شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۹۹
ساعت انتشار : ۱۲:۱۳ ب.ظ
چاپ مطلب
از نگاه دوربین اختصاصی ماسال نیوز؛

فیلم | خلاصه دیدار پایانی چوکای تالش با شهرداری بندر عباس

چوکای تالش با پیروزی 2 بر 1 به عنوان صدرنشین به لیگ آزادگان صعود کرد.

به گزارش ماسال نیوز؛ خلاصه گزارش این مسابقه با  با صدای گزارشگران صدا و سیما ؛ قاسمی و آتش افروز با دوربین اختصاصی ماسال نیوز ببینید:

2 ديدگاه

  1. لیثی حبیبی - م. تلنگر گفت:

    خسته مباشید بچه ها. این تنها خاطره ی خوبی است که از آن نام نکبت و تباهی، ویرانگر منطقه داریم. این غم انگیز اما داستانی دیگر است، بمانَد. پیش از این در وبگاهِ خود نوشتم که از آوردن مربی های خارجی و پرداخت پول های هنگفت به آن ها خودداری کنید. مربیان ایرانی هیچ از دیگران کم ندارند. این سخن از روی احساس زده نشده؛ من به نتیجه ها می نگرم. حالا فردی که مثلن ورزشی و مربی فوتبال است، با ناجوانمردی با کمک زن حقه باز ولی حقوقدان خود جملاتی را در قرار داد گنجانده که بدان وسیله پول بسیار هنگفتی را دارند به ناحق دریافت می کنند. و طبیعی است که سرسری نگری و ندانمکاری مسئولین نیز نقش خود را داشته. به عنوان اعتراض همه ی مربی های خارجی را مرخص کنید و هرگز دیگر با مربی خارجی قرارداد مبندید. مریبان ایرانی هیچ از دیگران کم ندارند.

  2. لیثی حبیبی - م. تلنگر گفت:

    ای کاش نام آن تیم فوتبال را تالش و یا تالش دولاب می نهادند. چرا تالش دولاب؟ زیرا دریای کاسپین دارای چهار نام است. که سه تای آن در ایران شناخته شده می باشد(کاسپین، مازندران و خزر)، ولی نام چهارم(تالشَ دولاو یا تالشی دولاو = تالش دولاب(خلاصه) = آب ژرف تالش = دریای تالش) گم نام مانده. البته در نزد تالش ها نیز آن نام گم نام بود؛ تا اینکه این خدمتگزار کوچک فرهنگی آن را ریشه یابی و معنی کرد. حال که معنی آن واژه ی بسیار بسیار کهن تاریخی جغرافیای منطقه آشکار گشته، لازم است برای معرفی و جا انداختن آن تلاش های لازم صورت گیرد. به همین خاطر ده ها بار در داخل و خارج میهن بدان پرداخته ام. از سوی دیگر اخیرن ستم دیگری به آن نام زیبای تاریخی شد، و آن این بود که شهرستان تالش دولاب = دریای تالش، به غلط رضوان شهر نامیده شد. من مخالف نام رضوان شهر نیستم. بگذار آن نام همچنان بر آن شهر بمانَد. ولی حق این است که نام آن شهرستان، تالش دولاب گردد. در ضمن خیابان گیل دولاب در تالش دولاب غلط است؛ زیرا تالش دولاب نامی تاریخی ست. مثال: نمی توان به سُومَه سرا = خانه ی سومَه(صومعه سرا، دِگر شده)، گفت ماسال. نام خیابان یا میدان گیل دولاب در تالش دولاب همانقدر عجیب است. در تالش دولاب می توان به احترم خلق شریف گیلک خیابانی را خیابان رشت، فومن، آستانه،* لنگرود و … نامید. ولی یک محل نمی تواند دو نام داشته باشد. آن هم نامی که تاریخی ست و در هزاره های تاریخ گذشته بُن دارد.
    بر گردیم به اصل سخن. از آنجایی زود و یا دیر برای حفظ اندک جنگل باقی مانده، باید چوکا با خاک یکسان شود؛ پس بهتر است نام آن تیم که به نیکی درخشیده، به تیم فوتبال تالش و یا تالش دولاب تغییر یابد.
    * در ضمن در کشور قزاقستان(کازاخستان) نام کهن و ایرانی شهر آستانه را به نام رییس جمهور آن کشور تغییر دادند، و این حرکتی کاملن ناحق بود. متأسفانه از سوی وزارت خارجه نیز هیچ عکس العملی برای حفظ آن نام ایرانی انجام نگرفت.

ویژه ها