شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ , 27 July 2024

تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۰۰
ساعت انتشار : ۸:۲۱ ب.ظ
چاپ مطلب

چرا در هر شرایطی سعید جلیلی باید تا انتها بماند؟

نویسنده : سید رسول منفرد

کناره‌گیری سعید جلیلی بیش از آنکه بخواهد به سود اصولگرایان شود، بسیار بیشتر از آن، موجب کاهش مشارکت و همچنین افزایش آرای گزینه اصلاحات می‌شود

♦️ سعید جلیلی برای جذب آرا از سازمان رأی اصولگرایان، کار سختی در پیش دارد، به‌خاطر رقبای متعدد و به‌دلایل ابتنای این سازمان رأی بر ایده‌های غلطی چون شورای وحدت. بر همین اساس است که الان غالب ستادهای ایشان را جوان‌ها و توده مستضعف انقلابی و نخبگان علمی راه انداخته‌اند و پیرامون ایشان، خبری از ریش‌سفیدهای اصولگرا نمی‌بینید.
🔹 برعکس، او بیش از سایر کاندیداهای انقلابی، می‌تواند (به‌ویژه پس از مناظره‌ها) از منابعِ به‌ظاهر خارج از جریانات انقلابی، رأی جذب کند:
ـ از بین توده مردم و مستضعفینی که خیلی‌شان خاطره خوبی از دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد دارند (به‌واسطه برخی شباهت‌های شخصیتی و برنامه‌ای جلیلی به احمدی‌نژاد)
ـ از توده علاقه‌مندان به اصلاح‌طلبان که هنوز چندان آلوده مسائل جناحی نشده‌اند (به‌خاطر آن‌که خود سعید جلیلی چندان به مناسبات اصولگرایی آلوده نیست، تناقضی بین گفتار و رفتارش یافت نشده و همچنین برنامه‌هایی دارد که حتی اصلاح‌طلبان منصف نیز آن را می‌پذیرند)
♦️ و اما در صورت کناره‌گیری جلیلی چه اتفاقی می‌افتد:
ـ جوانان و مردم انقلابی طرفدار او، به سایر نامزدهای انقلابی یا اصولگرا رأی می‌دهند
ـ بخشی از توده یا علاقه‌مندان قبلی محمود احمدی‌نژاد ممکن است در انتخابات شرکت نکنند یا به گزینه اصلاح‌طلبان رأی دهند
ـ اصلاح‌طلبانی که می‌خواستند به او رأی بدهند نیز قطعاً یا در انتخابات شرکت نمی‌کنند یا به احتمال قوی‌تر به گزینه اصلاحات رأی می‌دهند.
بنابراین کناره‌گیری سعید جلیلی بیش از آنکه بخواهد به سود اصولگرایان شود، بسیار بیشتر از آن، موجب کاهش مشارکت و همچنین افزایش آرای گزینه اصلاحات می‌شود. البته مخاطب این استدلال کسانی هستند که به انتخابات نگاهی حزبی دارند وگرنه برای کسانی که نگاه انقلابی دارند سعید جلیلی به‌عنوان گزینه اصلح و دارای برنامه دقیق و جزئی حتماً باید تا انتها بماند.

ر


يک ديدگاه

  1. لیثی حبیبی - م. تلنگر گفت:

    سلام
    شما را دعوت می کنم برای خواندن پست جدید وبگاهِ روشن سخن(zartasht.blogfa.com)

    «ای دوست! «حالیا غلغله در گنبد افلاک انداز» چهل و هشتمین(۴۸)

    سلام دوستان

    مقدمه
    تصمیم گرفته بودم به دلایل مختلفی از جمله دادن فرصت به کسانی که خواسته یا ناخواسته در جنایاتی باور نکردنی شرکت کرده اند، تا آخر تابستان نوشتن در این وبگاه را متوقف کنم. ولی گاه موضوعاتی پیش می آید که تصمیم قبلی را منتفی می سازد.»

ویژه ها