاستیکی و آب بند شکسته نیست پس خیال آب منطقه‌ای راحت!

در مورد ساماندهی مسافر کاشانه‌ها و برخورد با دلال‌ها هم نیست پس خیال میراث فرهنگی هم راحت! پس چه؟ یک موضوع کوچک و بسیار ساده: افزایش قیمت ناگهانی و غیر قانونی کرایه‌های تاکسی!

شاید از نگاه خیلی‌ها تورم، سیل، ترامپ، قیمت گوجه و پیاز و و و موضوعات اصلی‌تری هستند؛ ولی مخالفم. بی‌نظمی در هر شرایط و اندازه‌ای به آرامش و حرکت مثبت مجموعه لحظه می‌زند. به موارد زیر دقت کنید:

۱) ایستگاه شاندرمن تا ایستگاه تاکسی ماسال: فاصله ۵۲۰۰ متر, میانگین زمان طی شده ۹ الی ۱۱ دقیقه, شامل ۴ یا ۵ عدد سرعت گیر, قیمت ۲۰۰۰ تومان

۲) ایستگاه تاکسی ماسال تا امامزاده یا روستای چسلی: فاصله ۱۵۰۰۰ متر, میانگین زمان طی شده ۲۶ الی ۳۰ دقیقه, شامل ۵ یا ۶ عدد سرعت‌گیر، قیمت ۳۵۰۰ تومان

۳) میدان یخسازی رشت تا میدان توشیبا: فاصله ۵۳۰۰ متر، میانگین زمان طی شده ۱۰ الی ۲۵ دقیقه, شامل ۵ چراغ قرمز و پنج سرعت گیر, قیمت ۱۵۰۰ تومان

۴) میدان یخسازی تا میدان گاز: فاصله ۴۰۰۰ متر، میانگین زمان طی شده ۷ الی ۱۵ دقیقه, شامل ۴ چراغ قرمز و ۴ سرعت گیر, قیمت ۱۰۰۰ تومان

۵) ایستگاه ماسال تا چهار راه جهاد سابق (کانال): فاصله ۲۷۰۰ متر, میانگین زمان طی شده ۷ الی ۹ دقیقه، شامل ۴ سرعت‌گیر، قیمت ۱۵۰۰ تومان

۶) طاهرگوراب تا ایستگاه تاکسی صومعه سرا: فاصله ۱۵۰۰۰ متر, میانگین زمان طی شده ۱۶ تا ۲۰ دقیقه، شامل ۱۰ عدد سرعت‌گیر، قیمت ۲۰۰۰ تومان

۷) دانشگاه آزاد لاهیجان تا ایستگاه میدان شهدای لاهیجان: فاصله ۳۵۰۰ متر, میانگین زمان طی شده ۱۰ الی ۱۷ دقیقه، شامل ۲ چراغ قرمز و ۴ سرعت گیر, قیمت ۱۰۰۰ تومان 🔹۸) پارک بعثت یا باغ ملی لاهیجان تا خیابان شیخ زاهد: فاصله ۴۴۰۰ متر، میانگین زمان طی شده ۹ الی ۲۰ دقیقه، شامل ۱ چراغ قرمز و ۴ سرعت گیر قیمت ۱۰۰۰ تومان

در همین چند مثال ساده که سعی کردم با تحقیق و تنوع ارائه دهم؛ می‌توانید قیمت‌گذاری نامناسب و عدم تناسب را در نرخ کرایه‌های ماسال ببینید. اگر گرانی لوازم یدکی و تعمیر خودرو و عدم حمایت از راننده‌های تاکسی را بهانه می‌کنید که خب درد مشترکی بین همه آنها در همه شهرهااست. اگر تعداد مسافر و میزان حرکت بین ایستگاه را ملاک می دانید که بازهم درست نیست چون مثلاً راننده‌ای که بین ماسال و شاندرمن حرکت می‌کند شاید ۲۰ بار مجبور به تعویض دنده باشد وهمکار او در مسیری مشابه از میدان یخسازی تا میدان توشیبا نزدیک به صد بار!

به طور قطع می دانیم که عزیزان راننده تاکسی از مریخ نیامده و یکی از سخت‌ترین شغل‌های درآمدی را دارند ولی این‌ها دلیلی برای بی نظمی نیست. هیچ راننده‌ای با ۵۰۰ تومان افزایش کرایه در شمار اختلاس‌کنندگان و یا افراد با ثروت بادآورده نمی‌شود. اما نکته اینجاست که اگر قرار باشد در شهرستان ما که قیمت مرغ به ۱۵ نوع مختلف (تحقیق کنید تا ببینید)، قیمت گوشت به هفت قیمت متفاوت، لوازم یدکی به ۷ قیمت گوناگون، تعمیر خودرو و دستمزد مکانیک به صدروش قیمت عرضه می‌شود و در این وضعیت؛ عدم نظارت و توضیحات کسالت‌آور مسئولین شهرستانی؛ نرخ تاکسی هم با تصمیم گروهی رانندگان هر خط مشخص شود؛ پس چرا بخش‌ها و مجموعه‌هایی به نام صنعت و معدن، ۱۲۴، تاکسیرانی اصناف و غیره داریم؟! مگر نه این است که دوستان حقوق می‌گیرند تا با سر و سامان دادن و اجرای قانون لااقل باری از دوش این مردم مستضعف (که برای نان شب هم نگرانند) بردارند؟؟ امیدوارم در روزهای آتی شاهد ساماندهی قانونمند موارد ذکر شده باشیم و البته حق و حقوق راننده‌های مظلوم تاکسیران هم لحاظ شود. راننده‌ای که می‌داند کسب روزی حلال چقدر سخت است.

 


يک ديدگاه

  1. مهدی گفت:

    سلام اقای استودان
    خسته نباشید میگم خدمت جنابعالی و تشکر میکنم از بابت پیگیریهاتون در خصوص مشکلات و معضلات مردم در شهرستان ماسال
    کاش مسولین ما هم افکار شما را داشتند و کل فکر و ذکرشون بررسی و از بین بردن مشکلات مردم بود
    کاش شما عضو شورای شهر ما بودید تا از نظراتتون بیشتر و بهتر بهره می بردیم

تست
تست